1 660 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Gömma undan Stereo/antennkablage
God eftermiddag forumet.
Har planer på att försöka gömma högtalarkablage och eventuellt antennsladdar på min ovanvåning. Är där någon av er som har goda erfarenheter av någon leverantör av anslutningsdon?
Jag har en krypvind längs hela ovanvåningen som jag tänkte dra alla kablar i, och förhoppningsvis bara sätta anslutningsdon synligt på väggen för TV, högtarare etc.
Tackar på förhand
Veberödsmannen
Har planer på att försöka gömma högtalarkablage och eventuellt antennsladdar på min ovanvåning. Är där någon av er som har goda erfarenheter av någon leverantör av anslutningsdon?
Jag har en krypvind längs hela ovanvåningen som jag tänkte dra alla kablar i, och förhoppningsvis bara sätta anslutningsdon synligt på väggen för TV, högtarare etc.
Tackar på förhand
Veberödsmannen
Tackar för tipset.
Har du någon erfarenhet av leverantörer? Beställer du dem på nätet eller saluförs de av någon Audio/Elkedja?
Hittade en leverantör på nätet, Intersonic. De fanns inte på leverantörens hemsida, så där kanske finns fler
Veberödsmannen
Har du någon erfarenhet av leverantörer? Beställer du dem på nätet eller saluförs de av någon Audio/Elkedja?
Hittade en leverantör på nätet, Intersonic. De fanns inte på leverantörens hemsida, så där kanske finns fler
Veberödsmannen
Finns det diskreta kontakter idag? Minns hur neutrik speakon såg ut när jag jobbade med PA när man hade kontakter som stack ut en halv dm utanför uttaget. Inte min definition av "små" eller "diskret" men håller med om att de är riktigt stabilarobsarve skrev:
För högtalarna har jag tagit en eljo enfacksram + täcklock som jag monterat polplintar på. Så mycket diskretare än så blir det ju inte. Dessutom blir det då också samma stil på dessa anslutningar som alla uttag och brytare i huset.
Jo själva kontakten sticker ju ut en bit, men stycket i väggen är ju platt.
Finns hos de flesta audiosluskar. http://www.kjell.com/?item=37232&path=
Varianten som Mathias skriver fungerar naturligtvis utmärkt den med, men syns lite mer när man flyttar bort högtalaren. Hade det i förra huset. Och de guldpläterade skruvarna syns lite väl. Nu när jag tänkt en stund hade jag nog valt att stoppa i ett par såna här i ett täcklock, de finns ju fler färger.

Finns hos de flesta audiosluskar. http://www.kjell.com/?item=37232&path=
Varianten som Mathias skriver fungerar naturligtvis utmärkt den med, men syns lite mer när man flyttar bort högtalaren. Hade det i förra huset. Och de guldpläterade skruvarna syns lite väl. Nu när jag tänkt en stund hade jag nog valt att stoppa i ett par såna här i ett täcklock, de finns ju fler färger.

Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gömma halogentransformator
El -
Hur lite arbete kan man komma undan med för en "tillfällig" parkering?
Grund & Markarbeten -
Hur koppla ihop dator—>projektor—>surroundstereo
HiFi, TV & Hembio -
Renovering - gömma el-kabel
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur gömma undan pengarna för blivande 18-åring?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.