Hej
Vi har köpt ett fritidshus med ett plåttak. Utseendemässigt ser det inte så bra ut!
Under plåten ska det enligt gamla ägaren vara pärt.

Är det en galen idé att sätta läkt och sätta dit ett nytt över det gamla ?

• Fritidshus med slitet plåttak vid en sjö omgivet av träd och med höstfärger i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja... Plåt är inte svårt att riva..

Om jag förstod det rätt, så är tanken att lägga läkt på gammal plåt? Tja! Det kommer ju att bygga på höjden och då kommer rännorna "längre ner" och då tappar man en del av funktionen. Och samtidigt så har ni ju vinkelrännorna som går ner till språng, men enbart på ena takytan. och då blir mötet från farstukvisten inte den vackraste med då den gamla plåten synlig om man inte får dit en skopa.
Annars så kan jag tycka att om ni inte väljer att renovera pärttaket (som är det absolut bästa alternativet), så behåll den nuvarande men rostskydda och på med färg samt byt ut till skruv. Men tar ni bort befintlig plåt så ersätt den för djävelbärg;) inte med tegelplåt utan med sinuskorrigerad eller pannplåt.
FANTASTISKT LÄGE annars och GRATTIS.
Med vänlig hälsning, Masen

Noramasen Noramasen skrev:
Om jag förstod det rätt, så är tanken att lägga läkt på gammal plåt? Tja! Det kommer ju att bygga på höjden och då kommer rännorna "längre ner" och då tappar man en del av funktionen. Och samtidigt så har ni ju vinkelrännorna som går ner till språng, men enbart på ena takytan. och då blir mötet från farstukvisten inte den vackraste med då den gamla plåten synlig om man inte får dit en skopa.
Annars så kan jag tycka att om ni inte väljer att renovera pärttaket (som är det absolut bästa alternativet), så behåll den nuvarande men rostskydda och på med färg samt byt ut till skruv. Men tar ni bort befintlig plåt så ersätt den för djävelbärg;) inte med tegelplåt utan med sinuskorrigerad eller pannplåt.
FANTASTISKT LÄGE annars och GRATTIS.
Med vänlig hälsning, Masen

Tack för svaret
Jag har också faktiskt funderat på att att måla och sätta dit nya skruvar med fräsch tätning.
Har du något tips på bra färg isåfall?

2 2hjul skrev:
Tack för svaret
Jag har också faktiskt funderat på att att måla och sätta dit nya skruvar med fräsch tätning.
Har du något tips på bra färg isåfall?
Det där är nog bäst att höra med en målare eller plåtfirma som målar tak. Annars så finns det bl.a som exempel färger som ingår i ABRATEX färgsystem, och det används av proffs inom takmåleri.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.