DennisCA
DennisCA: Jag vet inte, garaget blev byggt åt mig såhär långt, står i ritningarna men dom har jag inte med mig. Tippar något åt en meter mellan takstolarna. Materialet för reglarna har jag fått också fast jag tycker det ser lite ut. Farsan sade jag kunde klyva reglarna på mitten och det skulle ändå hålla bra. Jag vet inte.
8 svar · 5,3k läst
G
gaia: att lägga mattor på golvet är inte bara till pynt men också en isolering. Snabbt gjort :) gaia
12 svar · 2,7k läst
E
Erik_1972: Lägg bärläkten i höjdled istället, och sen på den spika eller skruva ströläkt som som du ritat nu, men utanpå bärläkten, precis som du vill göra om det var takpannor, så blir det kanonbra.
2 svar · 8,3k läst
·
E
Erik_1972: På utsidan måste du ha det fukttät, därav de flesta kör med underlagspapp. så länge du kan garantera att det är fukttät så kan du använda vad som. jag hade kört traditionellt med underlagspapp, lätt att lägga, och håller bra, och kostar inte mycket.
10 svar · 4,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Där du sågar upp en kil för kupan som leder ner till stupröret är det mycket lätt att göra en liten bock på hängrännan. Den är ju nästan avsågad ändå, och bocken är ju bara någon millimeter på 50 cm. Det gör sig nästan själv. Tag det vackert, för det är nog väldigt lätt att bocka för mycket. Men även utan bock så stannar nästan inget vatten kvar i änden på
3 svar · 1,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jo visst, men det är ju inte ovanligt att man tilläggsisolerar vinden, byter vedpannan mot en värmepump osv. Allt enligt energideklarationsexpertens råd. Och då kommer fuktproblemen som ett brev på posten verkar det som.
6 svar · 2,2k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vi har också spåntak (under plåten). Gillar det inte riktigt eftersom spån är fruktansvärt eldfängt, men efter renoveringen är det i alla fall inbyggt med gips på ena sidan och plåt på den andra. Det är viktigt att det är tätt så att inte gnistor från skorstenen kan falla ner på spånen, så se över taket ordentligt om ni köper huset.
7 svar · 3,8k läst
K
knurran: Vi håller på att bygga ett hus, som taket är byggt med limträbalkar. Alltså ingen vind. Vi har planerat att på balkarna lägga en duk som vi sedan spikar 45*45 längs med limträbalkarna för att på dessa lägga råsponskivor för att göra en luftning till taket som går från takfot ena sidan över till takfoten på andra sidan. på detta ska sedan plåttak läggas. Min fråga är om det
0 svar · 5,3k läst
I
ivarssonivar: Ställning och plåtarbeten på taket (huv,skorsten, mm) är oftast det som bruka skilja mellan olika företag.
7 svar · 2,4k läst
S
steve5432: Det blev nr 3, man ser inte taket då det är ett pulpettak som står mot en skog... /S
3 svar · 4,0k läst
O
OHurric: Nu vet jag inte hur mycket det regnade hos dig i dagarna, men så som det såg ut här hemma så kan jag säga att det var mer än en hängränna som inte pallade trycket. Har du inte problem vid normal nederbörd känns en "uppgradering" ej motiverad. Men skulle inte du lägga nytt tak? Byt rännor och rör då, prata med takläggarna.
1 svar · 2,2k läst
L
Lasse B: Är på G med ränndalar men grubblar över om ränndalsplåten ska bockas i nederkant, som fotplåten typ? Plåtarna kommer att ligga på läkt ( om inte någon har en väldigt fiffig idé om annat) Då kommer ju frågan om fotplåten hur sätter jag den i vinkeln nere på råsponten?
0 svar · 1,0k läst
P
pgoth: Hej, bra tips :-) Ska gå ut och kolla om jag kan se det. Tackar
2 svar · 1,7k läst
·
S
sssjej: Nu är anslutningarna omdragna. Såg att den enas veckade slang hade spruckit i ett veck. Kontaktade takläggaren som sa att han ska komma och byta ut den när han har möjlighet. Det ena gjutjärnsröret är nu utbytt mot plaströr. Passade på att ta bort den sista biten gjutjärnsrör när hallen skulle fixas till. Då tog jag bort den garderob där gjutjärnsröret gick upp bakom, från
11 svar · 13,8k läst
·
fulingbusen
fulingbusen: Jag behöver byta tak på ett isolerat båthus. Idag ligger det någon typ av vit papp på bärläkt sedan plåt direkt på. Jag tänkte lägga oljehärdad masonit direkt på bärläkten sen ny strö och bärläkt innan TP20 plåttak. Jag tror att den befintliga bärläkten är för glest lags för oljemasonit men hittar inte vilket cc mått som krävs för att masoniten inte ska "svikta". Någon
0 svar · 2,2k läst
O
OHurric: Instämmer på 6 grader.
4 svar · 16,9k läst
B
B-son: Hej! Panelen sitter, som jag skrev, med 40 mm spikpistol-dyckerts. Och är målad med vattenbaserad lasyr. Detta är inte enda stället som panelen har rört sig. På andra sidan nocken finns en nästan lika bred glipa och mellan flera andra panelbrädor, på båda sidor finns normala glipor på ca 2-3 mm... Jag lutar, som några av er, att underlaget måste ha rört sig. Frågan är om man
15 svar · 9,3k läst
·
E
elmont: Håller det inte med en skruv skulle jag borra och sätta två skruvar per nockpanna, det är en enkel och relativt billig metod
9 svar · 3,2k läst
G
Gabbe1: För ett par veckor sedan betalade jag 144kr/m2 för falsat pro i aluzink från falsat.se, jag fick lite rabatt, ordinarie pris tror jag är 163kr/m2. Sen tillkommer kostnad för takfotsplåtar, vindskiveplåtar, nockplåtar, skruv och ev. takavvattning. För en komplett (ink takavvattning) sats till hela uthustaket (47m2) fick jag betala 13220kr (ink moms). Det ger ett m2 pris på 281kr. Mitt
4 svar · 2,7k läst
G
SBH: [citat] om slättar till sig så kommer det bli bubblor igen.
7 svar · 8,1k läst
·
S
steve5432: Hej! Färdigstller en friggebod med pulpettak. Frågan dök upp om man ska ha nocktätning här, eller om det räker med vindskiveplåten? I teorin kan det ju blåsa vatten under nockplåten och bakom takpannorna, men det borde rimligtvis hamna antingen på vindskivan eller droppa ner på takpappen. /S
0 svar · 2,5k läst
E
e93mw: Hej! Jag har två frågor omkring målning på plåt: 1) Om det är lackerat, går det att måla med linoljefärg? Hur man ska göra i såfall? 2) Om det är målat med andra typ av färger, vilken är rätt sätt att måla med linoljefärg? Måste man tvättas till exempel med högtrycksvatten? Tack på förhand
0 svar · 1,3k läst
A
asaleo: Visar några bilder på detaljerna. Takfotsmontering erhålls från papptillverkarna. [bild] [bild]
1 svar · 12,4k läst
·
iamrane
iamrane: [bild] [bild] [bild] Som sagt. Ganska slitet. De är "kapade" i två hörn
8 svar · 1,8k läst
·
C
Chrilletuff: Hej Jag har precis monterat TP20 på en utbyggnad till huset. Utbyggnadens tak lutar från husväggen och utåt, dvs. lutar bara åt ett håll. Takplåten ligger på bärläkt som i din tur ligger på ströläkt och underlagspapp. Med tanke på den kondens som kan bildas under takplåten så undrar jag om ventilationen mellan underlagspappen och takplåten är viktig? Anledningen till att jag
0 svar · 919 läst
E
Eriksson_1: Tack för tipsen. Får se lite närmare hur det ser ut efter att vi fått tagit över huset, förhoppningsvis kan jag täta med fogskum längst ner när takisoleringen är borta.
2 svar · 953 läst
Stefan N
Stefan N: Det är det traditionella sättet.
3 svar · 1,8k läst
E
e93mw: Det är alltså viktigt att låta titanzinkplåtens yta oxideras ett tag? Verkar vettigt, då den vad jag kan förstå ju är väldigt blank (och svår för t ex linoljefärg att få grepp om) i början.
2 svar · 1,4k läst
Z
Zebbezebra: Halloj! Frågan har säkert varit uppe flertalet gånger. Vi står i färd med att köpa en gammal skånelänga. Den har i huvudsak använts so sommarstuga. I dagsläget finns ett ganska så kraftigt angrepp av vitmögel på innertaket på vinden. Detta behöver ju saneras.. Min fråga är dock om vi, som vi skulle vilja, inreder vinden och isolerar med cellulosamat. samt lägger nytt
0 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.