Byggahus.se

Skruva fast teglet eller ej?

1. S
    Medlem Nivå 4
    Vet att man ska skruva / spika fast teglet enligt anvisningarna men hur nödvändigt är det? Bor i ett hus från 1924 med mansardtak och inga tegel/nockpannor är spikade. Jag har inte varit med om att någon panna har blåst ner. Enda som har hänt är att vid ett par tillfällen de senaste 20 åren är att någon panna har glidit ner en liten bit men det kan väl ske i alla fall för alla pannorna ska väl inte skruvas fast?

Men om man nu gör som man ska och skruvar fast dem. Hur många ska skruvas då? Är det samtliga nock pannor samt varannan rad på resten av tegelpannorna eller enligt vilket system ska de skruvas fast?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    2 rader runt om brukar jag skruva.

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det beror på taklutning och lite på pannorna.
    Men jag har (med 30° taklutning och betongpannor) helskruvat två rader runt om samt nockpannorna.
    Och så skruvade jag lite pannor även runt skorsten etc. minns inte om jag tog en eller två rader.
    Ett svagt minne av att jag även drog lite skruv i pannorna som ligger på takstegen.

4. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Som Stefan N skrev men även pannor runt ventilationsrör och liknande genomföringar.

5. S
    Medlem Nivå 4
    Ok, så nockpannor samt de som ligger i kantraderna vid gavlarna samt skorsten, ventilationsrör o.dyl. Tack för snabbt svar :)

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  7. S
    Medlem Nivå 4
    Ja, den bilden var ju verkligt tydlig (^_^)

8. O
    Medlem Nivå 12
    Men bilden visar ju inget mansardtak som TS hade enligt inlägg 1. På ett sådant tak där nedre delen av taket nästan alltid har en lutning på över 55 grader ska normalt alla pannor på denna del fästas.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Nivå 8
    Håller med Oceanis, Alla pannor på den nedre delen bör spikas. Samt enligt bilden ovan på den övre delen.