Aha, hade jag ingen aning om. Troddet det fanns någon magisk bråkformel att räkna ut det på. Tack så mycket för hjälpen! =)
Historiskt var det nog så att snickarna körde på med förhållanden mellan a och b (a, b enligt din figur).
Att dom gjorde tal i lutningen 1:4 (a 4 ggr så lång som b), eller 1:3 eller 1:2 eller 1:1
Sen har vi räknat ut de närmaste vinklarna utifrån denna gamla snickartradition enligt formeln arctan (b/a)
exempel
1:4 = arctan(0,25) = 14.04°
1:3 = arctan(0,333) = 18,43°
2:5 = arctan(0,4) = 21,80°
1:2 = arctan(0,5) = 26,57°
1:1 = arctan(1) = 45°
Sen har dessa avrundats till de som idag är vanliga takvinklar att välja:
14°, 22°, 27°, 45°
Att dom gjorde tal i lutningen 1:4 (a 4 ggr så lång som b), eller 1:3 eller 1:2 eller 1:1
Sen har vi räknat ut de närmaste vinklarna utifrån denna gamla snickartradition enligt formeln arctan (b/a)
exempel
1:4 = arctan(0,25) = 14.04°
1:3 = arctan(0,333) = 18,43°
2:5 = arctan(0,4) = 21,80°
1:2 = arctan(0,5) = 26,57°
1:1 = arctan(1) = 45°
Sen har dessa avrundats till de som idag är vanliga takvinklar att välja:
14°, 22°, 27°, 45°
Hehe, ska ändra det i min lilla fil, men orkar inte lägga upp nya bilder.. =)
Jag tänkte PI, då måste det handla om radie/omkrets. =)
Tack för hjälpen!
Jag tänkte PI, då måste det handla om radie/omkrets. =)
Tack för hjälpen!
Redigerat:
För att kunna använda triogonomi funktionerna i excel, när man har grader man utgår från, måste man göra om det. Fråga mig inte varför, men detta stod på Microsoft Office hjälpsida..
Redigerat:
Att använda radianer istället för grader är nog vanligast när det gäller de flesta typer av beräkningar. Dock så tänker man ju oftast i grader...
Men egentligen så är det ju även rätt så klumpigt med ett system där ett helt varv är definierat av värdet 360. Det finns ju även systemet med "nygrader", där ett varv har värdet 400 som sammanfaller bättre med vårt talsystem som är baserat på 10, men det har nog aldrig slagit igenom inom något område.
Men egentligen så är det ju även rätt så klumpigt med ett system där ett helt varv är definierat av värdet 360. Det finns ju även systemet med "nygrader", där ett varv har värdet 400 som sammanfaller bättre med vårt talsystem som är baserat på 10, men det har nog aldrig slagit igenom inom något område.
Klicka här för att svara