Har skaffat ett villalarm från Claes O som består av en centralenhet med knappsats och display och lite olika sensorer. Min fundering kretsar kring hur man ska placera centralenheten, enligt manualen ska man man placera den innanför dörren och använda den till att larma av inom inpasseringstiden - men jag tänker att då finns det en fara med att någon inbrottstjuv kan slå sönder centralenheten innan den hinner larma? Är dessa semihobbyburkar tillräckligt stabila eller måste jag skaffa en extern knappsats och sätta CE i ett område som skyddas av en IR-deckare? Kanske är lite paranoid men jag tänker på tjuvar som sprutar fogskum i sirenen, pajar elektronik med flytande kväve etc som man "ser på TV"...
 
Knappsats rekommenderas varmt.

Glöm "TV" proffsen och tänk dig en slägga istället, hur mycket tror du det larmet låter sen? ;)
 
Centralenheten kan du sätta gömt, helst med skydd av en deckare.

Knappsats innanför dörren är det som gäller och just det området skall då förstås inte täckas av en deckare. Annars löser du ut larmet medan du larmar av. Dörrsensor skall programmeras med en fördröjning, jag tror den max får vara 30 sekunder enligt normerna för "godkända larm". Detta bör stå i installationsanvisningen till larmet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.