13 810 läst ·
32 svar
14k läst
32 svar
Vart sätta upp brandvarnare??
När det gäller brandfilt så var brandingenjören på vår genomgång tydlig med att han tyckte den var onödig. Var branden så stor att den behövdes så är en släckare bättre och enklare att använda, speciellt om det är en person som brinner. En mindre brand, tex i en kastrull, löses bättre med ett grytlock.
Om man dessutom har en "snäll" släckare i anslutning till spisen (vilket är var man har brandfilten), tex en kolsyresläckare som man kan använda direkt mot en person och som inte kräver sanering, så behöver man inte vara rädd för att ställa till skador heller.
2 kg räcker rätt långt,, men allt beror på hur man ser det. exempelvis skall man göra "heta arbeten" är kravet 12 kg pulver delat på 2 st släckare.MMR skrev:När vi ändå verkar utveckla tråden till brandskydd generellt och det verkar finnas en del kunskap här så tänkte jag kolla om någon har koll på räddnings/evakueringsgstegar av typen man hänger ut ur fönstret. De jag har kollat på klarar inte fönsterdjup över 30 cm, skulle behöva tips på någon modell som klarar mycket djupare väggar än så.
Sen har jag en släckarfråga, hur långt klarar man sig med en 2kg pulver? Vi bor i ett 1.5 plans hus med källare. Vi har en 6kg pulver i trappan till källare för att vara åtkomlig till källare och plan 1 där största brandrisken antagligen är (tvättstuga, elcentral, kök etc). Vi har en brandfilt i köket och jag vill nu ha en släckare till plan 2 och sovrummet, och funderar på om en 2kg´s räcker.
Fördelen med pulver är att brinner det i ett rum, spruta ut innehållet upp mot taket oh stäng dörren.
En brandfilt är inget underverk utan mer en förenklad sak som finns i närheten, har man det är det bra med en filt eller liknande fungerar lika bra.
När jag gick kurs i heta arbeten fick vi lära oss att släcka brand i kläder med brandfilt.
Det momentet var med för oss också. Plus att vi fick prova med vanlig filt också. Det funkar det med om vi pratar en ordentlig yllefilt. Inget syntetelände bara .....
med 2kg pulver kan man släcka ett halvt brinnande oljefat, Man hadde alltså klyvt ett fat på längden lagt ned det och fyllt med en variant på napalm, det fick vi sen öva på att släcka med pulver , knepet var att vara lätt på handen och "duscha" ytan med pulver och inte blåsa pulver mot ytan
med 2kg pulver kan man släcka ett halvt brinnande oljefat, Man hadde alltså klyvt ett fat på längden lagt ned det och fyllt med en variant på napalm, det fick vi sen öva på att släcka med pulver , knepet var att vara lätt på handen och "duscha" ytan med pulver och inte blåsa pulver mot ytan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden