Demmpa
Demmpa: BBRen kapitel 5 styr en hel del. https://www.boverket.se/sv/byggande/sakerhet/brandskydd/ https://www.rokkanal.se/tips/skorstensror-lagar-forordningar-foreskrifter
1 svar · 2,2k läst
S
Svedåkers: Okej, tack för svar. Kunde inte se att den gick till något särskilt, så det är säkert så att den bara luftar vinden då.
8 svar · 1,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Nej den kan vara vanlig. Monteras ytpappen nära på duger yam2000men behöver underlaget faktiskt vara tätt en tid är det bättre att gå upp ett steg i alla fall till yap2200 men det är ju en kostnadsfråga.
3 svar · 1,4k läst
·
I
Ivlabo: Begär att få en nykter plåtslagare.
23 svar · 14,2k läst
·
D
dovetailjoint: [citat] Bra poäng - den hade jag inte tänkt på.
10 svar · 13,2k läst
·
S
Supercub: Plåten kostar ca 129:- / m2. Måste vara ett mycket stort hus.
4 svar · 3,6k läst
C
Chefred: Har en otät skorsten som jag ska foga om och hoppas det räcker för att bli tät. Kratsat ut ca 40 mm av fogen och tänker foga i med ett c-bruk. Skorstenen har två kanaler och en kamin är kopplad till ena kanalen. Någon med erfarenhet av detta? Är det rätt med ett c-bruk både på insida och utsida av huset?
0 svar · 1,8k läst
W
Wennbergp: Vi har pratat om skum men känner mig inte helt bekväm med den lösning. Skivor ger möjligheten till att plocka ner och kontrollera på ett enklare sätt. Har kollat tillverkarens instruktioner och de har lösningar på både ventiler i varje fack samt olika lösningar på ”låda”. Det blir till att fundera på vad som blir snyggast.
4 svar · 5,5k läst
·
David Hedelin
David Hedelin: [citat] Kom du på nån lösning?
2 svar · 6,5k läst
E
Eyerash: [citat] är lite osäker på hur jag ska komma åt och byta faktiskt. Detta är STORA skivor är det gäller. Hade det varit en fasadskiva så absolut, då hade jag kört på en ny minerit.
2 svar · 1,9k läst
Lars-A
Lars-A: 7.5 breda 2 tjocka. I grannens hus är tre borttagna, men då har han en inervägg som delar rummet i två.
3 svar · 1,1k läst
·
Rickard.
Rickard.: Sargen har jobbet att hålla kvar vattnet på taket helt enkelt. Ganska vanligt är att man väljer en horisontell sarg och det görs för utseendet(med vissa undantag) och dessa kan då bli rätt höga beroende på takets utformning.
3 svar · 1,7k läst
E
Eyerash: [citat] blev en lösning att sätta krokar på den skruvade takstegen :)
7 svar · 2,4k läst
Roblil72
Roblil72: [citat] Nej, inte i lag. Du får ju bygga hur du vill själv men en hantverkare som arbetar under konsumenttjänstlagen kan aldrig rekommendera att bygga på ett annat sätt än enligt gällande Hus-AMA och gängse standard. Byggreglerna är ju baserat på vad som fungerar i praktiken och vad man kan garantera. då pannor överlappar varandra så får du nog t.om nästintill bakfall på pannorna
9 svar · 6,7k läst
N
newbie_house: [citat] Ingen ny påväxt vad jag kan se. Avvaktar då. Och om det böir nog form av fläkt längre framså är trygghetsvakten bäst kanske.
36 svar · 55,1k läst
·
F
fribygg: [citat] Då vattnet inte rinner av naturligt är det större risk för läckage, här i Sverige är det dessutom är vinter och då det fryser ökar risken för läckage och därför brukar vi traditionellt bygga lutande tak med vinklar mellan 27-45° på ett sådant kan du självklart rita in ett takfönster men varje genomföring genom takytan ökar ju risken och takfönster håller sällan
10 svar · 4,6k läst
·
C
curious George: Successivt innebär i detta fall årlig påväxt som sannolikt ökat något efter att bergvärme installerats för 12 år sedan, d v s murstocken tillför ingen värme till vindsutrymmet.
2 svar · 1,4k läst
Jakob_ahl
Jakob_ahl: Är också intresserad av detta. Hittade ni någon entreprenör?
1 svar · 1,1k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: Det går inte att svara på utifrån några bilder. Men generellt är det en kass idé att såga bort delar av takstolarna. @justusandersson , sånt här brukar du ju kunna i sömnen...
1 svar · 1,2k läst
·
surris
surris: Kör fallet åt ett håll även fast det kanske inte kommer att klara av att svälja vattnet vid vissa tillfällen
9 svar · 2,1k läst
·
L
Lena Burman: Hej Ny i stan och strax husägare. Tänkte om jag kunde få tips om bra takläggare i trakten kring Bromma. vänligen Lena
0 svar · 1,1k läst
J
janusz_w: En möjlighet: https://www.takstolsfabriken.se/takstolar/saxtakstol hämtad från en äldre tråd: https://www.byggahus.se/vad-kostar-det-att-oppna-upp-i-nock
17 svar · 9,2k läst
·
T
toolman77: Hur är nuvarande sadeltak uppbyggt? Jag förutsätter att det är takstolar och inte nockbalk. Du kommer ju behöva kapa spetsen på alla takstolar som kommer under lådan. Jag tror det blir väldigt komplicerat om du inte kan tänka dig att ha ben från lådans vägg ner till golvet på befintlig våning. Taklyft är sällan ett lyft av befintligt tak utan man river befintligt tak och bygger en
2 svar · 1,3k läst
·
Hjälmaredskvarn
Hjälmaredskvarn: [citat] Jadå gjort detta många gånger, just nu i en ombyggnad skola till lägenheter ca 450m2 tak som vi blåser. Finns ett flertal fördelar. Luftspalt bort så blir det ca 30 mm mer isolering. Bättre K värde. Arbetet och material för luftspalt behövs inte. Stor besparing. Det kommer isolering tätt mot alla reglar vilket gör att det inte blir glipor som det garanterat blir när man
8 svar · 8,5k läst
·
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: [citat]
1 svar · 1,9k läst
·
O
oswim: Hej. Jag har skissat på en takstol som ska funka för vindsvåning. Behöver jag de diagonala som brukar vara i kattvinden? tänker eftersom spännvidden är relativt kort. vad tror ni?
0 svar · 1,2k läst
·
W
wickedängarna: [citat] taket är väldigt enkelt en stor rektangel med skorsten i mitten inget annat
2 svar · 1,9k läst
O
oswim: [citat] hänvisar till den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/ramverkstakstolar-med-foerhoejt-vaeggliv.441397/#post-4583501
2 svar · 1,9k läst
R
Rebecca Johansson: [citat] Tack för tips! Ja, alltså visningen är nästa helg så huset kom ut på marknaden väldigt snabbt. Vi är rädda för att priset kommer skena iväg vid en budgivning vilket varför vi vill försöka förhandla oss till en försäljning innan officiella visningen. Men utan kunskap och kort om tid känns det minst sagt som en utmaning :rofl: vill man lägga 4.5 miljoner på ett sådant
13 svar · 2,0k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Isolera taket så kan du sänka höjden på isoleringen i golvet. Sen är golvåsars dimensionering till för att golvet inte ska svikta, håller gör det ändå.
1 svar · 866 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.