Tak & Vind
gojaa: [citat] Tack för svaret! Då har jag nog någorlunda koll på läget :)
Ge mig ett rep: [citat] I Linköpingstrakten. Det är ett tak med glaserade tegelpannor från 50-talet.
CorCas: Ok tack! Vad är nackdelen om man sätter in en värmefläkt och blåser pölen torr? Och vad är nackdelen med att köra den vara som den är och självtorka över tid?
Jonatan79: Minst 145mm gissar jag att ni behöver, takstolarna kanske kan byggas på nedåt.
pierre.e.l.wiberg: Fan vad fint! Körde på här hemma i två rum och tittar varje dag efter sprickor eller rörelse, men då kanske det kommer hålla :-)
Ulf68: Hej Vi tittar på montera solceller på vårt seml/plustak. Finns det någon här som redan har gjort det och har några tips och erfarenheter att dela?
Gimner: Kan vara så enkelt att du har skit i rännan precis "nedströms" där. samlar sig vatten som inte kan rinna undan och tillsisst hittar det en väg ut.
paralun: [citat] Jo är det bra isolerat så ska det vara kallt däruppe utan värmekälla. Utifrån bilderna så får jag intrycket att tidigare ägare försökt göra något åt isoleringen men jag kan inte se helheten utifrån bilderna. Jag hade ihopsjunken sågspån som kompletterades med 2 x 70 isolering. Sen om ni nu funderar på att nyttja vinden så är det en helt annan isolering som behövs.
1977bjorn: I mitt hus jag växte upp i vet jag att de spikade på nya takstolar på de gamla när man bytte tak. Bredvid de gamla fast infästning i dem likväl. Måtten behöver ju inte följa exakt standardmått på grund av byggtekniska skäl, men det blir mycket mer jobb med att anpassa osv. Beroende på hur stort tak det är så kan det gå på ett ut eller till och med gå snabbare/billigare att byta
Waise: Hur baka in befintliga takstolar i isoleringen och bygga nya med 40 cm isolering + luftspalt?
Gustavsson8690: Hej Har nyligen blivit med hus och har idag inspekterat vinden lite mer noggrant Huset är från 1985 å taket lika så, kallvind. Frågan är nu vad detta är för variant av undertak? Svart matta spänd över takstolar? Finns ingen tillstymmelse till mögel elr läckage samt lukten är frisk. Taket ser fint ut utvändigt men frågan är vad livslängd på detta undertaket är elr brukar vara ?
Kat166: Har nyligen öppnat upp innertaket mot vinden för att höjja taket mot taknock. Föredetta kallvind. Såg idag att det var vattendroppar på ångspärren( mot yttertak. Öppnade upp plasten och såg att det har bildats frost och fukt på insidan utav yttertaket. Luftspalt på 2.5 cm. Ång/fuktspärren är tät. Gjort enligt Anvisningar från paroc. Utrymmet och materialet var torrt vid isolering
Vante: Masonitbalkar eller självbärande högprofilsplåt.
samlarpådetmesta: Har ett 70-tals Nyboehuset med inbyggda hängrännor men inte till garaget, Det skulle väl var snyggt eller nått... Mina rännor är av en "fiffig" modell i plast där det i varje skarv sitter en gummipackning som ju torkar ut med tiden. Vi har vattenfall inne på altanen... Ska nog byta till plåt vilket år som helst nu :mad: Däremot är det inbyggt stuprör i garaget där det givetvis inte
Tompafix: [citat] Då kan ni laborera på höjden om ni t.ex. har platta på mark på utbyggnaden. Då vinner ni plinthöjden i takhöjd.
hempularen: Problemet här är väl att det skall finnas en tätning även mot underlagspappen under plåten. Seda är väl frågan om det går att göra en korrekt tätning mot det plåttaket. Man ser ofta att det sitter en plan, falsad plåt från nock ned till genomföringar, så att genomföringen kan tätas mot en plan plåt.
ClasseClas: Vad jag har sett så är det ca 50/50 hur nockpannan läggs mot vindskiveplåten. Om den läggs ovanpå så tycker jag att man ska kapa den i underkant efter vindskiveplåtens lutning.
Pumabjörnen: Vad är det för takbeklädnad? Ytpapp, plåt eller tegel/btg-tegel? Låter ju helt otroligt att man uppenbarligen vet om bristerna men valt att inte bry sig om att åtgärda dessa i mina ögon väldigt lättlösta problem, tyvärr är ju den ökande avsaknaden av yrkesstolthet ett faktum idag det ser jag dagligen. Är jobbet betalt och klart?, besiktning gjord?
Isakare: Ja, sätt en fotplåt över läkten som pekar ner i rännan.
Mathildasödermalm: Jag och min kille har precis börjat renovera en landshövdingslägenhet. Både väggar och tak i stora delar av lägenheten är gjorda av puts vass och hönsnät. I taken hade färgen börjat flagna så vi började slipa bort lite och hittade då sprickor i taket. Hur lagar man bäst dessa? Kan man fylla hålen och sprickorna med gipsputs lr ev akrylmassa? För att sedan spackla och lägga på
Melle_Fundersam_Husägare: [citat] Tack för svar! Det låter klokt. Hoppas på att det håller några år till, men självklart är det något vi måste lägga undan och ha en buffert för. Vet att några grannar i området redan lagt om, och att en del har kvar det gamla som vi (vi är precis nyinflyttade). Kanske kan man gå ihop några stycken och förhandla till sig ett bättre pris när det blir dags… Är första
Folin: Jag bor i ett 1,5 plans tegelhus byggt 1923. Yttertaket är oisolerat och taket mellan övervåning och vind består av lump och sågspån. Vinden används inte till något särskilt, förutom som förvaring av överblivet material från renoveringar. Övervåningen och vinden blir varm på sommaren och lätt kall på vintern. Vi har vattenfyllda radiatorer med fjärrvärme för uppvärmning. Min
mrsnhp: Jag dubbelkollade våra siffror och vår kvadratmeterkostnad var faktiskt lägre än din eftersom den beräknade ytan var större än jag mindes. Men vi har ingen takkupa så det blir säkert en hel del skillnad där om det är en massa plåtarbeten. Tar man dessutom hänsyn till att kostnad för etablering, byggställningar, bortforsling osv inte är så beroende av storlek, så tycker jag
Roblil72: Är det på högsta punkten de täppt luftspalten? I så fall kommer ju all varm luft att stiga uppåt både från fasaden och takfoten och kondensera högst upp. Termiken är ju sådan att varm luft stiger. Måste därför vara öppet där det är som högst. bifogar bild på hur jag gjorde [bild] [bild] [citat]
Rickard.: [citat] Köp ut en lite tjockare pressning som täcker kupan och upp till nock ovanför skruva fast med läkt eller annat spillvirke så klarar du dig över vintern.
Youngblood: Hej! (Husägare sedan tre månader tillbaka) Tog idag en snabb titt upp på vinden och skulle behöva hjälp med att tolka skicket tills det att jag har en bättre stege att ta mig upp för mer noggrann inspektion. Tack på förhand! //Kim
plurasbygg: Hej, Kan tipsa om Takhem som utför jobb i Nossebro, om du inte redan hittat någon.