929 läst · 1 svar
929 läst
1 svar
Takval
Hej, Hade en diskussion med en kollega idag, Vi har ett släkthus vid havet på västkusten som ligger väldigt utsatt närmsta granne Danmark och precis vid havet så slagvinden blir ju ganska kraftig det ligger idag ett lertegel tak där Sen huset byggdes, och ja man kan säkert återbruka det, men det går inte att ta sig dit med bil utan saker måste fraktas ut med pråm eller helikopter, och då lägger jag gärna lite pengar på nytt lertegel om man ändå skall ha ut ställning osv, självklart kommer man få sätta fast varenda panna då det är så utsatt och varje säsong så blåser det någon panna man får rätta upp, men han påstår att det knappt går att sätta fast pannor lertegelpannor, ända sättet är med krokar, (Jag personligen har aldrig lagt lertegel tak) För det går inte skruva det går bara sönder, Och krokarna är skit och det kommer ändå inte hålla sen så kommer inte lerteglet heller hålla för läget, Förstår inte riktigt det argumentet, han säger att ingen riktig hantverkare hade lagt tegeltak där utan att Zinktak är ända alternativet, i ett sånt läge och alla som säger annat är klåpare och förstör ryktet för hantverkare. Jag kommer ändå lägga lertegel där för att jag vill inte ha ett zink tak då jag inte tycker det passar på ett gammalt timmerhus, men jag vill gärna höra era argument och åsikter, har han rätt eller fel?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lertegel fäster man med rostfria kramlor i underkanten. Till tvåkupigt tegel krävs två kramlor. Andra ändan av kramlan fäst i bärläkten. Helst borrar man ett litet hål. På branta eller vindutsatta tak måste varje enskild panna kramlas. Nockpannor fästs med klockspik. Tegeltak där alla pannor är kramlade klarar de flesta blåsväder. Plåttak är enligt min erfarenhet inte mindre känsliga för vind, även om det rör sig om skiv- eller bandtäckning (det man brukar kalla falsade plåttak). Plåttak är särskilt känsliga på husets läsida där lyftkrafterna kan vara rätt betydande. Större plåtsjok betyder större lyftkraft. Zink (i legering) är ett utmärkt plåtmaterial men har inget med vindproblem att göra.