Ankarstjärna
Ankarstjärna: Ska inom ett par veckor montera moelven takpanel. Funderar på hur fasen jag ska göra i 'toppen'? Hade tänkt montera stående panel som ett liggande V, om ni förstår. Dock så har elektrikern dragit ett rör som ni ser på bilden, som sabbar mina planer en del. Jag är helt ny på tak, så jag funderar på om det finns typ nån sort lock eller list som man kan sätta högst upp för att
0 svar · 621 läst
·
K
kattparet: Hallojsan, Nu när det har varit regnoväder oavbrutet i över ett dygn så har jag noterat hur vattnet rinner över hängrännan på garagetaket. Kruxet är att hustaket från huvudbyggnaden släpper ner vatten från sin ränna på garagetaket, så blir väl extra mycket flöde där, och på rännan nedanför rinner det ofta över har vi sett. Rännan som sitter där är smalare än de övriga
0 svar · 1,6k läst
plåtrickard
plåtrickard: Lindab, bevego, weland stål, bygghandel, plåtslagare..
1 svar · 1,4k läst
·
ALOS71
ALOS71: Vad händer om man skruvar plåten i övre "pannan" som på bilden. Egentligen ska det skruvas 2-3 cm längre ner men läkten är felplacerad. Måste jag lägga ny läkt eller funkar det att skruva som på bilden?
0 svar · 1,7k läst
·
J
Johan456: Det finns särskilda fräsar för ändamålet. Två klingor som sitter bredvid varandra och sen ställer man djupet. Inga problem för en elektriker. Sen behöver ni målare eller om ni lagar och målar själva. Betongfräs Flex finns att hyra på Stavfal, Cramo etc.
10 svar · 2,1k läst
·
B
Blå baronen: Nej. Takduken är för spänd vilket gör att läkten har ruttnat allt eftersom åren har gått. Den som bytte läkterna gjorde nog inte helt rätt när han satte dit nya. Skulle han ha tätat duken först?
2 svar · 1,9k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Ibland ser man ju att det sitter en kätting istället för stuprör som vattnet då följer nedåt. Kanske kan man hänga en sådan inuti röret? Tänker att man sätter kättingen i en bit plattjärn som ligger över hålet i rännan.
3 svar · 1,6k läst
S
sofblo99: Har köpt farmarskruv. De bör fixa biffen! Tack! Ja måste inspektera trät ordentligt snarast, i värsta fall behöver den balken som taket är skruvat i bytas. Hoppas även att isoleringen inte ligger direkt mot fasaden för i så fall blir det ett lite större jobb.
4 svar · 2,6k läst
·
B
Blå baronen: Vi har ett hus från -87 där vi precis har målat taket. Nu har det regnat rejält och det har kommit in vatten bla på en takstol. Kan man täta takduken på något sätt? Den ligger väldigt tätt mot läkterna och det har gjort att de ibland har murknat. Jag har bytt läkterna efter hand men det verkar som om det inte är riktigt tätt. Hur kan man täta det? Efter att det tvättade och
0 svar · 1,6k läst
·
D
ddalia: Vi går smått i tankarna att bygga hus. Just nu är vi på nivån att drömma, planera, samla inspiration och få verklighetsuppfattning om saker o ting. Har inte suttit och ritat in något hus än i sketchup eller så, som kanske skulle hjälp för just denna fråga jag har. Men jag hoppas jag att får några riktiga bilder här, så kan jag få en liten uppfattning om hur det skulle kännas.
0 svar · 3,4k läst
·
F
Fixamitthus: Hej vi tänkte isolera vinden men något osäker hur jag ska luftspalten vid takfoten [bild] Ska jag bygga så litet som möjligt upp emot taket eller är det bättre att använda sig utav regel som sitter där och bygga uppifrån den? [bild] Så ser konstruktionen ut utifrån är vind papp i vägen ska man låta den vara kvar?
0 svar · 3,4k läst
·
L
lasse_ved: [citat] Tack för snabbt svar Rikard ! Jo jag läste att AMA föreskriver 15 cm ovan plåten. Med 1 cm överhäng så blir det 7 cm kvar. Jag lägger topsafe (70cm bred) utan underlagspapp från sida till sida. Våderna kommer nästan nå nocken. Inser att jag har ett annat alternativ där jag inte använder min gamla Matakipapp. Stämmer det att nockremsan skall vara 35-40 cm ? isåfall får jag
12 svar · 4,5k läst
X
X3mbadger: Hej! Har tänkt att försöka mig på att byta tegel på ett hus jag har köpt. Har lite frågor och funderingar som ni erfarna byggahusare kanske kans vara på. Taket är ett tegeltak med råspont. Har tänkt att riva teglet och byta papp, läkt och pannor. - Ni som bytt pannor på ert tak, måste man riva skorstensplåten och byta till en ny, eller går det att återanvända den gamla
0 svar · 1,1k läst
·
MultiMan
MultiMan: Med en bra nibbler lyckades jag som amatör nibbla TP20 precis som jag ville. Nibblat totalt max 2-3 timmar.
21 svar · 5,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: Ditt utrymme är ventilerat precis som tillverkaren tänker på så du kan lägga vanlig ur den anledningen. Värt att tänka på dock är att man inte bör lägga kondensväv direkt mot sticketaket utan det ska hängas i luften ovanför så då blir det blir även ventilerat där. Angående genomtrampningssäkert så finns det väl inte någon variant som inte är det?
1 svar · 2,2k läst
A
andersmc: [citat] Precis så. Det kan bli så att du bara har lösa tungor till sista varvet. Pappen ska vara tät i sig. Plåten är inte det som gör det tätt, men den ska ge ett extra skydd.
3 svar · 1,6k läst
K
keckepro: Tja, kanske lika bra att låta det ligga som det är
4 svar · 964 läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Söker er som har erfarenhet av specifikt Vittinge T11. Pannorna går inte ihop på bredden, jag provade lite snabbt att ”dra isär dom eller trycka ihop dom”. Men tycker inte det blir lite bra, drar man isär dom för mycket så börjar ena kanten lyfta sig och då ligger ju inte hela klacken emot bärläkten längre. man borde ju kunna ”klyva” en panna på längden och då få en
8 svar · 2,9k läst
·
B
Bas Meister: Vi har precis köpt ett hus och vi letar nu akut efter någon som kan fixa taket i ladan. en av spärren knäppte. huset ligger nära helsingborg. kan du hjälpa oss? (Jag är holländare och översatte den här texten med google translate så ber om ursäkt för eventuella stavfel ;)
0 svar · 661 läst
·
Tomture61
Tomture61: [citat] Vilken slags isolering ?
11 svar · 3,9k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Känslan är att en byggskiva i någon form (osb eller plywood) i vanlig storlek/tjocklek sprider ut vikten såpass man kan gå på det...
1 svar · 1,0k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ett prisvärt exempel som jag använder: https://www.harald-nyborg.se/roof-cleaner-5-l-rengoring.html All lav och mossa dör vid appliceringen. Sen behövs som med alla dessa medel tid med sol och regn för att de döda delarna ska tvättas bort.
1 svar · 1,7k läst
B
byggot: Tack för infon Rickard! Då kör jag nog på Yap :)
2 svar · 2,2k läst
S
Snickarkirre: Absolut de e inga problem. Du kanske får hänga ut lite över ställningen när du ska kapa men e du bekväm med det så är det lungt. Borde funka med bågfil annars går det med tigersåg oxå om det blir bängligt med multiverktyg.
1 svar · 1,4k läst
S
Syllt: Eller går det lika bra med träreglar och nån träskiva för de långa ”lådorna”? Funderar på hur man får kanterna släta och fina
1 svar · 912 läst
·
Sommarstuga 2017
Sommarstuga 2017: Jag har köpt nytt hus och upptäckt att råsponten ser ut så här utifrån, ännu inte varit uppe på vinden eftersom vi inte haft tillträde ännu. Men jag misstänker ju att det är ett läckage. I besiktningsprotokollet var det ej noterat..... Det har legat massa barr och löv uppe på taket och hängrännorna var fulla av dito. Vissa av takskruven (farmarskruv) var plastpackningen borta.
0 svar · 817 läst
·
S
Sisohore: Hej håller på att inreda vinden, behöver få till det med till och frånluft. Har ett till och frånluft flexit agregat , går det att förlänga ventrören så man använda det . Mvh Niklas
0 svar · 646 läst
Nissens
Nissens: [citat] Nja, den nocklösningen på bilderna är sannolikt lika bra men enklare än att göra som du föreslår. De är ju lite rejälare än vanliga nockband.
35 svar · 16,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Färdigmålad takpanel, spikpistol, klart!
2 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.