1 001 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Måste man komma åt vinden på tillbyggnad?
Håller på och bygger en 1-plans tillbyggnad med sadeltak som ansluter 90 grader mot huset (som är 1 1/2-plans).
Finns det några krav på att man måste kunna komma åt vindsutrymmet?
Vindsutrymmet blir ca 1.5m högt och 4x2.5 meter. Det kommer inte gå att komma åt från det befintliga huset, så antingen måste det bli en invändig lucka eller utvändig lucka på gaveln i tillbyggnaden. Men undrar som sagt om det finns något krav på detta, eller är kan man skippa lucka helt?
Sen undrar jag också - OM man ska ha en lucka, finns det någon nackdel med att sätta dit en invändig? Tänker att en utvändig är ju inte jättesnyggt, speciellt eftersom det ej går att sätta den mitt på gaveln då där är en regel i takstolen. Om man sätter en invändig så måste det ju bli tätt osv eftersom det sitter plast i innertaket (plasten är redan monterad, men inte själva innertaket eller isolering).
Finns det några krav på att man måste kunna komma åt vindsutrymmet?
Vindsutrymmet blir ca 1.5m högt och 4x2.5 meter. Det kommer inte gå att komma åt från det befintliga huset, så antingen måste det bli en invändig lucka eller utvändig lucka på gaveln i tillbyggnaden. Men undrar som sagt om det finns något krav på detta, eller är kan man skippa lucka helt?
Sen undrar jag också - OM man ska ha en lucka, finns det någon nackdel med att sätta dit en invändig? Tänker att en utvändig är ju inte jättesnyggt, speciellt eftersom det ej går att sätta den mitt på gaveln då där är en regel i takstolen. Om man sätter en invändig så måste det ju bli tätt osv eftersom det sitter plast i innertaket (plasten är redan monterad, men inte själva innertaket eller isolering).
Husägare
· Västerviks kommun
· 403 inlägg
Jag vet inte om det finns något krav men jag skulle absolut montera en lucka! Det kan behövas gå upp på vinden för inspektion, dra el ,ventilation o.s.v. Är det svårt att montera en lucka utvändigt så gör en lucka inifrån. Det har jag och den fyller sin funktion.
Renoverare
· Uppsala
· 1 601 inlägg
Har du plats kan du köpa en vindslucka med stege. Tror inte att det är så fasligt dyrt.
Liknande trådar
-
Ingen publik IP, komma åt HA utanför interna nätverket
Villalarm & Hemautomation -
Nyligen bytt tak, från ruttet / dåligt spåntak till tät bördning, nu har det börjat komma mögel på brädorna i kattvindarna
Tak & Vind -
Måste man ha rör-i-rör på inkommande PEM/kallvatten?
Vatten & Avlopp -
Fluidmaster flottörventil, inkommande vattenanslutning?
Vatten & Avlopp -
Måste man komma åt golvbrunnen under badkaret?
Badrum