Tak & Vind
stenpa: Har det någon betydelse om pannan slutat jäms med takfotsplåten eller om den sticker ut så att vattnet droppar direkt i hängrännan?
axelman: Hej Jag meddelade Bygg-plåtfirman att jag varit i kontakt med Konsumentombudsmannen i kommunen och att jag också skrivit till firmans Branschorganisationen. Där blev jag rådd att kontakta Branschorganisationens ETISKA RÅD och redogöra för tvisten. En dag senare så e-postade Bygg-plåtfirman och meddelade att de skulle komma och byta ut den för smala plåten mot en bredare "så vi får
Per J: Ingen som har erfarenhet av hur man gör upp mot nock i ett fall som detta och kan tipsa? Tar tacksamt emot tips i så fall.
Moving: Klättrar till taket över 2 våningar med berg nedanför och funderar på åtminstone hjälm ifall man ramlar ner, men det blir inte gjort att sätta på en.
Yrrol: Ja det blev endel brädor på ena sidan. Andra sidan nästan bara gamla. Där kan vissa rader vara så tätt inpå varandra så om det kommer skit där så fastnar det lätt och risk för röta. Sen är det lite sprickor också med risk för lättare ta skada om vatten slinker in bakom takpannorna. Efter pratat med takpappfabriken så kände jag inte det var något jag litade på. Kvar är gamla
Pontus Ylander: Snyggt! Jag tycker verkligen om panel i tak... /Pontus
sepani: Ja, så är det nog. Blir till att kapa ned skorstenen en bit under taknocken, kanske 20 cm, och plugga den...
axelman: Hej Pannorna är nu lagda på garagetaket. Mycket strul. Nu undrar jag om man verkligen skall behöva godkänna det följande. Vid vindskivorna är det Täckplåtar som ju går in en bit över pannorna. På ena takhalvan är täckplåten vid ena vindskivan 170 mm bred och når till pannornas "dalmitt" så när som på 20 mm. Vid den andra vindskivan är täckplåten endast 75 mm bred och når
e93mw: [citat] Alla pannorna är lagda nu, så ja de anser nog att jobbet är klart nu. [citat] Ok, skönt att höra att de iallafall verkar ha koll på det tekniska....
Gabbe1: Som jag ser det finns två alternativ, antingen bygga en bärande gavel eller så sätter man en takstol/balk längst ut.
KnockOnWood: Det är möjligt att du har rätt psau. Men småföretag har ganska ofta problem med likviditeten. Litet eget kapital innebär dåliga säkerheter och problem att få krediter hos banker och leverantörer.
KnockOnWood: Hej, jag har ett tak isolerat utvändigt med 100 mm cellplast och diffusionsöppen takväv under det, som ligger ovanpå råsponten. Thermisol hade bra hemsidor om detta, men nu tycks Bewi ha tagit över och sajten är en ren katastrof. Bäst att du skriver/ringer till dem och frågor om priser. Mitt tak lades år 2010 och jag är mycket nöjd med det. Vinden håller alltid lite värme, och går
SBH: [citat] borra och dra in med dragare med betongskruv eller borra och slå in med expanderspik
axelman: Hej Hur stort skall NOCKBANDET överlappa på de översta takpannorna för att det skall vara tätt och säkert ? Hälsningar Axelman
Norrtull: Projektet drar ut på tid, och nu kommer nog ett halft loft byggas. Försöker ordna allt till julledigheterna, se om en möjlig byggstart kan inledas.
ivarssonivar: Gjort ett tak som på bilden nedan kanske kan va något. [bild]
valter53: Jag målad mitt galvaniserade plåttak med Ottosons linoljefärg. Först två lager med mönja och sedan med grafitfärg. Graftifärgen är inte hård utan följer med plåtens rörelser.
olofh: Vart o köpt 45x95. Stora osb skivor var slut men vet i katten om de går upp genom vindstrappen. Kom på att där man ställer grejer behöver det ju inte vara solid botten utan mer som galler. Och så råspånt som gångar. Tack för input.
ivarssonivar: Har man inga hinder och bra lutning så funkar klicktaken. Hinder är väldigt svåra om inte omöjliga att få tätat sen tycker jag att man ska ha minst 14 graders lutning för att lägga klicktaken eller något annat plåt tak än dubbelfalsat plåt. Sen säger du handfalsade tak man har maskiner till att göra dubbelfalsat och yta utan hinder går extremt fort att läga är bara vid hinder
pelpet: Läckande papp är ett solklart gör om gör rätt. Att bara täta där det läckte in rejält är fusk. Pappen ska vara tät. Stoppa bygget och ring chefen på firman med en gång. Det här är billigt att fixa innan plåt och pannor är monterade. Om chefen inte ger ett bra lösningsförslag, tag kontakt med en besiktningsfirma på orten som kan hjälpa till och ge dig extra muskler.
huggan: Lär inte vara dyrare, snarare billigare än plåttak.
b8q: Tänkte just på det där med justering - det kanske är möjligt att trycka ihop pannorna lite? Om man sprider ut det på t.ex. 20 kolumner så blir det 1,5 mm per panna.
Fishdoc: Har låtit plåtis titta på det. Han bytar ut plåtarbetet. Ska tilllägga att Stefan N hade full koll, det är ingen papp på taket. Så det blir väl att lägga det en vacker dag.. Och kanske byta pannorna när man ändå är igång.
Enk Projektet: Kolla med den lokale undertaksfirman istället....tror det går utmärkt att köpa matrl direkt av dom istället....
verktygsgurun: 28x70 upplever jag som bättre virke, dvs oftast raka o fina med få knaggar. Det kommer att hålla garanterat.
johel572: Takhöjden ser ju ut att bli ett problem. Jag antar att du vill ha in lite isolering om det skall vara "bostadsyta". Angående att lägga golv på takstolarna. Borde inte det kunna lösas relativt enkel med att bara lägga i fler golvreglar? Det ser ju ut att ligga en regel i mellan varje takstol nu.
makervall: De är inte fästa alls i dom vad jag kan se. Endast dessa två spikar vid varje regel som går upp mot taket. [bild] /Magnus