Hej
Sitter och letar snygga takgenomföringar för plåttak men måste erkänna att jag går bet på det. Om man väljer bandtäckning av plåtslagare så blir det snyggt men väljer man klick varianten så ser det ju sjukt fult ut. Den tråkiga lådan plannja har funkar ju om genomföringen sitter högt upp men behöver man en genomföring i nedre 3'e delen blir det ju bedrövligt. Hittar inget snyggt för tp20 eller vanlig korrugerad plåt heller

Om man vill ha snyggare utseende, är det en plåtslagares hantverk som gäller?

T Tokenäs skrev:
Hej
Sitter och letar snygga takgenomföringar för plåttak men måste erkänna att jag går bet på det. Om man väljer bandtäckning av plåtslagare så blir det snyggt men väljer man klick varianten så ser det ju sjukt fult ut. Den tråkiga lådan plannja har funkar ju om genomföringen sitter högt upp men behöver man en genomföring i nedre 3'e delen blir det ju bedrövligt. Hittar inget snyggt för tp20 eller vanlig korrugerad plåt heller

Om man vill ha snyggare utseende, är det en plåtslagares hantverk som gäller?
Jag har klickfals på taket och anlitade plåtslagare som tillverkade huvar för skorsten, ventilation och avloppsluft. Blev riktigt snyggt och var inte speciellt dyrt.

Så här blev det

• Detaljerad vy av en husnock med skorsten under skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd plåttak med räfflor och skorsten mot skogsbakgrund.
    Skapa konto
  • En nyinstallerad takkupa på ett plåttak med metallbeslag och skruvar synligt.
    Skapa konto
N nybyggarn3 skrev:
Jag har klickfals på taket och anlitade plåtslagare som tillverkade huvar för skorsten, ventilation och avloppsluft. Blev riktigt snyggt och var inte speciellt dyrt.
Tackar för svaret som bekräftar det jag själv trott, ska det bli snyggt får det bli hantverkat av en plåtslagare
Lite förvånad att takplåtsföretagen inte tagit fram snyggare lösningar själva, med en press och lite arbetet skulle man ju kunna göra riktigt snygga lösningar.

N nybyggarn3 skrev:
Så här blev det
Stilligt, men om genomföringen hade varit placerad på nedre 3e-delen, hade dom gjort samma lösning med en box som går hela vägen upp till nock?

T Tokenäs skrev:
Stilligt, men om genomföringen hade varit placerad på nedre 3e-delen, hade dom gjort samma lösning med en box som går hela vägen upp till nock?
Med undantag för skorsten tror jag inte det. Men nu såg jag till att ta ut alla genomföringen nära nock.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag skamlöst länkar min plåtslagaralter egos lösning hur en duktig plåtslagare kan göra okej genomföringar med klick ;)
Kul att se en snygg lösning, hur skulle du göra för ett vanligt ventilationsrör? Kanske beror på bredden av plåten..... när jag tänker efter behöver man nog alltid gå ut till falsen :thinking:
Har haft mycket idéer men med pressverktyg etc. vilket även skulle fungera med vanlig korrugerad plåt men säkert inte värt arbetet för ett tak, förutom nöjet att göra det själv :rofl:

Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag skamlöst länkar min plåtslagaralter egos lösning hur en duktig plåtslagare kan göra okej genomföringar med klick ;)

[länk]
:cool:(y)

Det är ju det som blir problemet..
Produkten tycker jag väl som plåtslagare inte är riktigt färdigutvecklad..
Man får ju se det som en snyggare trp variant, men vet att många kollegor kräks bara man nämner klicktak.
Men jag tycker det är en bra produkt på rätt plats, men med många hinder så blir det problem..

Rickard.
T Tokenäs skrev:
Kul att se en snygg lösning, hur skulle du göra för ett vanligt ventilationsrör?
Ett vanligt vent.rör är väl bäst att styra om så det hamnar mitt i ett band och då använda en prefabricerad huv, dom skarvas ju in rätt snyggt Prefabricerad ventilationshuv monterad mitt på en takås av metall, mot en bakgrund av himmel med moln.
Skapa konto

För att förtydliga ännu mer så är jag INTE plåtslagare utan råkar bara dela förnamn med en ;)

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Jag kan ju glädja mig med att jag i dagsläget endast har en skorstenen som sitter i nocken i nocken. Tyvärr har jag planer på att sätta 2st stora sol/luftfångare på taket och då vill jag ha in/utlopp i nederdelen av taket så jag får in rören i kattvinden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.