Hej. Jag håller på att bygga ut och ska ha ett bandtäckt tak på 31 m2. Jag har lagt mataki MB 369 ( en takpapp som enligt anvisningar och bygghandeln fungerar bra under bandtäckning) men när plåtslagaren kommer säger han att jag måste ha en annan papp utan sand i!!! Vad är det som gäller? Detta är ju inget jätteproblem utan bara att köpa en papp till och lägga om men det käns konstigt att mataki skulle lämna fel information.

• Gilla
samuelj
  • Laddar…
J
Hej.
Jag representerar nämnd producent och kan gratulera till ett bra produktval! Vi släppte dock en ny sandfri duk vid årsskiftet och den har fått ett ordentligt genomslag i plåtbranschen, mycket för att den är specialanpassad för bandtäckning.

Lite provocerande att gratulera till bra produktval när han uppenbart blivit vilseledd att köpa fel produkt av återförsäljaren. Ett "det var tråkigt att de inte informerade om den sandfria..." hade passat bättre.

J
Ny produkt fanns inte tillgänglig när Anders handlade, bara för plåtläggare. De slussas ut nu efterhand i de butiker som valt att handha produkten. Absolut inte provocerande utan snarare ville jag lugna honom.

Hej. Helt sant att den produkten inte fanns. dock fans MB380 som jag nu kommer få ersätta/lägga över MB369. så taket kommer bli både bra och repfritt även om det kommer kosta mig några timmar och 2000:- extra.

J
Hej Anders.

Valet är ditt:) men uppdaterad produkt för bandtäckning numera heter Haloten STEEL, kanske går den att skaffa via plåtslagaren?

men MB380 är väl sandfri och avsedd för bandtäckning. Denna har ju också funnits länge. på vilket sätt är den nya bättre?

Reklam?

/ATW

Det är definitivt inte reklam ifrån min sida. Jag har fått de svar jag vill men är givetvis riktigt missnöjd när jag får köpa dubbelt med papp till taket samt att lägga ett antal timmar till på detta. Jag tycker verkligen att varuinformationen på takpappen MB369 är vilseledande då inte ens plåtslagaren vill lägga plåt på detta eftersom sanden kan orsaka repor. Jag bor dessutom i bouhusläns skärgård där salt lätt orsakar problem med korrosion, då är repor inget som man vill ha.

Detta står på matakis sida

Mataki Underlagspapp MB 369 används
(AMA Hus JSC.113 och JSC.114) under alla typer av läktade takmaterial
och under bandtäckning av plåt

men uppenbarligen är inte pappen rätt för bandtäckning....

Det är inte alltid lätt att vara konsument, men allt annat har hittills gått mycket smidigt så att lägga ett lager extra papp får man väll svälja.

J
Hej.

Underlagsmaterial idag delas i princip upp i två varianter - underlagspapp och underlagsduk. Den förstnämnda är oftast riktiga trotjänare, de är tjocka och robusta, innehåller mycket bitumen och sluter tätt kring infästningar. Trenderna har sedan en tid tillbaka gått mot tunnare material och det är det vi betecknar som dukar. De håller en vikt från 500gr upp till ung 1000gr, de är tunna, lätta och innehåller mindre bitumen men ställer högre krav på producenten att utveckla och tillverka för att hålla tätt, hålla länge och hålla tätt runt infästningar.
Svensktillverkade produkter strävar efter att följa AMA Hus rekommendationer för svenska byggnormer.
MB 369 är godkänd enligt AMA Hus under bandtäckning så är även de övriga nämnda produkterna. Vad som har hänt på sistone är att det har utvecklats en duk, som är sandfri men förhållandevis tjock som har en intelligent skarv - skarven håller samma tjocklek i överlapp som resten av duken och detta ger en helt plan underlagstäckning. Produkten har tagits emot väl av plåtbranschen eftersom det säkrar upp för plåtläggaren att slutresultatet blir fantastiskt fint. En plåtslagare som vill försäkra sig väljer ju således en sådan här duk eller motsvarande och det är det som har skett i ovanstående fall. Anders har alltså inte valt fel produkt, den är godkänd och klarar alla tekniska krav. För att blidka plåtslagaren så kommer nog Anders att välja att lägga MB 380 över och det är en bra lösning. Tänk bara på att inte lägga dem skarv i skarv. Den enda skillnaden i denna extra manöver, förutom Anders arbete och kostnader såklart, är att plåtläggaren på detta sätt försäkrar sig om att plåten blir repfri.
Lycka till Anders, det kommer att bli jättefint och hållbart!
Med vänlig hälsning//Jessica

• Gilla
Cpt_graybeard
  • Laddar…
I vårt forum diskuterar bara konsumenter. Företag som vill reda ut missförstånd kan få svara, men då ska det svaret skickas till support@byggahus.se för godkännande först och det är även någon från forumledningen/supporten som publicerar företagets svar.

Ur våra forumregler:

§ 5 Reklam
Reklam är förbjudet i forumet, bilder, bloggar, wikin och artikelkommentarer och företag får inte delta i diskussionen, utom i de fall där särskilt tillstånd har getts (se nedan). Inlägg från företag eller organisationer som inte har särskilt tillstånd kommer att raderas och användaren som gjorde inlägget kan komma att stängas av. Är du företagare som vill nå ut till våra besökare är det möjligt att annonsera på anvisade annonsplatser. Maila oss på annonsera@byggahus.se för information.

§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum eller ett företag som vill reda ut rena missförstånd kring sin produkt. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.
Dessa regler förbinder man sig att följa vid registrering och de till tillgängliga i vår navigering. Här kan du läsa reglerna i sin helhet. : http://www.byggahus.se/forum/regler/220278-anvandarvillkor-med-diskussionsregler.html

Eftersom det framkom viss värdefull information här ändå låter jag inläggen ligga kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.