Har godkänd mottagning på mobilen ute på gården men inte i huset. Finns det något som man kan sätta upp ute där mottagnignen är bra och sedan förstärka signalen så man kan ha mobilen påslagen inomhus med och ha täckning?
Känns ju lite surt att behöva ha mobilen ute på torkvindan och springa dit för att ringa/svara*hehehe*

Tänkte mig något som en antennförstärkare men som bara förstärker signalen, inte så man måste ha en sladd i telen kopplad till antennen ...

Finns något sådant må tro och vet någon i så fall var? :-)

Jo det finns men det kostar pengar om du ska vara utan kabel.
Finns enkla varianter på t.ex. kjell.com med Yagi-antenner som sedan ansluts med kabel på telefon. Men det krävs att telefon har antennutgång.

Annars finns det lösningar både för GSM och 3G men det kostar som sagt.
Får tydligen inte hänvisa till min egen verksamhet här så du får gå in på min privata hemsida för att kunna hitta dit. :) www.rootcompany.se

vet ej om det finns anslutning för extren antenn på min mobil, måste kolla det ( LG KF 750 Secret)
Fårkika runt annars, vet inte om det är värt så mycket att ha den igång, måste jag ringa så kan jag ju faktist gå ut men slipper men e det bra. Å andra sidan så får man ju en anledning till att vara oanträffbar på mobilen emellanåt :-)

Kan upplysa om en liten detalj. Olika operatörer har täckning på olika platser. Telia har kass GSM-mottagning där vi har sommarstugan, men däremot går Telias 3G via Tele2s nät, vilket fungerar klockrent där. Däremot fungerar även Tele2s GSM kasst. Så ett tips är att bjuda in vänner med lite olika telefoner och abb och se vad som fungerar bäst. Ibland är lösningen närmre än man tror.
(Försökte även jag med extern antenn tidigare, men det fungerade inte mycket bättre...)

Om du har mottagning ute, så kan du sätta en yagi på taket pekandes mot masten, och en rundstrålande antenn inne, koppla ihop dom med en kabel av bra kvalitet (Dyr). Inga förstärkare behövs förutsatt att signalen är tillräckligt stark, annars finns repeaters, men dom är inte direkt gratis
http://www.lsg.se/catalog/product_info.php?products_id=631 (finns för ca 3k från utlandet)

Redigerat:
Till trådskaparen:

om du har en telefon med inbyggt WLAN & stöd för IP-telefoni så är det ganska smidigt att ha så att telefonen loggar in sig på IP-telefoni när du kommer in i din egna WLAN-täckning, då kan du vidarekoppla ditt mobilnummer till IP-telenummret du har i mobilen.

Har testat en del med det jag skrev ovan och det är ganska kul att ha sitt egna mobilnät.

kolalde runt lite ( därför jag drar upp en gammal tråd av mig själv) och hittade denna, vilket verkar var aexakt vad jag kan behöva. Har ju täckning konstant på vissa punkter i huset ( tex ovanpå kylskåpet!!) men behöver alltså förstärka den och få ut den i resten av åtminstone nedervåningen.
http://www.infoferenda.com/webbshop/paket-kampanjer/3g-repeater-paket.html

det där ser ut att vara något för jag har 3g täckning där så det borde funka att använda denna..eller? det är något sådant jag behöver i alla fall..för antingen GSM eller 3g..vilket som :-)

EDIT: Kollade nu..jag har 3,5 KM till en 3G mast, men den ligger lite bakom en bergshöjd så jag har inte full mottagning därav....Dock finns vissa punkter i huset där jag har fullmtotagning hela tiden...och det är där jag vill få upp en mottagare som kan skicka signalren vidare till resterande del av huset så man slipper hoppa upp på kylen varje gång det ringer*skrattar'
Ja jag har testat med bluetooth men blir ju låst till samma rum och knappt ens det..stort kök ;-)

Redigerat:
lyfter denna tråd igen.. har fortfarande inte hittat något billigare alternativ än repeatern ovan...
Min svåger hade samma problem i sin källare där han harkontoret. Han har dock ett fönster där, och han har en typ av antenn som han satt på rutan. Den liknar de som finns för bilar...dvs en del på utsidan som sitter med dubbelhäftande, och sedan en motsvarande del på insidan rutan. Bägge dessa delar har varsin antenn. Denna lille grunka har gjort att han heltplötsligt gick från i princip 0 till mycket bra mottagning på sin mobil... Är det någon som känner till vad detta kan vara för antenn och var man får tag i den? Han själv kommer inte ihåg var han köpte den, men den hade inte kostar över 500spänn det visste han.

Skall se om jag kanske kan få låna den och prova hos mig med....ääven om jag är fullt medveten om att det låter helt skumt och tokigt...men jag provar gärna det mesta*skratt*

Redigerat:
exakt sådan ja!! Ta mig tusan...*skratt* Tack för den DD!

Då vet jag vad jag skall titta efter....kan ju alltid vara värt att prova...Även om folk inte tror det så funkade det bra för honom så...testa kan man alltid. Var ju billig med så det är inte hela världen om det inte går.Får beställa en och återkomma sedan med resultat :-)

testat denna nu och det gav inte ett smack , som man kunde förväntat sig :-)

Så fortfarande lever denna fråga...Då jag har full täckning fortfarande på kylen, men inte en halvmeter därifrån :-)

Så alla kloka människor..vad har ni att erbjuda från hjärntrusten på denna sida till en stackars mobillös skogsmulle :-)

Lite OT, men har du kontaktat din operatör och informerat om att det är dålig täckning i ditt område? Vissa säger att de fått hjälp på det viset när operatören planerar fortsatt utbyggnad i området, men detta löser ju inte problemet över en natt. (oandra sidan verkar du ju inte ha så bråttom om jag kollar tiden denna tråd levt)

hahaha anledningen till att tråden levt länge är att det är uppe i mitt hus i norrland det är problem och jag är inte där så ofta så det blir lång uppdateringstid :-) Man åker inte 60 mil för att testa sätta upp en liten antenn liksom ;-)

Problemet som jag ser det är att det finns en 3g mast inte ens 3km från huset, men då jag har en stor bergknalle emellan så förlorar den sin funktion kan man säga. Troligen studsar vågor på något sätt så att jag har mottagning på ett precist ställe eller nåt jag vet inte, men jag har väldigt dåligt just där huset är tyvärr.

Har samma problem jag med, ute på trappan är det kanon 2m in i huset är det kass
lite kallt att sitta ute nu... -16

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.