Vore tacksam för tips på hur jag kan trolla ihop detta.
Jag byggde uterum och satte upp solceller utan att tänka på vad kombinationen innebär.

Behöver lösa skydd för snöras så att uterummets tak inte knäcks så fort det blir vinter
. Vitt hus med uterum och ett tak täckt av tegelpannor och en rad solpaneler i övre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är väldigt tight att få dit fästen eftersom solcellerna täcker hela näst sista raden. dessutom ligger sista raden pannor direkt på pappen i underkant.

någon med spännande idéer?
 
  • Gilla
Jagkanalltomallt
  • Laddar…
Jag skulle monterat solpanelsfästen och skruvat snörasskydd i dem.
De får lätt plats i nedersta raden
Solpanel fäste för betongpannor och fotplatta för montering på tak, med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
Snörasskydd är ju ett måste om du inte vill värma upp och smälta snön. Nu är du ju i VG, så normalt sett så kommer du ju inte att ha problem med snömängden utan det är bara vid snöoväder som det finns ett problem. Du riskerar dock att vid "rätt" vind behöva skotta taket på inglasningen ändå. Jag har åkt på detta trots att jag bor vid kusten i VG och inte alls har lika lätt att få drivsnö som du har...
 
Ja, själva uterummet kommer jag behöva skotta emellanåt.
Jag är mest orolig för snön som rasar från solcellerna. Det blir sån himla fart på ett stort sjok snö
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B
Jag har aldrig haft mer än ca 5cm snö på mina solpaneler. Blir det mer så åker det av. Så det blir aldrig några jätteras hos mig.

Tror nog att du klarar dig med snöskottning av uterummet emellanåt. Vänta o se hur det blir en snörik vinter är mitt råd. I värsta fall får du knuffa ner lite i taget, om du blir orolig.
 
Jag är intresserad hur du löse detta.

Är själv i processen med offerter men har lyft problemet till leverantören. Jag har inte plats med vanliga snörasskydd då hela takytan täcks av paneler, vill inte tappa sista raden. Men då kommer jag behöva en "smartare" snöraslösning.
När jag googlede för några dagar sedan hittade jag ett där snörasskyddens fäste kom upp mellan panelerna, kanske att de var en del av aluminiumkonstruktionen som panelerna fäst i. Kan tyvärr inte hitta den bilden igen.
 
B Byggtankar123 skrev:
Jag är intresserad hur du löse detta.

Är själv i processen med offerter men har lyft problemet till leverantören. Jag har inte plats med vanliga snörasskydd då hela takytan täcks av paneler, vill inte tappa sista raden. Men då kommer jag behöva en "smartare" snöraslösning.
När jag googlede för några dagar sedan hittade jag ett där snörasskyddens fäste kom upp mellan panelerna, kanske att de var en del av aluminiumkonstruktionen som panelerna fäst i. Kan tyvärr inte hitta den bilden igen.
Hur tänkte du sätta något på panelramen som sticker upp och inte ger skuggning?
 
Att man får skugga från ex två rör är en kompromiss jag kan leva med. Hur det skall fästas vet jag inte. Har bett leverantören återkomma med en lösning.
 
B Byggtankar123 skrev:
Att man får skugga från ex två rör är en kompromiss jag kan leva med. Hur det skall fästas vet jag inte. Har bett leverantören återkomma med en lösning.
Har du stående paneler och skuggar med två rör kommer du att släcka halva anläggningen (om det är half cell, hela anläggningen om det är full cell). Med liggande paneler dödar du 33%.

Nej. Det är en riktigt kass idé att sätta skydd som skuggar något på panelerna.
 
R Robert-san01 skrev:
Har du stående paneler och skuggar med två rör kommer du att släcka halva anläggningen (om det är half cell, hela anläggningen om det är full cell). Med liggande paneler dödar du 33%.

Nej. Det är en riktigt kass idé att sätta skydd som skuggar något på panelerna.
Okey, att det gjorde så mycket var ny information för mig. Menar du att de panelerna som skuggas tappar effekt, i mitt fall 1-2 stycken liggande av ca 26?
 
B Byggtankar123 skrev:
Okey, att det gjorde så mycket var ny information för mig. Menar du att de panelerna som skuggas tappar effekt, i mitt fall 1-2 stycken liggande av ca 26?
Ja, det är så panelerna fungerar.

Cellerna ligger i seriells slingor i panelerna, vanligast 3 eller 6st. Skuggas en cell i slingan stryps hela den serien.

Har panelen hela celler brukar det vara 3st serier grupperade som UUU. Skuggar man då kortsidan släcks hela panelen.

Halvceller brukar vara grupperade som nnn och UUU mot varandra. Där släcks halva panelen om en kortsida skuggas.

Du får även kolla då garantin gäller om du har ständig skuggning. Många garantier gäller inte då, pga att förbikopplingsdioderna i panelen slits hårdare med skuggningar.
 
  • Gilla
Byggtankar123
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ja, det är så panelerna fungerar.

Cellerna ligger i seriells slingor i panelerna, vanligast 3 eller 6st. Skuggas en cell i slingan stryps hela den serien.

Har panelen hela celler brukar det vara 3st serier grupperade som UUU. Skuggar man då kortsidan släcks hela panelen.

Halvceller brukar vara grupperade som nnn och UUU mot varandra. Där släcks halva panelen om en kortsida skuggas.

Du får även kolla då garantin gäller om du har ständig skuggning. Många garantier gäller inte då, pga att förbikopplingsdioderna i panelen slits hårdare med skuggningar.
Superbra info tack
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tar gärna lite tips hur jag ska hantera mitt altantak så det inte går sönder om snön rasar ned.
Klockan är 13.00 när fotot togs.

Husfasad med tak utrustat med snörasskydd och en ventilationshuv, under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag ett snörasskydd ovanför köksfläkten samt CW krokar på det vänstra utbyggnaden. Allt detta måste såklart plockas bort vid installation av solcellsanläggning. Röret vid nock kommer även måsta flytas till andra sidan av nocken.
Alltså 1 eller 2 paneler son påverkas av ett snörasskydd.

Har fått två offerter, ”liten” och ”stor” anläggning.

liten:
3D-layout av hus med solpaneler på taket, markerar snörasskydd och tänkt solcellsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paneler: Solar365
Storlek: 9,125 kW
Växelriktare: Sungrow 10kW
Ingen optimereare



Stor:
Illustration av solpaneler anordnade på ett hustak med angiven layout för ett större solcellssystem på 10,585 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Paneler: Solar365
Storlek 10,585 kW
Växelriktare: SolarEdge 10kW
Optimerare: P505.29
+27 000kr jämfört ”liten” anläggning
 
  • Altantak med snörasskydd, rör vid nock och CW-krokar på hus med blå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att göra något när du har ventilen där du har den. Skyddet som de satt upp är korrekt.
 
R Robert-san01 skrev:
Svårt att göra något när du har ventilen där du har den. Skyddet som de satt upp är korrekt.
Ventilen skuggar nästan ingenting när jag tittade under eftermiddagen idag. Takvinkel mot solen gör att det blir minimal skugga från ventilen.

Det var jag som monterade snörasskyddet när jag byggde taket. På andra sidan av utbyggnaden saknas rasskydd och den kan kommer rätt mycket snö farandes på våren när det smälter. Så något slags skydd behöver jag ha för altantaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.