Släpp det där nu. Vattnet som rinner utåt är inte till något besvär. Det du vill undvika är att vatten rinner in mellan takbeläggningen och vindskivan, men det finns det ingen risk för. Det är inget fel på ditt tak.

P PatrikJo skrev:
Släpp det där nu. Vattnet som rinner utåt är inte till något besvär. Det du vill undvika är att vatten rinner in mellan takbeläggningen och vindskivan, men det finns det ingen risk för. Det är inget fel på ditt tak.
Ok,tack för snabbt svar.

Det som är trist när gavelbeslag inte utförs på rätt sätt är att vindskivornas livslängd förkortas, åtminstone är det vad jag tror.
När det ändå byts och görs nytt kan jag tycka att det är bättre att göra det ordentligt, det borde inte vara en kostnadsfråga.

Håller helt med.

Rickard.
Vill man inte ha det enligt montageanvisningen så bör man förhandla om det innan och kommer man på det i efterhand kan man knappast hävda att det är fel, precis som att prefabricerade plåtar inte är fel om man inte specifikt beställt annat.

Jag tror inte en sekund att dina vindskivor skulle hålla längre om plåten lutade någon grad innåt då dom kommer oavsett bli mycket blötare när vinden är åt andra hållet, på vissa andra tak vet jag att det kan göra stor skillnad.

• Gilla
Birgitta H
  • Laddar…
Lutningen på beslaget tror inte jag heller spelar jättestor roll. Det jag är mest skeptisk till är den närapå obefintliga droppnäsan som knappast hjälper vattnet att släppa utanför vindskivan. Det vatten som kommer på gavelbeslaget kommer mest troligt att rinna ner på vindskivan, vilket jag tycker är synd.
Men önskas det inget annat är prefabbeslag så är det utförandet som Birgitta H fått som är standard.

De har aldrig frågat vad vi önskar o vilka alternativ som kan finnas utan bara lagt dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.