Rickard.
Rickard.: Om jag inte lägger någon värdering på om det faktiskt behövs så tycker jag pvcduk eller möjligtvis epdm-duk (kanske lite mer gds-vänligt) om du vill ha en balkongmatta och väljer du klinkers finns det system för det som du borde kunna hitta på google, ardex är en tillverkare för sånt. Vill du titta på något helt annat kan du söka på protan terassduk som är både tätskikt och
1 svar · 2,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Det är normalt, avluftning har aldrig tak/skydd.
3 svar · 1,1k läst
·
M
Mr perfekt: [citat] Du ska lita på plåtläggaren,alla sorters tak ger kondens under,underlagsduken som är takets viktigaste del lär ju vara full av sprickor vilket resulterar i att kondensvatten tar sig in där till råspont o innertak,snåla inte på takets kvalitet,taket är husets viktigaste komponent,inte att man har ett fint badkar tex.
5 svar · 2,2k läst
M
Mr perfekt: [citat] Plåten ligger rätt,annars rinner kondensvatten fel,fotplåten skall leda kondensvatten ner i hängränna,jag lägger alltid extra fotplåt på bärlekten oxå när jag stämt av det med kund för man skall slippa se nedersta bärläkten.
151 svar · 245,5k läst
·
useless
useless: Rent tekniskt bord det gå, men då måste man koppla på ett sätt som säkerställer att inte kondens kan rinna ner i frånluftkanalen.
10 svar · 4,6k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: Är det nån skillnad på fram och baksida på duken? Tänkte om det spelar nån roll vilken som är in mot taket och vilken som är utåt.
51 svar · 9,2k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Jag tycker att du gör rätt som gör vad du kan för att uppfylla alla rekommendationer från tillverkaren och AMA. Skulle du ändå åka på något problem längre fram låter det som att det är stor risk att din plåtis kanske inte längre är verksam så att inte det finns någon att ringa och ställa till svars.
5 svar · 3,2k läst
·
X
xph: För de som eventuellt är intresserade så kan jag meddela att jag till slut valde Jönåkers/Moniers nya takpanna Aerlox. Den modellen har betydligt bredare dalar och mindre toppar, vilket gör at7t den trots 2-kupiga pannor ger intrycket av enkupiga pannor. På vårt relativt lilla tak passar dem alldeles utmärkt, enligt mig en mycket stor skillnad mot vanliga "tråkiga" 2-kupiga, men finns
9 svar · 15,4k läst
·
Johansson1342
Johansson1342: [citat] Okej. Får slå en kik på de,
2 svar · 3,3k läst
Bart
Bart: Kan meddela att jag körde på pappen som den var och det fäste mot fotplåten som en magnet. En solig dag utan överdriven värme. Klistret kändes torrt, men sablar vad det fäste hårt.
5 svar · 2,0k läst
Rickard.
Rickard.: Brukar användas när man har öppen takfot så sponten syns underifrån.
4 svar · 1,8k läst
·
K
keckepro: Väcker denna till liv. Fick underkänt på min nockstege av sotaren så var tvungen att ta mig upp för att jobba på taket lite. Hyrde en skylift och passade på att röja lite fågelbon och byta ett par pannor inklusive ovan nämnda insåg att jag aldrig någonsin skulle kommit ut där utan lift eller ställning. Det är högt upp och väldigt gamla tegelpannor. Kommer nog hyra en lift fler
4 svar · 2,5k läst
·
S
Stubai: [citat] Tack
10 svar · 2,6k läst
·
S
S
SB58: Inte som jag sett. Men ska kolla nästa gång jag är där
3 svar · 2,3k läst
·
G
Gabbe1: [citat] Du har inte orkat läsa hela tråden va?
160 svar · 55,1k läst
·
M
MammaJohanna: [citat] Jag blir så nyfiken, hur lyckades du lista ut det? Jag funderar på hur jag ska göra med inspektionslucka till vår nockvind, om jag ska ta upp en invändigt eller utvändigt, försöker läsa på och så. Men det slår mig ju också att det är fullt möjligt att vi redan har en inspektionslucka som säljaren inte känt till och därför inte kunnat berätta om. Det här huset har en
3 svar · 2,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: Väldigt svårt att ge något tips när man inte hsr någon aning vad som är problemet, ibland är en PVC-presenning rätt val och ibland kan fog räcka. Jag har lite svårt att förstå fördelarna med silikon men det spelar nog ingen roll för dig.
2 svar · 1,6k läst
P
Pappa1986: [citat] Prova spikplugg
1 svar · 575 läst
LenaSuzanna
LenaSuzanna: Hej, utan att veta exakt skulle jag säga att er murstock fungerar avlastande för bjälklaget ovan samt konstruktionen i övrigt. Jag hade undersökt detta med en konstruktör innan jag gått vidare. Hade under tiden stämpat (dvs. stöttat) bjälklaget ovanför med antingen en stämp eller stöttat med kraftigare balk för att undvika större problem. Äldre hus har murstocken såvitt jag
2 svar · 1,5k läst
·
S
Anonymiserad 282191: Rännan ser ut att sitta väldigt högt, vet inte hur ofta ni har snö men det här kan nog bli ett återkommande problem varje vår:)
5 svar · 9,6k läst
·
Rickard.
Rickard.: Knappast utan att riva bort läkten, prio 1 borde istället vara att se till att yttertaket är tätt så kanske det löser sig självt.
1 svar · 3,1k läst
LenaSuzanna
LenaSuzanna: [citat] Haha vad härligt och lustigt att det blev en fortsättning,dock i ett annat hus! STORT lycka till Har fått lite mer klarhet i min egna vindsisolering, men detta med ventilation i gamla hus den är en nöt man troligen inte helt lyckats knäcka...
7 svar · 6,6k läst
T
TheGame: Ett icke problem. Man skyddar kondensen från att droppa ner inte för att skydda plåten.
1 svar · 1,4k läst
T
TypRätt: Min högst personliga inställning till vindar är att om det inte är byggd med modern täthet upp mot vind och god ventilation så kan man nog räkna med lite fuktskador o kanske lite mögel på någon skiva här o där. Detta är i mitt tycke inte något att bli stissig över så länge det inte växer o sprider sig utanför det lilla området där det blivit fuktskadat. Säg att det vid
3 svar · 2,0k läst
·
Y
Yrrol: Sitter och kollar priser på ytbehandlade takpannor och flesta butiker säljer Bender och Monier. Det är lättare att hitta lite lägre pris på Bender. Jag har lagt Monier förut men vet inget om Bender. Någon som har koll på om det är någon större skillnad gällande kvalité?
0 svar · 2,5k läst
J
johan_paz: Hej, någon som testat att måla decra classic? Den med granulat på. Vinrött betong-imitation är inte så snyggt nu som det möjligen var 1980, men taket är i bra skick i övrigt. Tack på förhand
0 svar · 1,5k läst
Rickard.
Rickard.: Tycker det låter dyrt men ta in mer offerter så får du ju se. Branta listtak är nästan dubbelt så många timmar och kanske 20-25% mer material än ett vanligt papptak grovt uppskattat men det kan skilja rätt mycket från jobb till jobb. Be om referensjobb också så du kan kolla och se så dom vet vad dom gör.
1 svar · 2,5k läst
T
tergo: jag har testat ,den funkar men grön fri verkar hålla mossan borta längre. du bör skrapa bort den värsta mossan innan du behandlar använd inte högtryckstvätt på betongpannorna använd tex. denna Takskrapa Nelson Garden | granngarden.se
1 svar · 1,6k läst
T
Tompafix: [citat] Spontant ser det sista facket ut att vara för långt. Om du mäter avståndet mellan den sista och näst sista läckten. Sen ser det som ut som taket är uppvikt till vänster på första bilden. Där ska taket ligga plant och en plåt skydda kanten.
5 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.