plåtrickard
plåtrickard: Det går att beställa färdig bandplåt på lindab
11 svar · 2,4k läst
A
ann-marie.gunnarsson: Ska ha nya hängrännor på nedre änden på garaget. Behöver fästa en skiva att hänga räntorna på. Den tidigare skivan/plankan var spikad uppifrån men var så dålig att jag tog bort den... Min fundering är att sätta en staketregel under o skruva den underifrån. Då har jag både den och trät under takpappen att skruva fast skivan i. Min undran är, kommer det att hålla för
0 svar · 714 läst
·
T
Togy: Hej! Jag är ny på det här forumet så hoppas jag ställer frågan på rätt sätt. Jag har köpt ett Björkliden hus från 2009 med oinredd övervåning. I dagsläget är bjälklaget 220+95mm med lösull som isolering. Jag hade tänkt lägga 22mm spånskivor med frästa spår för golvvärme från LK. Ska 95mm demonteras och isoleringen minskas innan man lägger spångolvet eller ska den
0 svar · 1,3k läst
·
S
Stubai: Dra ut genom väggen går fint. Om det ändå blir att det ska dras genom taket, se till att det dras ut så nära nock som möjligt.
7 svar · 1,7k läst
·
H
hellohello: Såg något som jag reagerade på idag. Taket hade masonit som undertak. Man slängde ner pannorna och lät läkten va kvar. Den är 45 år gammal. Sedan spikade man dit råspontluckor på den gamla läkten. Är det vedertaget? Iofs, när jag fick offert på duk skulle man behålla den gamla masoniten. Behåller man läkten då, är det den som håller masoniten på plats? I offerten ingick det
0 svar · 840 läst
plåtrickard
plåtrickard: Inte silicone men gärna utefog.. Vill du göra det riktigt seriöst så skär ett spår i putsen och beställ en plåt med en kant in
3 svar · 4,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Oftast före men det beror bara på att det är lättare att gå på läkten än på plåten.
3 svar · 5,1k läst
F
Frikost: Hej! Väcker en gammal tråd här. Dea. Lyckades du få bort/mitigera fläckarna?
7 svar · 11,2k läst
·
D
danjohaneriksson: Jag lånar tråden, jag hoppas det är okej. Vårat tak lades om i mars och nu är det en firma här och installerar solpaneler. Igår kväll gick jag upp på taket och såg att det var hack i pappen på två ställen, jag gissar att de tappat en skena eller något. Jag antar att detta bör lagas? //Tobbe
5 svar · 2,5k läst
·
K
Kerada: [citat] Hej och tack! Firman var här och undersökte taket. Taket ser ut att sacka för att takstolar/nock är så pass gamla att de gjorts av ej spikraka trädstammar som jag förstått det. Det är ju en gammal gård. Stommen är annars bra liksom spåntaket under, förutom på 2-3 ställen där det börjat läcka in och där spånet skadats (ska ej bytas). De har väl tänkt rikta upp taket
2 svar · 1,5k läst
·
Matti_75
Matti_75: Du kan använda vad du vill så länge du monterar dom åt rätt håll
4 svar · 888 läst
·
Hexapoda
Hexapoda: Drömmer om att bygga fritidshus och eftersom jag inte byggt något hus förut försöker jag göra det så enkelt som möjligt. Man får bygga 80 kvm i området där jag äger fastigheten, så funderade på om fyra kvadrater à 4,2 m x 4,2 m kunde vara bra som golvyta. Vill inte ha huset för högt (kommer inte passa in så bra i miljön, tror jag) och helst undvika takstolar (fint med öppet i
0 svar · 1,3k läst
·
J
JA1334: Vi är precis i slutfasen av ett takbyte. På taket har vi sedan tidigare ett gammalt veluxfönster. Efter bytet är delar av plåtarna synliga i underkant, vilket de inte var tidigare. Enligt min mening ser det inte rätt ut, men byggaren hävdar att det tyvärr blev så då de nyare vittinge-pannorna är något högre ände gamla vi hade. Men att detta inte ska innebära någon fara rent
0 svar · 1,5k läst
·
K
Karin_ny: [citat] Gjorde ni en reklamation? Fick ni betala ny hantverkare? Vi står troligtvis inför samma resa hos oss. Fick nytt tak för ett par månader sedan. Sprickor i mer eller mindre varje springa. Skulle behöva råd om hur man går vidare vid reklamation då vår hantverkare menar att vi får stå för kostnad att reparera hans ursprungliga arbete.
9 svar · 3,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Friggen är troligtvis för mjuk så den kommer krossas under fästerna som kommer resultera i trasiga pannor. 45x70 används när man har ströläkt på cc120 men risken är ju att ni får försöka hitta på den minst dåliga lösningen och göra det bästa med den, någon godkänd standardlösning är nog svårt.
3 svar · 967 läst
P
Psykoppout: Har erfarenhet på grästak / torvtak. 40cm specialtorvblandning för syftet utvecklat i Norge, i nätad säck. Nätet håller torven på taket tills gräsfröblandningen etablerat sig och rötterna tar över den uppgiften. Anser taktäckningen är näst intill outvecklad i Sverige, i större skala och i planeringsstadiet. Schweiziska städer har som krav i bygglovsärendet, att taket är grönt.
3 svar · 6,5k läst
B
BengtStaffan: Hej Har precis gjort en liknande renovering. Knappa 3 graders lutning, förra ägaren hade en del oortodoxa lösningar med nu ligger det ett helsvetsat papptak. Det enda raka för min lösning, det var tight om utrymmet. Sen ett trädäck ovanpå.
2 svar · 1,1k läst
T
Tompafix: [citat] Ja och elen behöver antagligen också dras om. Ja precis isolering mot råspånt. Också Ett sort arbete så klart
3 svar · 2,9k läst
Viktor.J
Viktor.J: Förstår kanske inte riktigt, Är det fuktigt nu så är det ju ett aktuellt problem och bör åtgärdas nu. Förslagsvis av de som fixat taket..... Det går ju snabbt att kontrollera.
12 svar · 3,0k läst
·
J
JNL9: Jag pratade lite med byggarna förut. Jag är inte så jätteinsatt i ämnet, så kanske fattade jag honom fel. Han sa att eftersom det kommer bli snedtak där som kommer va direkt mot vinden, så behövde de sätta några ytterväggar ovan innantaket. Så det kan bli en hel del extra arbete för dem uppe på vinden för att få till det.
2 svar · 1,1k läst
T
TTperra: Skorstenen är murad I vindsbjälklaget har jag stenull (markisolering) runt skorstenen, övrig vind är spån + cellulosa. Det är just på yttertaket jag funderar på, stenull går ju, men den lär bli blöt då det ligger utanpå underbeslag/papp..
2 svar · 1,0k läst
King Average
King Average: [citat] Beroende på dimensioner och sådant kan plåten knaka och poppa en del första tiden den värms upp av solen tills dess skruvhålen anpassat sig efter rörelserna, men försvinner efter någon sommarsäsong. Kan dock minimeras genom att förborra vissa hål. Brukar stå i monteringsanvisningarna vad som gäller.
15 svar · 3,2k läst
GoC
GoC: [citat] Du behöver inte grundmåla om du använder Coroflex
5 svar · 2,4k läst
·
S
Stubai: Ibland ska det vara luftnig i nocken och då kan den där upphöjningen vara bra, eller om nocken ska skruvas på en nockbräda. Skarven mellan vindskiveplåtarna går göra så pass platt att man klarar sig utan upphöjningen. Jag vet faktiskt inte varför prefabnockplåten alltid ser ut sådär.
3 svar · 3,9k läst
·
Rickard.
Rickard.: Ja det är dumt, riktigt dumt. Plåten bör fästas någonstans ovanför bocken där det är mer lutning och helst så högt som möjligt. Är pappen gjort korrekt med ett uppvik under plåten så gör det inget om den är lite lös.
3 svar · 2,4k läst
·
C
Christer Lindh: Tack för ditt svar. Känns som man ska gå på sin egen känsla efter montaget och känna sig nöjd. (y):D [citat]
6 svar · 5,5k läst
·
M
MattEri: Precis, det absolut viktigaste från där ni börjar rivning är att få på nya pappen, det kan jag inte stressa nog. Vindskivor och fotplåt och rännor kan man montera efter pappen, man bara skickar ut pappen 20-30 cm utanför råspånten på gavel språnget och 10-15 cm utanför takfoten så man kan enkelt vika upp den för plåtarbetet/vindskivor det är ingen super stress. Riv av skiten
12 svar · 2,9k läst
·
prototypen
prototypen: Du kan ju kika på var snittet 1-1 är taget, det förbättrar bärigheten lite lite i längsled på huset. Det är takstolarna tvärs huset som ger bärigheten. Protte
3 svar · 3,0k läst
·
DanielPinjegård
DanielPinjegård: Detta hittade jag...
13 svar · 2,6k läst
·
G
gaston12: Tack, avvattning är nog inget problem, men man ska då undvika varianten som heter ”Glossy” antar jag.
21 svar · 31,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.