Jag lagade de rötna lockbrädorna med vanlig panel, 22mm istället för 25 som redan låg. Skillnaden va försummbar då taket ändå va lite småsnett och jag rikta upp det med reglarna.

Förstår hur du tanker att masonit är tryggare än duk men jag tycker nog att difföppen duk är tryggare än tät masonit:)

Innan låg det ju bara gamla skeva enkupspannor med glipor lite här och var och väldigt få skador på undertaket trots att det inte fans nån duk alls. Nya taket har fått falsade enkkupspannor som känns helt idiotsäkra. Duken är inget man fläcker sönder i första taget så ja känner mig trygg i valet av tak!
 
Jo, det är vanlig oljehärdad 3,4 mm masonite som brukar användas vad jag vet.

Lockplank: beror på vilken kvalitet och dimension du behöver på detta. Själva använde vi vanlig 22 mm panel för att komplettera enstaka brädor. Behöver du grövre virke eller bättre kvalitet så skulle jag försöka hitta en lokal såg som kan fixa detta. (kolla t.ex. http://smasagarna.se/).

Osäker på vad du menar med de rundade takstolarna? Talar vi timmer?
 
IMG_1700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en gammal lada där taket rasat in mellan två takstolar. Så där skall nya horisontella bjälkar(timmer) in som håller upp det nya lockplanktaket. Viktigt att det blir tätt och dessutom hyggligt snyggt inifrån då ladan skall nyttjas som sommarboende framöver.
 
JOHGUN skrev:
...
Det är en gammal lada där taket rasat in mellan två takstolar. Så där skall nya horisontella bjälkar(timmer) in som håller upp det nya lockplanktaket. Viktigt att det blir tätt och dessutom hyggligt snyggt inifrån då ladan skall nyttjas som sommarboende framöver.
Med tanke på hur taket har skött sig:
Det är inte läge att fundera på ett annat, mer hållbar taksystem?
Var rasar det annars in nästa gång?
Som hyresgäst skulle jag känna mig lite orolig i alla fall.
 
Har precis köpt ladan. Ladan har legat för fäfot och en liten skada växer och växer på några år. Om ytterligare 5-7 år, hade säkert ytterligare 200% rasat. Övriga ladan och taket är av fantastiskt fint virke, så hållfastheten är god...

Medan man väl enbart kan säga att ventilationen är god i den rasade delen!
 
Jag har liknande problem på en gammal del av ladan. får du tag i nått gammalt timmer för att laga de horisontella bjälkarna??? Jag har ett spann på 11m där det idag är hela längder med röta på mitten pga läckage... inget man hitta på brädgården precis..
 
Inte helt med på din takkonstruktion Johgun. Med timmerbjälkar (åsar) i husets längdriktning brukar det inte vara takstolar utan åstak.

Hursomhelst, timmer kan man få tag på lite olika sätt till olika priser:
1. Kolla med lokal skogsägare.
2. Lokal såg.
3. Blocket.
4. Timmerman, alltså firma som lagar timmerhus.

Observera att det är rätt enkelt att själv hugga till färskt timmer om det inte är några stora längder som behövs. Gör lagom djupa snitt med motorsågen och hugg bort med yxa för att få jämna sidor. Vi tog själva nya åsar till en timmerbod från ett par tallar på tomten. Fast det var frågan om 5-6 meter långa åsar. 11 m som Arne är ute efter blir värre...
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.