Teknik
tomlan: nätverk använder balanserade signaler dvs de är i motfas vilket gör de väldigt okänsliga för yttre störningar (tar ut varandra i mottagarna)
Wrong_IP: Någon som provat Scantronics larm, och då framför allt "i-on16" ? http://www.i-on16.co.uk/ http://www.coopersecurity.co.uk/ Har inte lyckats hitta någon engelsk sida som säljer samtliga delar jag behöver, så om någon har en bra länk får ni gärna dela med er. Ingår normalt backup batteri eller måste man beställa det separat när man handlar ifrån England? Undrar dessutom om
Koffe A: för o styra larmet man redan har så är de ett saftigt pris tycker jag
Grandma: Tack för svaren. Jag mätte också slingan så att jag såg att det var ok. Allt verkar larma bra osv. Den här sabotage kontakten på knappsatsen, hur ska den inkopplas/aktiveras? Det finns även en kontakt för luckan på centralapparaten. Är det också en sabotage? Det såg ut som om det ska kopplas ett 2,2kohm paralellt över kontakten och därefter in på en PGM ingång om jag kommer ihåg
puttrix: [citat] Ja så kan du göra, eller köpa ett 3fas-övervakningsrelä typ E3862149 fast det kostar ju en slant. Listpris ca 1500 + moms.
bengan24: [citat] Kan tänka mig det, vi skall flytta in i huset i slutet av mars så kommer vänta typ 3-4 månader innan jag beställer LED lampor. Kommer kanske finnas mer utbud till sommaren, fler varianter som är dimmbara också.
Krillew: Jag hittade det här när jag letade 1-wire saker http://www.rfxcom.com/documents/RFXSensor.pdf Transmitter för 1-wire sensors då kan man kanske få till ett trådlöst lan även med 1-wire sensorer
jenfor: Har en Xbox 360 som jag vid enstaka tillfällen använt som extenden för att lyssna på musik/kolla på film i vardagsrummet. Det här gäller dock film och musik som jag haft lagrad i datorn, men hur funkar det om jag streamar film till datorn? Kan jag skicka den vidare genom Xboxen också?
robsarve: Varför inte en Ipod Touch + lämplig högtalarlösning. Jag gillar Audio Prö's för den låter bra men Logitechs Pure-fi Anywhere är nog mer vad du letar efter. [bild] Finns även i vitt som kanske funkar bättre i badrummet.
MickeD: Hej, hittar inte adaptern för att ladda batteriet till videokameran (Canon FS200). Den har ju inbyggd laddare. En ny laddare (extern) kostar närmare 900kr, nästan lika mycket som kameran mao. Finns det någon billig universalladdare som duger tills dess att jag hittar adaptern igen, vet att den finns någonstan i byggröran. Tack Mikael
Jeepmannen: Har du redan en tag/bricka som du vill ha en extra mottagare till? Då måste du ha rätt gränssnitt, tex EM4102, Cotag, MiFare etc. på läsaren. En passiv (utan eget drivbatteri) passerbricka har sällan ett längre läsavstånd än 5 cm. Behöver du längre avstånd så måste du ha en aktiv passerbricka samt en kraftig läsare/antenn med ett stort kraftfält utanför. Hur nyttigt (eller
Rizado: [citat] Hmm jag tror jag förstår vad du menar. Men min tanke är att en förskjuten signal till skillnad från vanliga störningar garanterat kommer störa hela frekvensbandet men på ett oförutsägbart sätt. I vanliga fall kommer DSLAMen och modemet överens om vilka kanaler som är oanvändbara då störningarna är ganska konstanta. Men med en förskjuten signal kommer ju störningarna
urk: Jag vill faktiskt minnas att jag sett denna http://www.nexa.se/LWMR210230Inbyggnadsmottagare.htm men med relästyrning endast och inte dimmer även om den nu inte finns på Nexas hemsida.
BigGitt: [citat] Jag kan inte mycket om tvättmaskiner men det tror jag inte... Vet däremot att moderna maskiner anpassar vattenmängden till vikten på detta som tvättas. Med dagens tvättmedel är det inte vatten som tvättar. Vattnet är bara bäraren till tvättmedlet. Tydligen kommer man inom kort tvätta med plastkulor och tvättmedel. Just för att spara på vattnet. Men min hustru litar inte på
stilofunk: [citat] Inte alla så ovanliga som man kan tro! http://www.elbutik.se/product.html/eljo-trend-vagguttag-2-vags?category_id=314 artikel: 1830287
JanneSjo: Jag ska koppla in mitt Lexcom home nätverk och har just kopplat 2 uttag, jag kollade uttagen med en nätverkstestare och trådarna visar ok det jag har svårt med är skärmen - när jag provar med en skärmad patchkabel så får jag GND lampan att lysa = skärm funkar. men inte när jag testar uttagen. Så jag gissar att jag inte lyckats att kontaktera skärmen i Lexcom Home uttagen jag tycker
Gilgo: [citat] Näe, bit8 är markerad i menyval 103. Zon13 och 14 har zon definition 03 Instant, d.v.s menyval 103. Zon 16 har zon definition 88, 24h wireless där är bit8 markerad per default. [citat] Jag har kört sekvens 904 flera gånger, det som har hänt är att jag fått rödblink. Panelen har kontakt men vill inte kännas vid dom ändå. Idag tröttnade jag och köpte mig en trådad
Hawkai: [citat] Har inte gjort så mycket utan mest ruckat på scart-kabeln, provat jordat uttag, ändrat konstrast. Ström- och signalkabeln ligger parallellt ca 1dm från varandra i en knapp meter så de borde väl inte störa varandra? Börjar tro att det har med "plasma-surret" att göra.
Grottan: Skulle nog vara mer orolig över att låta antenn-gubben röra datanätet... I dag ingår det i princip alltid ett spridningsnät för data & tele i kategori 6 vid nyproduktion av kommersiella lokaler så om man inte går på "Nisses nystartade el & installation" så torde det inte vara något magiskt. Om du köper en installation så se till att den dokumenteras med en riktig mätning (inte ett
Grottan: Det är inte helt trivialt att lösa det med trådlös teknik då Telia (och de flesta andra nät) använder 802.1q taggning av kundleveransen när det är mer än en tjänst som levereras. Detta innebär att datapaketen som kommer ut ur fiberkonvertern innanför ytterväggen har en liten extra "tagg" på sig som talar om huruvida paketet i fråga är ett "internetpaket", ett "telefonpaket" eller
tomlan: [citat] splitter behövs inte det går att använda ett uttag med genomgång t.ex Macab M13 då har den låg dämpning till nästa uttag(dvs bilden blir inte sämre med det extra uttaget) och 13 db dämpning i kontakten till tv
tomlan: Om du vill ha tillförlitlighet glöm X10 satsa på Elko Wireless istället ! fungerar klockrent och du kan kompletera med controller för mer avancerade styrningar (tända lampor vissa tider t.ex mm) om man vill i efter hand, anslutning mot DSC larm kan göras genom ingångsmodul kopplad till status utgångar på larmet men då krävs som sagt controllern
tomlan: Ja nexa har inbyggda reläer -men det finns reläer och det finns reläer dvs olika kvalitet, om det inte är något problem att styra lysrören med den vanliga väggbrytaren så ska det inte heller vara det med ett relä av bra kvalitet !
tomlan: om du ska köpa larm så finns det bara 1 fabrikat o satsa på och det är DSC ca halva priset mot här fast då med tråd, trådlösa tror jag kör andra frekvenser som inte är godkända här undvik allt video /Tv då de har annat system,systemkameror kan vara bra köp om vet vad man ska ha och vad det kostar(vanligt att det som ligger standard här hemma kostar extra hos mindre handlare)
erikssonjorgen: Har du kollat manualen? Jag tycker att det är bra beskrivet i den. /Jörgen
Mats: Tyvärr ser det dock ut som om det är samma jordningskrav. Det här blir inte kul ;)
Mats: Vi tar fiber kontra trådlöst i en annan tråd nu. Lite för långt ifrån vad den här ska handla om /Mats Moderator