2 513 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Ströläkt blir våt på ändarna
Hej, har liten fråga, jag är inte säkert vad jag skulle göra: den flesta läkten och takfotsläkten är målad på botten av taket, men läkten på baksidan av huset är omålad, jag kan se bart trä där. Jag mätte fuktigheten idag och takfotsläkten är torr, men några ändar av ströläkt har up till 30% fuktighet och det känns inte rätt.
Är det bara att måla de när det blir torr?
Är det bara att måla de när det blir torr?
Man kan montera takfotsplåt över läkten, skyddar och så slipper man se läkten, det finns plåt som är till för det, lite större än den som man sätter på råsponten.
Kan fixa en bild i morgon när det blir ljust om du vill se hur det ser ut.
Kan fixa en bild i morgon när det blir ljust om du vill se hur det ser ut.
Redigerat:
Måla med svart oljefärg, är billigt och fullgott. Då syns de inte och är så skyddade de behöver vara.. Det kommer troligen vara både mer och mindre fukt beroende på när du mäter..
Klicka här för att svara