Tak & Vind
LaneboEL: Vi har lite samma undringar men det gäller husets tak. Vinden som är dåligt isolerad ned mot boutrymmet går inte att lägga mer isolering då det kommer ge fukt. Vi tycker att en isoleringslösning utifrån, typ Thermisol, vore att föredra men det finns inte så många erfarna läggare och referensobjekt när det gäller privathus. Din andra plan med solceller blir jag undrande över
doublepeak: Har skaffat mig benders justerbara nockbrädshållare och enligt monteringsanvisningen ska man ska cc600vid råspont och dubbla 25x38mm som nockbräda. Varför det? Man kan väl sätta cc1200 och ha en 45x45 nockregel som vid lätt underlagstak? Frågade Benders och fick ingen förklaring som svar utan bara att ”det stämmer”. Kanske beror det på hur man satt ströläkten. Jag har cc1200
Rickard.: [citat] Jadå, jag förstår då inte vad det ska hjälpa att vara trött på dagarna ;) Skivorna ska hänga ner en aning för att leda vattnet från takstolarna och ge utrymme för vattnet under bärläkten så jag tror att det alltid sett ut sådär. Det brukar bli väldigt uppenbart från vinden om man får problem med yttertaket så håller du bara lite koll finns det ingen anledning att oroa
Rickard.: Ja är montörerna sådär jävla dåliga så spelar det ju ingen roll om det så var det bästa materialet i världen.... Det ser ut som att det är tänkt att vattnet bara ska försvinna ner genom hörnen och det ser bisarrt ut i mina ögon. Oavsett vad du nu väljer så är seriösiteten och skickligheten hos firman det allra viktigaste och också väldigt svårt att veta innan. I
KnockOnWood: [citat] Det tror jag säkert. Så här byggde vi vår farstukvist på huset (som vi sålde i vintras): [bild] [bild] Och nästan färdigt: [bild] Såga plåten med en sticksåg.
Lindgrenski: Såg att takpanneskruv är 4.8mm tjocka så då borde ju 5mm funka. Testade igen och det gick. Smidigt att slippa åka och handla nytt då det är minst 10 mil att åka.
vidderino73: [citat] Bensaltensid är mycket bra..Det går att köpa på fraktfritt via nätet.Företaget fins i Malmö om jag inte har helt fel för mig.. https://allt-fraktfritt.se/fulstopp-bensaltensid-och-pavaextmedel/bensaltensid
FT snickare: Rikta taket bör man naturligtvis göra! Problemet är när man försöker rikta upp ett tak i VÅG när huset är snett! Man riktar nock takfot och gavelläkt med murarsnöre! Sedan riktas läkten med snöret inom "ramen"! Ett tak kan vara rakt utan att vara i våg!
Rickard.: [citat] Eftersom det i princip är utomhus hade jag inte gjort något alls men vill du göra det så gör det.
martin h82: [citat] Förråd utedass virkesförvaring ute möglar inte så länge det ventileras och skyddas från väta samma sak gäller på en vind, anledningen till att det möglar är fukt från bodelen tar sig dit. Hur mycket som ska ventileras verkar dock ingen veta
Hallerudsbo: Plåt nibbler är bästa sättet att kapa plåt på. Sen har man en någon som säljer plåt och tillverkar i närheten så gör dom plåt i den längden du vill ha. Där jag köper plåt lagerför dom plåt med halvmeters längder emellan, vill jag ha något annat så tillverkar dom. Köpte plåt i våras innan pris steg och då kosta det 82 kr kvadraten inklusive moms.
Leif i Skåne: Det är utan tvekan ett Eternit tak! Världens bästa tak om man inte rör det.;) Spruta det vart annat år med JAPE produkt för att förhindra mossan, så varar taket i din livstid + barnbarnens. Eternit kommer från eternity = evighet. Det går utmärkt att måla eternit med Hagmans produkter eller liknande. [bild]
Ollas1: [citat] Ser bra ut Plockade bort ytter panel mellan takstolar och där var inget konstigt såg att takstolarns var säkrade med stålband och funderade på om det kan skapas kondens runt dess [citat]
Voightkampff: [citat] ingen fukt! Fuktmätaren visade ingen förhöjning och fläcken hade inte letat sig utanför ritade strecken :)
Claes Sörmland: Jag är ett stort fan av plåttak och har ett sådant från 1920 på huset som är i gott skick. Men det är skillnad på ett falsat hantverksplåttak av denna typ och de billiga färdigprodukterna, både i utseende, kvalitet och kostnad. Tyvärr kommer också ett målat falsplåttak med en underhållskostnad, målning. Tog just den och kan nu koppla av i 15 år. Sen är det dags igen att jaga
Bernieberg: Eller 420 / 2cos(22°) = 226 cm för att friska upp trigonometrin. //Den dryge
fiskars: Hej Har du bestämt dig? Ladda annars gärna upp lite bilder på taket och plåtdetaljerna. Personligen skulle jag göra det själv tillsammans med en kompis, förutom målningen och kanske vänta x antal år för att sedan byta alla pannorna och bara nöja mig med att tvätta taket och se över plåtarna/beslagen.
Lindgrenski: [citat] Mmm, blir till att skruva i lite fler skruv.
aekeberg: [citat] Tja, killarna som gjorde installationen var relativt nya och firman hade som jag upplevde det (för) många jobb parallellt så det var nog inget som de funderade på. Ska ge dem det inspelet/tipset när de är på återbesök.
Rickard.: [citat] Råspont eller inte är inte särskilt relevant för konstruktionen egentligen och det görs en del frihängande tak ovanpå råspont av olika anledningar här också. Letade lite snabbt runt på Katepals hemsida och hittar ingen papp som är okej att montera så.
tobsy: Nej han sa vilket som. Har plåttak och två andra skorstenar en med stos och en med huv. Snickaren visste inte heller. [citat] S