Tak & Vind
Kaliz: [citat] Tack för inputen. Tänkte sätta nockband i kopparlegering så då borde påväxten vara ett mindre problem. Lite trist den ändrar nyans så snabbt dock. :(
tlundberg: Ja, de har ju ritat de stående reglarna ovanpå (eller i) takstolarna. Då blir ju spännvidden precis som du säger. Alltså 120cm om man kör standardmått. Det jag menade var att i ett traditionellt timmerhus så ligger ju åsarna under takstolarna (rafterna). Och då tror jag inte man har fri spännvidd på elva meter för åsarna. Jag vet tyvärr inga fler mått än de som finns i den pdf
axelman: Lånar denna Hoppas på svar ändå Våra takgubbar har skruvat fast fågellisten genom takfotsplåten. Vi har takfotskil så nederdelen av pannan vilar direkt på fågellisten. Jag påstår att det är fel, men de säger att man gör så när man har takfotskil. Jag tycker man istället får fästa fågellisten högre dvs på nedersta bärläktet, som pannan "hänger" på. Jag tycker de som
btg308: Förtydligande, jag har fått en preliminär muntlig offert på "man plockar bort tegelpannorna i anslutning till rännan samt läkten. Byter ut ränndalen och pappen där det behövs och återställer sedan allt" så det låter ju som om de tänker byta ränndalsplåten, förutom pappen. Och ja, jag tycker också det låter som om de tagit rejäl höjd... Det kommer en annan firma och kikar
TheGame: Det är nog uppe vid huven det läcker. säkert nå skarvar som blivigt dåliga, hade problem själv så jag tätade med nå tätningmassa typ takmassa på tub. funka bra, sen var det bara dett att har inga plåtar ovanför huven utan det är bara pannor och nockbandet ovanför har lossnat så det studsar in ovanför och rinner sen längst massoniten på insidan mot rören och så droppar det in.
Marlen Eskilsson: Jag tycker personligen att tegel hade varit snyggast, men det är ju en smaksak. Du kan ju också ha betong. Medlemmen ChristinaHs nybyggda hus har betongpannor och jag tycker det ser ut ungefär som huset du visar i stilen (fast hennes är nybyggt och vitt) http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/231947-moving-med-movehome-4.html [bild] Om ditt tak inte är dimensionerat för tyngden av
Daggen84: Det jag ville få fram var att "helrenovering" som TS nämner blir hemskt dyrt och därför väl värt att kolla upp noga var problemet ligger för att få ner kostnaderna... En vanlig takrenovering brukar väl ligga på 100.000-150.000 vad jag förstått?
Stefan N: Det går att filma kanalerna för att se ev skador. Sotarn eller ventfirma kan det.
Atom: Oftast smyger den varma och fuktiga luften från bostaden via springor och otätheter upp till vinden. Själva takluckan brukar vara tätt och tunn. Isolerar för dåligt. Värst är den håligheten mellan takluckans karm och takets reglar. De flesta bara lade på en typ foderlist! Den ska drevas eller fyllas med fogskum. Och att ha en lös liggande frigolitskiva från ovan, är bara bra. Mer
Marw200: Tack! Jag tänke det också. Var nog latmasken som ville ha ett negativt svar.
ERJ: Är ny på tak och behöver flytta avluftningen till avloppet och tänkte försöka använda samma plåtdetaljer för den nya. Hur ska jag täta den gamla? Tänkte isolera utifrån och byta råspont över hålet. Men takpappen? Räcker det med ett lager? Hur lägger jag skarven mot det gamla för att få det tätt? Taket är relativt nyrenoverat så det är ganska fräscht under pannorna.Tacksam
Joukko: Den gröna beläggningen försvann fort efter man sprutat på. :-) Hur ofta kan man köra med detta medel?
GoForIt: Masonit (?) direkt på blött virke låter ju inte som någon riktig höjdare.. Kort tid funkar ju en presenning, men den bidrar ju även till att binda fukt och ger långsiktigt risk för mögel.
verktygsgurun: Har sett hus med 120cc på takstolarna och panel, men då har det varit 28mm panel. Tunn 12-15mm funkar inte.
slurppe99: [citat] Jula har även en på¨2.5 l koncentrat som ska anslutas till trädgårdsslang om det skulle vara intressant. Den finns på samma sida 94 som du hitta ovanstående taktvätt.
SBH: [citat] är inte bra att måla där. finns risk att du får fuktproblem. skulle absolut inte förvara grejer där.
Lea Gunborgsdotter: Hej, jag har börjat bygga en liten timrad stuga i sommar på landstället men hann bara få på undertaket. Nu har jag lagt på pressänning, men det börjar se mögligt ut, jag har försökt göra lodrät gående luftspalter under den nu, men är osäker på om det är tillräckligt för att klara taket undan mögel i vinter. Vad bör jag göra? Någon sa att jag skulle köpa takpapp och lägga
Snickerick: Gammal tråd, ser jag, men ändå. Det medel som Tim90 rekommenderar istället för Tak GTI som han avråder ifrån, råkar lustigt nog ha exakt samma verksamma beståndsdel som Tak GTI. Visserligen kallar de den för ett något udda namn i sitt säkerhetsdatablad, men CAS-numret är exakt detsamma som för den mer kända Alkylbensyldimetylammoniumklorid som de flesta dylika medel verkar bestå
MichaelTh: Följer den här tråden med intresse då jag hoppas inleda ett liknande projekt i framtiden! (Fast i Enskede.)
JohanKjellgren: Om det ser ut så här där det syns skulle jag inte våga gå vidare.
ivarssonivar: Finns fästen för livlina du kan sätta några såna på taket.
c_olsson: Det stämmer att bestämmelserna kan skilja mellan olika kommuner och beroende på vilken detaljplan man har. I tätort krävs ofta bygglov för snörrasskydd men utanför detaljplanerat område är det ofta fritt. Man får helt enkelt kontakta sin kommun och fråga vad som gäller. Observera att även montering av takstegar kan omfattas av samma regler, dvs man kan behöva söka bygglov för att
toolman77: [citat] Som det står högre upp. Rännan ska inte ligga ivåg, den ska lute lite utåt så att det spiller över utåt och inte mot fasaden om det till exempel blir stopp i röret. Så bocka ner dem nån grad extra när du ändå håller på att bocka om.
prototypen: Nu är ju taket redan lagt så det går inte få dit bockade krokar. Köp de som är fasta för 27 grader eller ställbara. (Jag har gjort det enkelt för mig med lodräta takfotsbrädor) Protte
thomas33: Kan du inte göra skorstenen fällbar? Något sätt att enkelt ta bort överdelen så sotaren kan stå på taket.
Bigfoot: Det blir nog svårt att få dit plåt runtom och få det bra utan ta bort takhuven. Det är ju inte fritt från sidorna heller utan bärläkten går in en bit under plåten.
AnneFi: Jag kan visa vårt 'sovloft' Vi har inget rum i fullhöjd bara en gigantisk vind där man inte får plats med mycket mer än en säng men kanske kan ge dig lite inspiration http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/224272-antligen-kan-jag-saga-valkommen-upp-pa-vart-sovrum.html
FG: Det finns en återförsäljare av Bauder PIR nere i Skånetrakten som säkert kan hjälpa dig med instruktioner. Annars har Monier en motsvarighet som heter Clima Comfort. Det finns ett företag i Göteborg som arbetar med den produkten. Finns en del trådar om utvändig isolering på forumet.