Hej på er!

Kablarna till larmet är färdigdragna, allt är ihopkopplat och larmet är programmerat. Jag har ett PC1616 med PC5108 expansionskort.

Tyvärr har jag tre problem;
1. larmet varnar konstant för "Gen sys tampr". Jag har prövat alla möjliga olika kombinationer att koppla in chassiets sabotagekontakt på:
(i) mellan TAM och BLK på PC5108 (enligt manualen, felskrivet?)
(ii) mellan TAM och COM på PC5108 (enligt manualen, felskrivet?)
(iii) mellan TAM och BLK på PC1616 (enligt manualen, felskrivet?)
(iv) mellan TAM och COM på PC1616 (enligt manualen, felskrivet?)

inget har fungerat, jag har fortfarande fått Gen Sys Tampr. Jag provade istället att göra som föreslaget här på forumet och sätta en kabel mellan
(i) TAM och BLK
(ii) TAM och COM
men inget av dem har fungerat, fortfarande fel pga detta..

Vad kan vara felet?

Nu har jag kopplat in sabotagekontakten på en egen sektion och ställt in den som en sabotagesektion (35).

Det fungerar, hyfsat.

2. Öppnar jag apparatskåpet till centralen varnar larmet, men endast efter att jag valt System-zonen på min RFK5500. Apparatskåpet kan stå öppet hur länge som helst ända tills jag väljer zon 1 på RFKn.

Jag måste nämligen ALLTID välja vilken zon jag vill hantera. Det ser ut så här:

12345678
R - - - - - -

(R:ready, N:not ready, !:larm/sabotage)

Innan jag kan göra NÅGOT måste jag välja zon 1 genom att hålla in knapp 1 eller blädda till zon 1 och bekräfta med *.

3. Hur får jag bort problemet med att vara tvungen att bekräfta zon?

Tacksam för alla tips!

Kanske är det sabotagekontakten till manöverpanelen som krånglar (följer med separat i en liten påse) ?

Testa om det blir bättre ifall du programmerar bort sabotage på knappsats.
Sekvens 016 och släck option 8.

Redigerat:
Helt rätt Puttrix.. det hjälpte! Tack!

Frågan är vilken det är som krånglar.. har två st LED5511 och en RFK5500. En sak jag hela tiden tyckt varit konstigt är att sabotagekontakten till två av MAP:arna, LED5511 tror jag, är inte av något ledande material. De ser snarare ut att vara tänkta att trycka ned en ytmonterad knapp eller så. Men på kretskortet ser det snarare ut som om ett område som skall kortslutas..

Har jag fått med fel sabotagekontakter?

Det ser ut som en vit liten "gummiplopp" med ena ytan svart utav ett ledande mtrl.
Typ miniräknarknappar.
Monteras i bakstycket för att ge kontakt om bakstycket sitter mot väggen och mappen sitter rätt monterad emot bakstycket.

Okej ja då är det ju rätt. LED-MAP:arna är vita med en svart yta inuti medan knappen till RFK'n är vit med en bit koppar eller så i.

Jag har monterat dessa med den förmodade ledane ytan mot kretskortet i MAP:en men ändå fungerar det inte..

Är rätt säker på att jag lyckats få in MAP:arna ordentligt i fästena också, men något tok är det ju uppenbarligen..

Hej,

Följer tråden med intresse då jag har ett liknande läge med RFK mapen. Har valt bort sabotage på knappsatsen. Får trots detta alltid, precis som sri ovan, välja 1 när mappen visar.

12345678
R - - - - - -

Efter valet är allt ok en kort stund, men sedan återgår den till samma läge :(

Hej zellaz!

Intressant att fler har problemet. För mig uppkom det nog när jag skrev in sekvensen *8<installationskod>902 för att övervaka enheter, tror jag iaf.

Ja lite lustigt för jag tänkte lägga in samma fråga när jag såg ditt inlägg.

Jag har problem att få zonen från mappen att fungera.
Zonen är satt som "delay", mappad i sektion 020, Har satt "deol" i sektion 013 då den och alla zoner på 5108- kortet är dubbelbalanserade.

Tror kanske det kan ha med partitionerna att göra. Har provat separata och nu senast en enda gemensam.

Kan sedan ha varit efter att jag var inne i sektion 902 som problemet kom...men är inte säker. Får kolla vidare imorgon!

Vad är det för MAP?

LED5511 och LCD5511 stödjer inte dubbelbalanserade givare, där är det enkelbalanserade med seriell resistans som gäller.

Har en RFK5500, den tror jag stödjer dubbelbalansering, eller?
Blir felsökning som gäller senare idag....så nära men ändå inte :)

Jajjemen, den klarar dubbelbalanserade sektioner så där är du safe :)

Låter bra det!

Hur har du gjort med TAMP sektionen på PC5108 expansionskortet? Är det rätt att koppla ihop den med BLK på exp.kortet om man inte vill använda den?

Kanske inte har nåt att göra med det för det fungerade faktiskt bra fram till jag gjorde nåt annat...

Kan man ha MAPen på samma partition som resten (1)?

Hmm.. jadu.. "de lärde" här på forumet säger att så skall man göra, och sedan koppla in skåpets sabotagekontakt på en egen sektion. Men som jag skriver i mitt första inlägg fungerar det "hyfsat" iom att mappen larmar först när tjuven valt partition 1(System för mig)..

Jag har nog provat alla sätt men nu har jag så, TAM-BLK är byglade och sabotagekontakten sitter på en sektion som är programmerad i till sektionstyp 35. Den blir även seriekopplad med sirenens sabotage.

Vad fungerade bra? Fick du upp menyn att välja partition när du ändrade sabotagekontaktens inkoppling?

Ja visst kan du det, jag har allt på samma partition. Om du har flera mappar får du ge dem olika adresser i systemet bara. Mina är alla globala(partition 0) men har olika adresser.

Nu verkar det vara grönt!

Jag tittade vidare på puttrix tips om sabotagekontakterna och märkte att DATAKOM-kabeln till mappen kan ha varit för lång med resultatet att sabotagekontakten inte fick ordentlig kontakt mot mappens baksida.

Fyllde även ut håligheten bakom den lilla gummiknappen och slog på övervakning av mappar igen, inget problem än iaf :D :wow:

Då återstår bara problemet med att behöva välja partition varje gång man ska använda larmet..

...och så var även det (troligen) löst!

Pratade med Tony på Teletec som förklarade var jag gjort bort mig ;)

Min tabbe var att jag adresserat alla mappar som "globala", mao har jag i sekvens
[000][0]
skrivit in för mapparnas områdestillhörighet och adress:
01,02 och 03. Medan jag egentligen skulle skrivit in:
11, 12 och 13.

Så, hoppas det hjälper någon mer stackars själ :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.