3 095 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Undran över rätt eller gjort tak?
Har några takläggare här och de har lagt den nya diffusionsöppna duken ovanpå gamla bitumenpappen på mitt tak, försvinner inte meningen med att ha diffusionsöppen duk då?
De har även fäst fotplåten ovanpå läkten, rätt fel?
Nu när det regnar idag (pannorna är ännu inte pålagda) så kommer det in vatten på vinden alltså verkar det inte tätt. trots två slags papp på råsponten.
Innan omläggningen fanns en liten läcka in till vinden, men nu när det är nygjort borde väll underlagsduken klara väta, tills pannorna kommer på?
Det rinner dessutom vatten mellan hängrännorna och taket ner på marken, ska inte det vara tätt?
Tänkte på en sak till kanske inte har någon betydelse förutom det estetiska?, men de har använd långa spikar till läkten som sticker ut genom råsponten, någon betydelse?
Tacksam för svar av er lite kunnigare
De har även fäst fotplåten ovanpå läkten, rätt fel?
Nu när det regnar idag (pannorna är ännu inte pålagda) så kommer det in vatten på vinden alltså verkar det inte tätt. trots två slags papp på råsponten.
Innan omläggningen fanns en liten läcka in till vinden, men nu när det är nygjort borde väll underlagsduken klara väta, tills pannorna kommer på?
Det rinner dessutom vatten mellan hängrännorna och taket ner på marken, ska inte det vara tätt?
Tänkte på en sak till kanske inte har någon betydelse förutom det estetiska?, men de har använd långa spikar till läkten som sticker ut genom råsponten, någon betydelse?
Tacksam för svar av er lite kunnigare
Helt fel utfört och du måste stoppa jobbet och få dom att förstå konstruktionen innan dom fortsätter.
Att lägga något ovanpå pappen kan väl vara ok om det är papp på papp men aldrig diff. öppen duk på papp....aldrig aldrig!
Spikarna är normalt att dom ibland går igenom råsponten.
Att lägga något ovanpå pappen kan väl vara ok om det är papp på papp men aldrig diff. öppen duk på papp....aldrig aldrig!
Spikarna är normalt att dom ibland går igenom råsponten.
Redigerat:
Tack för ditt svar.
Enligt överrens så skulle de ta bort allt gammalt och sedan lägga dit nytt, vilket de tydligen inte gjort.
Det här med fotplåten hur ska den sitta?, har sett flest med ovanpå spånten, men inte riktigt koll.
Vi hade ringt flera referenser som var jätte nöjda, känns jätte konstigt att det blir så fel när dem verkade kunna sitt jobb.
Hur ska vi gå vidare, självklart ska vi ringa och prata med dem. Kommer det att kosta ännu mer för oss för att dem ska åtgärda felen? Med tanke på att det priset vi redan har på offerten.
Uch och fy vad tråkigt det blir när något sådant här händer!
Enligt överrens så skulle de ta bort allt gammalt och sedan lägga dit nytt, vilket de tydligen inte gjort.
Det här med fotplåten hur ska den sitta?, har sett flest med ovanpå spånten, men inte riktigt koll.
Vi hade ringt flera referenser som var jätte nöjda, känns jätte konstigt att det blir så fel när dem verkade kunna sitt jobb.
Hur ska vi gå vidare, självklart ska vi ringa och prata med dem. Kommer det att kosta ännu mer för oss för att dem ska åtgärda felen? Med tanke på att det priset vi redan har på offerten.
Uch och fy vad tråkigt det blir när något sådant här händer!
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Inte så ofta jag monterar det så och satt mycket fotplåt. Ingen av sätten är fel.
Takfotsplåten skall sitta under underlagspappen (vid taktegel) där den fyller två funktioner. Dels skall den skydda råsponten mot väta om det rinner vatten under pannorna. Samt att den skall bilda droppkant ner i hängrännan. Skiter man i fotplåten så skall man släppa ner pappen ett par centimeter utanför råsponten för att uppnå samma funktion, men har man en öppen takfot ser det ut som torkad fisk i min mening.
Man kan ha dubbla takfotsplåtar där man sätter den yttersta på bärläkten för att skydda mot att skit blåser in under pannorna och man inte ser läkten utifrån. Men i det fallet skulle jag föredra att köra med fågellist som skyddar mot "insynen" samt håller skräp och fåglar borta, dessutom främjar den luftflödet mer. Ser man ändå läkten kan man måla den nedre biten av läkten svart...
Man kan ha dubbla takfotsplåtar där man sätter den yttersta på bärläkten för att skydda mot att skit blåser in under pannorna och man inte ser läkten utifrån. Men i det fallet skulle jag föredra att köra med fågellist som skyddar mot "insynen" samt håller skräp och fåglar borta, dessutom främjar den luftflödet mer. Ser man ändå läkten kan man måla den nedre biten av läkten svart...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Återkom gärna med vad byggarn säger, min uppfattning är ju att jobbet måste göras om helt och hållet. Bort med läkt, diffusionsöppna väven och den gamla pappen. och sen göra om och göra rätt.
Frågan är om dom ens vet hur man gör? De har uppenbarligen inte förstått poängen med konstruktionen.
Frågan är om dom ens vet hur man gör? De har uppenbarligen inte förstått poängen med konstruktionen.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
du skall inte betala extra. Det skall inte regna in när tätskiktet är lagt. Det låter som att dessa lirare inte harnågon erfarenhet av takläggning.
Jag pratade med takläggaren om de fel jag lagt märke till.
Och fick till svar att dem brukar lägga difföppna duken ovanpå gammal papp och det inte är något fel på den (trots sagt att det läkt in tidigare). De har dessutom spikat överlappningen över nock, som enligt tillverkaren ska göras med en dubbelhäftande tejp. Påpekade även det och tejpen hade de inte hört talas om.
Arbetet är klart med pannor pålagda nocktätning ser bra ut tycker jag, men osäker på underlaget.
Gäller vekligen tätt tak garantin vid detta utförande?
Och fick till svar att dem brukar lägga difföppna duken ovanpå gammal papp och det inte är något fel på den (trots sagt att det läkt in tidigare). De har dessutom spikat överlappningen över nock, som enligt tillverkaren ska göras med en dubbelhäftande tejp. Påpekade även det och tejpen hade de inte hört talas om.
Arbetet är klart med pannor pålagda nocktätning ser bra ut tycker jag, men osäker på underlaget.
Gäller vekligen tätt tak garantin vid detta utförande?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Normalt gäller endast varugaraniter om arbetet utförs enligt tillverkarens anvisningar. Att lägga diff-öppen papp på diff-spärrpapp är ju per definition fel och funktionen sätts ur spel.
Besiktningsman absolut, samt se till att inte betala förrän det är besiktigat och godkänt!
Sen kan du alltid ringa till leverantören av duken för att få komplett instruktion och det ska du göra så fort som möjligt.
Sen kan du alltid ringa till leverantören av duken för att få komplett instruktion och det ska du göra så fort som möjligt.
Klicka här för att svara