Tak & Vind
På Fritiden: Ni har nog rätt när ni säger att det inte bör bli nåt problem. Jag var ute och satte upp en bräda på vilken jag hällde vatten. Vattnet rann förstås över kanten men droppade direkt ner utan att rinna på undersidan så en fotplåt bör klara sin uppgift i det hänseendet. Skulle ni välja att sätta upp tre sammanhängande hängrännor (två vågräta och en diagonalt) då eller kan man
Jonatan79: 2 man klarar det på en dag. https://www.isolerproffs.se/tjanster/byggisolering/vind/
Renoveringssugen: Tack för era svar! Inget verkar ha läckt in trots att det regnade extremt mycket där vi bor. En kompis kommer och kollar taket så att det inte är några fel.
useless: Om du någon gång har tänkt dig att förbättra isoleringen mot kallvinden så kommer du att ångra att du inte satte någon ångspärr.
ati: Påväxten kommer snarare frodas i skuggan och väderskyddet som solpanelerna ger. Behandla du taket innan monteringen så kommer du enklast åt överallt. Beroende på storleken av taket kan det gå att lägga på medel med tryckspruta från en stege utan att beträda taket, förslagsvis en vindstilla dag (y)
heimlaga: Det skall vara utskifte på taket även på gaveln och så skall brädslåningen vara gjord så vatten inte blir kvar i såna där tokiga fogar där lodräta bräder stöter mot vägräta. Dubbelfel i utförandet.
Stubai: Är fläktröret 150mm måste du dessutom göra hålet större eftersom det ska isoleras helavägen till huvens lock.
Yrrol: Jag lägger om ett bondgårdstak nu (lertegel) och det blir en teknisk blandning av nutid och dåtidslösningar som inte alls följer några föreskrifter. Så grubbar jag nu på valet av läkt-dimensioner. Jag vill ha med i beräkningen att det kan bli solpaneler på taket. - Jag gissar att solpaneler är lätta och monteras i all typ av läkt? Eller ska jag välja något som är grövre? Eller
ArtV: Hej, Var nyligt uppe på taket på vårt nya hus. Upptäckte då att det på botten av en takkupa går ut läkt i en ränndal (se bild 1 och 2). Läkten är som ni ser ganska illa åtgången på den del som syns. Oklart hur den ser ut under plåten, men taket är lagt för ca 7 år sedan så kan ju ha promenerat en del fukt där... Vidare samlas det en hel del skit bakom den utstickande läkten,
Tjalve_85: Hej Jonatan. Tack då ska jag fortsätta ha koll och inte försöka oroa mig ;)
Lennart Mukka: [citat] Ja aquaseal =vattentätning på svenska. Tack för tipset. Jag ska kolla på detta.
Johhhan: Om det är samma böjar, har det ändå tillkommit någon skarp kant, som vattnet droppar ifrån istället för att följa rörets kant? Kanske hade det gamla rörets insida över tiden fått någon beläggning som mildrade effekten av dropparna? Såg någonstans en variant att ordna ett slags gummiupphängning av stupröret, typ gummi mellan rörsvep och övriga infästningsdetaljer, så ljudet
g2p3ihr: Håller själv på att utforska liknande! Det jag landat är att man behöver bygglov för att byta färg och/eller material. Det kan kanske vara olika beroende på vars du bor, men gissar att det är relativt generellt. Angående negativa aspekter med plåt så är det nog primärt kostnad och eventuellt även att det låter mer när det regnar. Smattrar och så. En uppsida enligt mig men
Rickard.: [citat] Njaa, Yam2000 är inte speciellt framtagen för papp men finns kvar på hyllan enbart för papp pga det låga priset. Under svetsad papp har underlaget egentligen ingen tätande funktion och det är faktiskt helt godkänt att lägga utan så då kan dom rekomendera den (tänk minimum rekommendation) . I verkligheten ger den dock en extra säkerhet så det är lika bra att montera skiten
SWALL: [citat] Tack för svar! Det lutar åt Ventinock. Jag tror det blir bra nog!
Eifos: Tack för svar! Så skönt att det löste sig. Vi har massonitskivor under takpannorna och de har blivit blöta på några ställen. Blev lite oroliga för ev konsekvenser, men det kanske inte är så farligt då? Ska ändå påpeka detta och se vad de säger. Tänker att det hänt fler gånger och att de vet vad som bör göras.
anders07: [citat] Att det blir bubblor är rätt vanligt då det blir varmare och pappen ändrar storlek lite men det är rätt stora släpp du har... Att det inte rinner ner är ju mer problematiskt och det kommer att "nöta ut" pappen speciellt om det börjar växa mossa. Om det gjordes så nyligen borde du reklamera till firman som gjorde det.
Snappahaneklanen: [citat] Ja jag har en hel hög så det är inga problem. Hittade efter lite googlande BMI:s egen lösning, men känns lite B att man ska lägga dit en takpanna i plast. Plast känns som ett tveksamt material på ett så utsatt ställe som ett tak. Hur lång tid innan den bleks, spricker eller liknande pga av UV-strålningen och klimatet.
Bordehyraistället: Bor också i Gävletrakten och har lyckats få in vatten i mindre mängd via ventilstionsintag som sitter på taket. Så jag hänger på din fråga, hoppas det är ok. Tyvärr så har vattnet vandrat genom isolering på vind och kikade fram i innertak i badrum. Försäkringsbolaget tycker att jag kan klara mig själv, förstår dem de har ju redan fått min premie Jag har rensat den fuktiga
roli: "Gummiläppen" i skarven är nog lite högre än vad plåttjockleken i rännan är. Inget att bry sig om. Det kan nog bli en liten dämning där som stoppar dessa f..bannade björkfrön. Men det mesta försvinner nog vid nästa regn, är det inget alvarligare så är allt helt ok.
Claes Sörmland: Kolla på Blocket. Hittade en takstege lämplig för just ett plåttak för småpengar.
Viktor.J: [citat] Tack för svaret ! Jo det skulle man ju kunna. Det kanske hjälper duken att hålla sig uppe lite längre. Det blir ju svårt att hålla cc 60mm men ett par skruv med bricka per sida skulle kunna vara något. Jag får se om jag klär in hela skorstenen. Har läst lite om ökat slitage p.g.a. kondensering mellan murstock och plåt. Sedan så rent kosmetiskt så gillar jag den murade
Jonatan79: Det där ser fint och stabilt ut, säker bra kvalitet på stenen, gissar att det kommer hålla många år. Skulle inte byt tak, pengar i sjön :(
Lexington: Nu vet jag inte var i Skåne du bor, men vi la om vårt platta tak 2019 och är mycket nöjda (nordvästra Skåne)! Vill du ha tips om företaget så PMa.
Peobjörn: Jag renoverar ett gammalt tak på ett uthus. Konstruktionen är åstak med bara en nock- och två sidoåsar, samt två invändiga tvärbjälkar som går från takfot till takfot och förhoppningsvis håller ihop långsidorna (som inte är timrade utan en stolpkonstruktion). Det är ca nio meter mellan gavlarna och två meter längs taklutningen mellan nock och sidoås. Undertaket är tumstjocka
pacman42: Bra ämne. Mitt tak är från -89 och jag har inte brytt mig alls mycket om det faktiskt. Vid kraftigt regn släpper mossan och den torkar ut och dör på sommaren. Har takpapp under takpannorna och lät en snickare i somras fixa takfoten som varit felaktigt konstruerad sedan huset byggdes (dock utan några problem så här långt). Hängrännor och stuprör byttes också i somras då de var helt