Vi ska lägga om taket, byta ut lerteglet mot ett dubbelfalsat plåttak, och har fått förslag från takfirma att lägga ny takpapp för bandtäckta tak och därefter plåt. Min fundering är hur man kan få till luftning och ny isolering på ett bra sätt?

Vår plan är att isolera om taket från insidan. Vad jag kan se är huset tilläggsisolerat, man har sprutat in isolering högst upp i trekanten och där är det ventilerat från båda gavlarna idag. Det går inte att se ner på sidorna då isolering ligger mot taket. Roten ser bra ut, den del jag kan se. Sannolikt är är det riktigt dåligt isolerat ner mot sidorna på taket då det låter tomt när man knackar i innertaket. Kanske är det isolerat med spån från början som packats ihop genom åren sedan huset byggdes på slutet av 30-talet.

Vi vill helst inte sänka innertaket då det är inredda rum. Det är ca 30 cm tjockt tak idag när jag mäter befintliga fönsternischar till takfönstren (fönstren ska också bytas ut). Vad jag har förstått rekommenderas det minst 30 cm lösull om man blåser in nytt?

Kan man bygga luftspalter från insidan mellan takstolarna och på så vis lösa luftningen? Ska luftningen vara minst 2,5 cm (har läst det nånstans)? Och kan det då räcka att blåsa ca 25 cm ull för att på så sätt inte behöva sänka innertaket?
Finns det nåt annat man bör tänka på?

Tacksam för svar.

Att isolera inifrån tycker jag brukar vara fruktansvärt tidsslukande och besvärligt.
Jag skulle överväga möjligheten att öppna upp taket utifrån och isolera och göra luftspalt den vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.