Jag har gjort en dum grej - bad om hjälp med en dålig konstruktion och fick då höra att all plåtbeklädnad på kupor och ventiler måste bytas. Svalde det och beställde jobbet.

Efter lång tid (några månader) är nu jobbet gjort - dock inte av killarna som var här utan två andra killar som inte talar svenska men tycktes ha hyfsad koll.

Nu såg jag att den bit panel som de bytt på undersidan av en utstickande del av taket (har en bild men vet inte vad det heter) glappade rejält och bad dem fixa det. Har fast pris på plåtarbeten men utbyte av trä på löpande (några timmar bara så det är lugnt).

Frågan är nu om jag ska försöka få jobbet besiktigat på något sätt? Vem snackar jag med och vad kostar en sån besiktning? Eller ska jag bara hoppas att de gjort allt rätt och betala? Det var det jag gjorde för 14 år sedan och därför behövdes åtgärderna ...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glappet på bilden. Sladdarna hoppas jag att de fixar.

Och när jag skrev dum grej så menade jag att jag inte tog en "second opinion" på plåtarbetet - hade nämligen fått all plåt målad i somras ...

Jag är inte riktigt med, vart är glappet?
Mellan vindskivan och plåten?

Ska du ha riktig besiktning av plåtarbete så är det Plåtkonsult som garanterat har kunskapen även en del vanliga besiktningsmän kan plåt. Eller kan du tar några bilder kan vi se om vi ser något galet jobbar som plåtslagare så kan plåt.

Nej, panelbrädorna är inte helt ihopslagna. Mellan två av dem är det nog en cm glapp.

S
Puttaren skrev:
Nej, panelbrädorna är inte helt ihopslagna. Mellan två av dem är det nog en cm glapp.
och dom har jobbat med panelen också??
då ska dom ju fixa det.

Ja, det har de nog gjort nu - ska kolla senare. Jag blir bara orolig för kvaliteten på övrigt arbete när jag ser sånt. Två stora takkupor, en mindre takkupa och lite annat plåtarbete ska ju helst hålla tätt ett tag.

En besiktning kostar nog ca +8000 kr. Kan vara värt om du vill sova bra men annars finns nog mycket på nätet ang plåt och utförande på nätet som du kan googla och sen inspektera själv.

Googlat lite, men hittar inte rätt. Tips? Tror egentligen att de gjort ett hyfsat jobb, men kan jag se nån miss med blotta ögat är det ju en billig åtgärd.

Finns inte mycket om plåt som man kan googla sej fram förutom ränna, vindskivor.

Har fått tips om en besiktningsman för plåt.

Dock ser jag nu när det ljusnat att de inte, som jag trodde, gjorde om jobbet med brädorna utan körde på en massa spackel. Ska man godkänna det?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brädorna är väl råspont som inte bara går att göra om utan att riva taket. Dvs det går inte att kräva att de skall läggas om pga kosmetiska skäl. Bara om funktionen äventyras.

Jag håller med om att spacklingen inte ser trevlig ut. Den kan dom gott bättra på.

Det är ju dock just råsponten som de har bytt. Bara den halvmetern där som sticker ut (och gissningsvis en bit in på taket). Jag är nu lite fundersam på hur fn de har löst det med takpappen och läkten där under. Nästan så att jag börjar undra om jag verkligen fått tag i en vettig hantverkare (alltså, han kändes seriös, men de två killar som gjorde det här jobbet var inte svenska och kunde ingen svenska så det är oklart vilka kvalifikationer de hade).

De gjorde också den här råspontdelen på löpande räkning så jag vet inte vad som händer om jag nu ber dem göra om den ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.