Hej!
Har en fråga angående panel mellan synliga bjälkar.
Ska inreda den gamla kalla vinden och då riva bort de golvbrädor som finns idag och ersätta med panel. Kan man lägga panelen ovanpå bjälkarna innan jag reglar upp och isolerar golvet till vindsvåningen? CC avstånd mellan bjälkarna är 900 - 1100 och bjälkens mått 150x150.
Eller är det gles underifrån som gäller när vindsgolvet är på plats.

C Chefred skrev:
Hej!
Har en fråga angående panel mellan synliga bjälkar.
Ska inreda den gamla kalla vinden och då riva bort de golvbrädor som finns idag och ersätta med panel. Kan man lägga panelen ovanpå bjälkarna innan jag reglar upp och isolerar golvet till vindsvåningen? CC avstånd mellan bjälkarna är 900 - 1100 och bjälkens mått 150x150.
Eller är det gles underifrån som gäller när vindsgolvet är på plats.
Förstår inte riktigt din fråga. Vill du lägga panelen ovanför hanbjälken (den som går horisontellt på takstolen)
Eller vill du ha öppet ända till nock?

• Gilla
Chefred
  • Laddar…
Precis så menar jag. Lägga panelen först över de horisontella bjälkarna sen fortsätta med regelverket och till sist en golvplanka eller golvspån.
Detta istället för att göra det underifrån när reglarna är satta, tanken med det första exemplet är att jag slipper listerna längs med bjälkarna och det blir en lättare montering. Nackdelen är takhöjden blir aningen mindre på en redan låg takhöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.