Hej!

Fick min kabel från parabolen dragen av en installatör som Canal Digital skickade, dock så var jag nu tvungen att dra om kabeln eftersom jag flyttade tvn. Kontakten som satt på kabeln gick tyvärr inte dra ut genom hålet så jag fick kapa kabeln, men nu kan jag inte lyckas få dit kontakten igen.

Någon som vet hur en sånhär kontakt fungerar? Kabeln sitter fast inne i kontakten och vägrar lossna, och om jag väl får loss den så kan jag inte klura ut hur den ska sättas fast igen. :)

Tacksam för svar!

/Viktor

• IMG_3463.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det trodde jag också att det var, men det hjälper inte att skruva, den rör sig inte någonstans :(

Prova att slita med en tång eller nåt liknande då samtidigt som du skruvar. Går det inte så är det kanske en lödkontakt eller nån sorts crimpkontakt, så du får köpa en ny.

C
sa3afc skrev:
Prova att slita med en tång eller nåt liknande då samtidigt som du skruvar. Går det inte så är det kanske en lödkontakt eller nån sorts crimpkontakt, så du får köpa en ny.
...och då är det kanske vettigt att köpa en twist-on...

Vanliga F-kontakter finns på Kjell & co t.ex.
Kostar inte många kronor, köp ny kontakt och skala kabeln enligt instruktionerna i pdf-länken ovan. Du är klar på ca 5 min, även om du aldrig har gjort det förut. Råkar du göra fel är det ju bara att börja om från början, det enda som händer är att kabeln blir 1 cm kortare för varje gång du gör fel. ;)

Ja, jag ska införskaffa mig en ny kontakt, går inte gå loss den gamla kabeln. Tack för hjälpen i alla fall!

ja, det är INTE en twist variant.

Den kontakten kan inte återanvändas, det är en sk compressionskontakt som det
behövs specialtång till (och ny kontakt)

stämmer bra de, men den har ju samma funktion som en vanlig F kontakt så att köpa en ny sådan och skruva på är väll de smartaste:)

Tog mitt förnuft till fånga och gick till Kjell införskaffade en ny twist-on kontakt! Inte lika snygg å fin som den andra, men den syns ju inte ändå... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.