Hej!
Sotaren såg idag att inspektionsluckan vi har på taket hade blåst sönder och stod vidöppen. Vet inte hur länge det har stått sådan.
Kände på isoleringen och i tar man i den känns den lite fuktig men inte blöt. Virket känns torrt så det upplevs som den inte stått öppen länge. Ska isoleringen kännas torr som fnöske?

Nu har jag som akutåtgärd enbart dragit fast luckan med några skruvar. Men vad bör jag göra för att inte få problem? Ska jag slänga all isolering som känns fuktig eller kan man tro att det torkar upp nu när läckaget är åtgärdat och solen ligger på (papptaket)?

Om den bara är fuktig och inte dyngblöt så torkar den ur under sommaren men kolla läget i höst.
Var det samma fukthalt genom hela isoleringen eller bara på ytan?

Jag tyckte snarare det var lite fuktigare djupare ner men det kan ju ha att göra med att det var mer packat/mer volym man kände. Det är alltså inte någon märkbar skillnad.

Kan ju vara så att det regnat in mycket och att vattnet runnit ner genom isoleringen. Och att övre lagret torkat ut delvis om det varit uppehåll i några dagar nu...

Kolla djupare ner för säkerhets skull är mitt tips!

Ja det blir till att riva bort isoleringen när blåsten lagt sig. Just nu blåser det storm här hemma.
Isoleringen är sån där som man sprutar in. Har dock några längder rockwoll liggande, det måste man väl kunna slänga i som ersättning? Men det får stå några veckor och torka ur ordentligt utan isolering först.

Ser ni inte taket (och takluckan) från marken?

Vid fint och soligt väder skulle jag nog gärna ställa upp luckan några dagar då och då (över helgerna?) för att vädra ut fukt.

Nej den syns inte från marken. Sitter en bit in på taket och vi har platt tak (ja nästintill i alla fall).

Jacon skrev:
...Just nu blåser det storm här hemma.
...

Utsikter till onsdag kväll

Växlande molnighet och sydvästlig vind med hårda eller mycket hårda vindbyar, 21-23 m/s. Vinden avtar till kvällen. I natt 1-4 plusgrader och vind omkring nord. I morgon mest soligt och fram på dagen 6-10 grader.
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-...i.se/weatherSMHI2/landvader/./prognos15_3.htm

Det verkar stämma bra med vindarna då :)

Se det positivt, det är bra torkväder :cool:

Jupp :)

Det kan väl inte vara någon större fara att vänta ett par dar med att riva ut isoleringen? Är ju skönt om man kan få stå i dagsljus och jobba.

Nej, det är ingen fara. Du skrev tidigare att du hade isoleringsrullar över. Kolla bara så det är samma typ av isolering, det är tydligen inte bra att blanda organisk (cellulosa) och sten-/glasfiber.

• Gilla
Jacon
  • Laddar…
Så länge det är kallt så möglar det inte.
Det är när solen börjar värma som det är mögelrisk.

• Gilla
Jacon
  • Laddar…
Låter bra. Då kan jag avsätta tid på lördag så det inte bara blir nån slarvlösning. Hinner man även köpa hem nya gångjärn och nåt lås så det går att öppna luckan utan skruvdragare som behövs nu efter min paniklösning :)

Jag hade en plåt-taklucka på mitt hus där jag bodde 1975 - 1998.
Men takvinkeln var 27°, och sotaren gick upp den vägen.
Vi hade bara en hasp, på insidan naturligtvis, som låste luckan. Men den gick rätt trögt.
Och det var i Göteborgs skärgård, så nog tålde konstruktionen vind :)
Enklast är kanske förstås en repstump bara.

Och så favorit i repris:
MoldRiskDiagr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/MyClimaLog/climalog.php#MOLDRISKDIAGRAM

Låter betryggande.
Vad menar du med hasp på insidan? Hur kom ni åt att öppna? Jag funderar på hur jag ska ersätta befinlig låsanordning. Den befintliga funkar ju tydligen inte så bra, det är nån form av belastat beslag som trycks in med en bult från utsidan och när man släpper bulten ska den låsa genom att en skåra går över en utbucknad. Dåligt besrkivet har tyvärr ingen bild. Den låsanordningen sitter ju dock på insidan.

Har ni några förslag? Min tanke är att sätta en säkerhetshasp på utsidan istället typ http://www.jula.se/catalog/bygg-och.../haspar-och-excenterlas/sakerhetshasp-343492/

Dock blir ju problemet att luckan har överhäng på ca 3 cm och en hasp bygger ju på att båda delarna är i nivå. En annan tanke är helt enkelt att borra fast två surrningsfästen istället och knyta ihop med nån båttamp alternativt karbinhake.
http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Beslag/Surrningsfaste-25316/

Så här ser luckan ut (dålig bild)
taklucka 2.jpg
Skapa konto

taklucka.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.