Hej,

Har dragit lite nätverk hemma, adsl-modem till router, upp till switch upp på vinden och sen vidare till några rum. Till rummen har jag dragit en kabel men det är satt dubbeluttag där. Uttagen funkar men inte båda samtidigt. Har jag en kabel ikopplad så funkar det bra, men kopplar jag in en till får jag inget nät. Nu till min fråga, rent tekniskt ska det väl funka? Dvs. det är nåt kopplingsproblem i dosan?

Mattias

Hej!

Vad menar du med samma kabel? Har du splittat samma ledare till de båda uttagen? I så fall har du ingen chans att få det att fungera. Alla förgreningar måste ske i switchen. Vill du få två uttag att fungera samtidigt måste du dra två kablar till switchen (och koppla in dem i separata portar där).

I gamla token ring nätverk med coax-kabel kunde man mycket riktigt koppla in flera datorer på samma fysiska kabel, men med ethernet är den möjligheten borta.

/Magnus

Att ha två uttag på en kabel är en nödlösning som bara bör användas om det är svårt/omöjligt att dra ytterligare en kabel.

För att det ska fungera måste du separera paren i kabeln i båda ändar.
Det ska gå 2 par till varje uttag, och i andra änden måste du använda 2 uttag på switchen/patchpanelen. Man kan då köra max 100Mbit/s. Gigabit kommer inte fungera. Telefoni kan fungera, men inte med den normala kopplingen.

/Hasse

Suck, jag kollade med en nätverkstekniker på jobbet som sa att det var ok att köra en kabel från switchen och sen dubbeluttag. Exakt hur det är kopplat i uttaget vet jag inte eftersom det är en elektriker som gjort det. Elektrikern pratade om att han bryggade över från den ena till den andra.

Men det borde väl funka eftersom du kan köra en sån här på varje kabel? http://www.kjell.com/content/templa...00000,208000000,209500000,219500000,221500000

Men nu säger ni alltså att jag måste separera även på switch-sidan?

mattias_75 skrev:
Suck, jag kollade med en nätverkstekniker på jobbet som sa att det var ok att köra en kabel från switchen och sen dubbeluttag. Exakt hur det är kopplat i uttaget vet jag inte eftersom det är en elektriker som gjort det. Elektrikern pratade om att han bryggade över från den ena till den andra.

Men det borde väl funka eftersom du kan köra en sån här på varje kabel? [länk]

Men nu säger ni alltså att jag måste separera även på switch-sidan?
Precis som produkten från Kjell&Co. gör.;)

Det har du rätt i, så om jag sätter en kabeldelare på switch-sidan så borde det funka?

Vad är är det för vinst med att ha två uttag på väggen om du bara har en tråd?
Är det inte bättre att köpa en billig switch och sätta i rummet om du behöver fler utag. Bättre att dela på ett Gbit uttag än att ha två 100Mbit?

mattias_75 skrev:
Det har du rätt i, så om jag sätter en kabeldelare på switch-sidan så borde det funka?
Inte troligt att det räcker, av allt att döma visste din elektriker inte riktigt vad han sysslade med. Första ledtråden är att endast ett uttag i taget fungerar, andra är det där "pratade om att han bryggade över från den ena till den andra". Gissningsvis parallellkopplade han uttagen och då måste de kopplas om så att de stämmer överens med hur "kabeldelaren" är kopplad.

Du ska nog inte lita allt för mycket på din nätverkstekniker på jobbet för att dela kabel för två uttag är inte att rekomendera men visst går det.

Du bör kunna få det att funka med dubbeluttag i ena änden och en sån där mojäng från Kjell&Co om du du bara håller koll på vilka trådpar som går till vilket uttag. Men det är ju inte att rekommendera...

Ähh visst funkar det att splitta upp en cat5 till bubbla utag i hemmiljö om man inte får i dubbla och inte orkar ha en switch stående. GigE har de flesta inte produkter som klarar fullt ut iaf. Men då måste den ju splittas upp på samma sätt i båda ändar och självklart hålla sig till rätt par. Kör så hemma själv då jag inte orkat dra en kabel till fram bakom TVn då det blev fullt och hade ingen 4 portars switch i gömorna.
Måste nog ta fram ethernet testarna på jobbet och se om man ser några problem om man gör en sådan lösning på längre sträcka och fullt blås på 100meg.

Men att göra en sådan här lösning så permanent som att då plinta upp dem på dubbla jack skulle jag inte göra för framtiden.

Det fungerar utmärkt att köra dubbla förbindelser över en kabel. Det finns ju åtta trådar i en Cat 5 TP-kabel, men bara fyra av dem används. Det är alltså alltid fyra trådar lediga.
Däremot går det inte att splitta Gigabit-nät med Cat 6-kabel, eftersom den använder alla 8 trådarna.
Med en sån där splitter du länkat till ska det fungera. Eller närmare bestämt TVÅ spltters, man måste ha en i var ände på kabeln.

Om det nu sitter ett dubbeluttag och det bara finns en kabel är det första jag skulle göra att kolla om det går att få i en kabel till i röret. Det brukar inte vara så mycket bekymmer med två cat5e i ett vp16.
Om man ska ha ett dubbeluttag kopplat med en kabel är iaf mitt råd att detta ska vara korrekt kopplat i båda ändar och att man då delar upp det med 4 trådar per uttag. Dock förespråkar jag då att det kopplas ett fastmonterat dubbeluttag/patchpanel i andra änden också. Detta fungerar för 100 Mbit, jag har fått köra så själv hemma, men behöver du Gbit är detta inget alternativ, utan då är det att koppla det som ett enkeluttag och använda switch.

andersmc skrev:
Det fungerar utmärkt att köra dubbla förbindelser över en kabel. Det finns ju åtta trådar i en Cat 5 TP-kabel, men bara fyra av dem används. Det är alltså alltid fyra trådar lediga.
Däremot går det inte att splitta Gigabit-nät med Cat 6-kabel, eftersom den använder alla 8 trådarna.
Med en sån där splitter du länkat till ska det fungera. Eller närmare bestämt TVÅ spltters, man måste ha en i var ände på kabeln.
Det är inte "Cat"-nivån som avgör om 4 eller 8 trådar (2 eller 4 par) används. Det går alldeles utmärkt att köra gigabit på cat 5.

Om man nu vill splitta och köra två uttag på en 4-parsledning så anser jag att det är bättre att ändå fullkoppla uttaget med 4 par och då istället använda "kabeldelaren" som tidigare nämnts. Att splitta kabeln direkt i uttaget leder ofta till senare förvirring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.