7 996 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
bäst snörasskydd för betonpannor
Sida 1 av 2
Hej
Har börjat fundera på takbyte och tittat runt lite på nätet. Jag har tänkt vanliga 2-kupiga röda betongpannor och det verkar ju finnas hos alla större tillverkare.
Funderade då lite på snörasskyddet är det någon skillnad på dessa? Har många kollegor som varje vår får byta en massa pannor som knäckts under vintern.
Kollar på Benders snörasskydd "safe" det ser bra ut när lasten tas upp rakt i pannans botten. Många andra snörasskydd verkar monteras på en bockad plåt som smiter ut under pannans sida och blir nästan som ett gångjärn. Någon som har erfarenheter av alla dessa olika varianter?
Pannor med struktur typ benders är det bra? blir dem fula fortare? tänker att mossa kanske snabbare får fäste eller liknande?
Bor i snözon 3,5 38 grader lutning, typ 5,2 meter mellan nock och hängränna.
Har börjat fundera på takbyte och tittat runt lite på nätet. Jag har tänkt vanliga 2-kupiga röda betongpannor och det verkar ju finnas hos alla större tillverkare.
Funderade då lite på snörasskyddet är det någon skillnad på dessa? Har många kollegor som varje vår får byta en massa pannor som knäckts under vintern.
Kollar på Benders snörasskydd "safe" det ser bra ut när lasten tas upp rakt i pannans botten. Många andra snörasskydd verkar monteras på en bockad plåt som smiter ut under pannans sida och blir nästan som ett gångjärn. Någon som har erfarenheter av alla dessa olika varianter?
Pannor med struktur typ benders är det bra? blir dem fula fortare? tänker att mossa kanske snabbare får fäste eller liknande?
Bor i snözon 3,5 38 grader lutning, typ 5,2 meter mellan nock och hängränna.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Kolla att du beställer Moniers rasskydd , den senaste model, den är absolut starkast.
https://www.monier.se/produkter/taksäkerhet/snörasskydd
Beställ inte denna från Benders, den är mycket svag och knäcker pannorna under när den belastas med snö tryck, mest troligt den dina kolleger har.
.https://www.benders.se/sortiment/tak/taksakerhet/snorasskydd-komplett/
Sedan så måste konsoler monteras några mm över den ena pannan så den kan svikta lite utan att knäcka den undre panna, många som monterar gör just detta fel och pannor knäcks varje snö rika år.
https://www.monier.se/produkter/taksäkerhet/snörasskydd
Beställ inte denna från Benders, den är mycket svag och knäcker pannorna under när den belastas med snö tryck, mest troligt den dina kolleger har.
.https://www.benders.se/sortiment/tak/taksakerhet/snorasskydd-komplett/
Sedan så måste konsoler monteras några mm över den ena pannan så den kan svikta lite utan att knäcka den undre panna, många som monterar gör just detta fel och pannor knäcks varje snö rika år.
Tack för varnande exempelT Takläggare skrev:Kolla att du beställer Moniers rasskydd , den senaste model, den är absolut starkast.
[länk]
.[länk]
Jag tycker dock att Benders safe system ser bättre ut även mot ditt första Monier exempel. I Benders safe så finns ingen bockad plåt som kan vika ner sig och knäcka underliggande panna. Snörasskyddet ligger i dalen på pannan som får stöd av bärläkten. I de andra systemen så ligger snörasskyddet ute på kanten av pannan där det är luft mellan panna och bärläkt. Jag är dock ingen takläggare så jag kan ju ha fel men rent mekaniskt ser det smartare ut.
Problemet med safe är att byta pannan om den går sönder, då måste du montera ner stora delar var snöras skyddet, samt att du måste kapa ur tag för varje konsol i takplattan, sedan finns bägge systemen med både durk och rör så man kan välja efter tycke.G Grillo skrev:Tack för varnande exempelJag känner igen det där tre-rörs systemet det verkar inte vara någon höjdare. Samtidigt så är det nog som du skriver också att har man monterat det fel så är det ju inte konstigt om det inte funkar.
Jag tycker dock att Benders safe system ser bättre ut även mot ditt första Monier exempel. I Benders safe så finns ingen bockad plåt som kan vika ner sig och knäcka underliggande panna. Snörasskyddet ligger i dalen på pannan som får stöd av bärläkten. I de andra systemen så ligger snörasskyddet ute på kanten av pannan där det är luft mellan panna och bärläkt. Jag är dock ingen takläggare så jag kan ju ha fel men rent mekaniskt ser det smartare ut.
Tror inte ni har sett det nya monier, den har funnit nu i några år och är mycket starkare än dom gamla systemen , samt att det bara är att byta pannan om en går sönder, byta med safe tar en timme med ur kap och nermontering , har man stora snömängder så tar man lite tätare mellan konsoler , vid branta långa tak monterar man dubbla rader med rasskydd , då slipper man att pannor går sönder.
Varför måste man montera ner stora delar? tycker det ser ut som att man bara skjuter upp pannan ovanför så borde det väl gå att lossa? Färdigspårade pannor finns också att köpa så man behöver inte grejja med att kapa ur några pannor osvT Takläggare skrev:Problemet med safe är att byta pannan om den går sönder, då måste du montera ner stora delar var snöras skyddet, samt att du måste kapa ur tag för varje konsol i takplattan, sedan finns bägge systemen med både durk och rör så man kan välja efter tycke.
Tror inte ni har sett det nya monier, den har funnit nu i några år och är mycket starkare än dom gamla systemen , samt att det bara är att byta pannan om en går sönder, byta med safe tar en timme med ur kap och nermontering , har man stora snömängder så tar man lite tätare mellan konsoler , vid branta långa tak monterar man dubbla rader med rasskydd , då slipper man att pannor går sönder.
Jag tvivlar inte på att Moniers system är bra men rent hålfmässigt så känns Benders system bättre. I Praktiken kanske det är skit samma så länge pannorna håller så är det ju bra.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
cw lundberg eller weland är det som används mest av os som jobbar med det jag fördrar cw lundberg.
För att konsol ligger rakt över pannan , oftast den under konsol som går sönder.G Grillo skrev:Varför måste man montera ner stora delar? tycker det ser ut som att man bara skjuter upp pannan ovanför så borde det väl gå att lossa? Färdigspårade pannor finns också att köpa så man behöver inte grejja med att kapa ur några pannor osv
[media]
Jag tvivlar inte på att Moniers system är bra men rent hålfmässigt så känns Benders system bättre. I Praktiken kanske det är skit samma så länge pannorna håller så är det ju bra.
Går den pannan sönder så måste du lyfta den som är ovanför och skruva bort konsol för att kunna byta plattan, helt omöjlig och trä på plats, just för konsolen pressar ner takpannan mot läkten, pannan har kanter som är ca 1,5 cm som håller fast i läkten, så mycket måste du lyfta pannan innan du får den på plats.
Sedan kommer snö trycket upp ifrån, benders hoppas på att takpannan ska klara trycket, som exempel den nedre pannan utsätts för (slutet på konsolen) så du har risk för dubbla panna går sönder. går den undre sönder av trycket går den övre direkt efter sönder.
aha där ser man isåfall är det väl moniers nya snörasskydd som gäller då. Tack för feedback Får ta och kolla in moniers pannor.T Takläggare skrev:För att konsol ligger rakt över pannan , oftast den under konsol som går sönder.
Går den pannan sönder så måste du lyfta den som är ovanför och skruva bort konsol för att kunna byta plattan, helt omöjlig och trä på plats, just för konsolen pressar ner takpannan mot läkten, pannan har kanter som är ca 1,5 cm som håller fast i läkten, så mycket måste du lyfta pannan innan du får den på plats.
Sedan kommer snö trycket upp ifrån, benders hoppas på att takpannan ska klara trycket, som exempel den nedre pannan utsätts för (slutet på konsolen) så du har risk för dubbla panna går sönder. går den undre sönder av trycket går den övre direkt efter sönder.
Nu är standard pannorna nästan identiskt lika mellan bender och monier , anledning till varför är att det var en ursprungs panna Skandia , mins inte varför den försvann , men båda bolagen tog och kopiera den pannan ,G Grillo skrev:
Så grejerna passar att montera på både monier och benders , så vilket du tar spelar ingen roll, tar du ett benders tak kan du montera moniers rasskydd och tillbehör , samt benders tillbehör på moniers tak , så lika är standard pannan från dessa leverantörer .
Hur är det med pannor med struktur? Funkar det? Tror mig aldrig ha sett någon valt sådana pannor på ett nytt tak.
Mina nuvarande är väldigt porösa och grova i ytan och jag får aldrig takras så det funkar nog men hur blir det med mossa osv?
Mina nuvarande är väldigt porösa och grova i ytan och jag får aldrig takras så det funkar nog men hur blir det med mossa osv?