Vore tacksam för tips på hur jag kan trolla ihop detta.
Jag byggde uterum och satte upp solceller utan att tänka på vad kombinationen innebär.
Behöver lösa skydd för snöras så att uterummets tak inte knäcks så fort det blir vinter
.
är väldigt tight att få dit fästen eftersom solcellerna täcker hela näst sista raden. dessutom ligger sista raden pannor direkt på pappen i underkant.
någon med spännande idéer?
Jag byggde uterum och satte upp solceller utan att tänka på vad kombinationen innebär.
Behöver lösa skydd för snöras så att uterummets tak inte knäcks så fort det blir vinter
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är väldigt tight att få dit fästen eftersom solcellerna täcker hela näst sista raden. dessutom ligger sista raden pannor direkt på pappen i underkant.
någon med spännande idéer?
Snörasskydd är ju ett måste om du inte vill värma upp och smälta snön. Nu är du ju i VG, så normalt sett så kommer du ju inte att ha problem med snömängden utan det är bara vid snöoväder som det finns ett problem. Du riskerar dock att vid "rätt" vind behöva skotta taket på inglasningen ändå. Jag har åkt på detta trots att jag bor vid kusten i VG och inte alls har lika lätt att få drivsnö som du har...
Jag har aldrig haft mer än ca 5cm snö på mina solpaneler. Blir det mer så åker det av. Så det blir aldrig några jätteras hos mig.
Tror nog att du klarar dig med snöskottning av uterummet emellanåt. Vänta o se hur det blir en snörik vinter är mitt råd. I värsta fall får du knuffa ner lite i taget, om du blir orolig.
Tror nog att du klarar dig med snöskottning av uterummet emellanåt. Vänta o se hur det blir en snörik vinter är mitt råd. I värsta fall får du knuffa ner lite i taget, om du blir orolig.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Jag är intresserad hur du löse detta.
Är själv i processen med offerter men har lyft problemet till leverantören. Jag har inte plats med vanliga snörasskydd då hela takytan täcks av paneler, vill inte tappa sista raden. Men då kommer jag behöva en "smartare" snöraslösning.
När jag googlede för några dagar sedan hittade jag ett där snörasskyddens fäste kom upp mellan panelerna, kanske att de var en del av aluminiumkonstruktionen som panelerna fäst i. Kan tyvärr inte hitta den bilden igen.
Är själv i processen med offerter men har lyft problemet till leverantören. Jag har inte plats med vanliga snörasskydd då hela takytan täcks av paneler, vill inte tappa sista raden. Men då kommer jag behöva en "smartare" snöraslösning.
När jag googlede för några dagar sedan hittade jag ett där snörasskyddens fäste kom upp mellan panelerna, kanske att de var en del av aluminiumkonstruktionen som panelerna fäst i. Kan tyvärr inte hitta den bilden igen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Hur tänkte du sätta något på panelramen som sticker upp och inte ger skuggning?B Byggtankar123 skrev:Jag är intresserad hur du löse detta.
Är själv i processen med offerter men har lyft problemet till leverantören. Jag har inte plats med vanliga snörasskydd då hela takytan täcks av paneler, vill inte tappa sista raden. Men då kommer jag behöva en "smartare" snöraslösning.
När jag googlede för några dagar sedan hittade jag ett där snörasskyddens fäste kom upp mellan panelerna, kanske att de var en del av aluminiumkonstruktionen som panelerna fäst i. Kan tyvärr inte hitta den bilden igen.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Att man får skugga från ex två rör är en kompromiss jag kan leva med. Hur det skall fästas vet jag inte. Har bett leverantören återkomma med en lösning.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Har du stående paneler och skuggar med två rör kommer du att släcka halva anläggningen (om det är half cell, hela anläggningen om det är full cell). Med liggande paneler dödar du 33%.B Byggtankar123 skrev:
Nej. Det är en riktigt kass idé att sätta skydd som skuggar något på panelerna.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Okey, att det gjorde så mycket var ny information för mig. Menar du att de panelerna som skuggas tappar effekt, i mitt fall 1-2 stycken liggande av ca 26?R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Ja, det är så panelerna fungerar.B Byggtankar123 skrev:
Cellerna ligger i seriells slingor i panelerna, vanligast 3 eller 6st. Skuggas en cell i slingan stryps hela den serien.
Har panelen hela celler brukar det vara 3st serier grupperade som UUU. Skuggar man då kortsidan släcks hela panelen.
Halvceller brukar vara grupperade som nnn och UUU mot varandra. Där släcks halva panelen om en kortsida skuggas.
Du får även kolla då garantin gäller om du har ständig skuggning. Många garantier gäller inte då, pga att förbikopplingsdioderna i panelen slits hårdare med skuggningar.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Superbra info tackR Robert-san01 skrev:Ja, det är så panelerna fungerar.
Cellerna ligger i seriells slingor i panelerna, vanligast 3 eller 6st. Skuggas en cell i slingan stryps hela den serien.
Har panelen hela celler brukar det vara 3st serier grupperade som UUU. Skuggar man då kortsidan släcks hela panelen.
Halvceller brukar vara grupperade som nnn och UUU mot varandra. Där släcks halva panelen om en kortsida skuggas.
Du får även kolla då garantin gäller om du har ständig skuggning. Många garantier gäller inte då, pga att förbikopplingsdioderna i panelen slits hårdare med skuggningar.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Tar gärna lite tips hur jag ska hantera mitt altantak så det inte går sönder om snön rasar ned.
Klockan är 13.00 när fotot togs.
Idag har jag ett snörasskydd ovanför köksfläkten samt CW krokar på det vänstra utbyggnaden. Allt detta måste såklart plockas bort vid installation av solcellsanläggning. Röret vid nock kommer även måsta flytas till andra sidan av nocken.
Alltså 1 eller 2 paneler son påverkas av ett snörasskydd.
Har fått två offerter, ”liten” och ”stor” anläggning.
liten:
Paneler: Solar365
Storlek: 9,125 kW
Växelriktare: Sungrow 10kW
Ingen optimereare
Stor:
Paneler: Solar365
Storlek 10,585 kW
Växelriktare: SolarEdge 10kW
Optimerare: P505.29
+27 000kr jämfört ”liten” anläggning
Klockan är 13.00 när fotot togs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har jag ett snörasskydd ovanför köksfläkten samt CW krokar på det vänstra utbyggnaden. Allt detta måste såklart plockas bort vid installation av solcellsanläggning. Röret vid nock kommer även måsta flytas till andra sidan av nocken.
Alltså 1 eller 2 paneler son påverkas av ett snörasskydd.
Har fått två offerter, ”liten” och ”stor” anläggning.
liten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paneler: Solar365
Storlek: 9,125 kW
Växelriktare: Sungrow 10kW
Ingen optimereare
Stor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Paneler: Solar365
Storlek 10,585 kW
Växelriktare: SolarEdge 10kW
Optimerare: P505.29
+27 000kr jämfört ”liten” anläggning
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Svårt att göra något när du har ventilen där du har den. Skyddet som de satt upp är korrekt.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Ventilen skuggar nästan ingenting när jag tittade under eftermiddagen idag. Takvinkel mot solen gör att det blir minimal skugga från ventilen.R Robert-san01 skrev:
Det var jag som monterade snörasskyddet när jag byggde taket. På andra sidan av utbyggnaden saknas rasskydd och den kan kommer rätt mycket snö farandes på våren när det smälter. Så något slags skydd behöver jag ha för altantaket.

