Jag håller på med en tillbyggnad i form av garage med takterrass. Taket är låglutande, ca 4,5 grader.

Ytpappen av märket Trebolit lades av en noggrann takfirma i slutet av november 2021. Nu när våren kommit och jag ska börja med takterrassen, så märkte jag att det bildats en del vågor i takpappen.

Jag ser inga tecken på läckage då råsponten är helt torr under. (Då jag ej börjat invändigt ser man all råspont under ifrån.)

Vågorna ligger i mitten av ytpappens längder men inte för alla våder. Vågorna är mjuka och jag det känns som luft under. Se bild.

Underlagspappen är lagd av mig och är klistrad med dold spikning. Sen drog takfirman lite extra spikar i underlagspappen med.

Vad kan detta bero på? Och vad gör man åt det?

Jag har mailat takfirman, men vill dubbelkolla här också ...

• Vågor i ytpappen på ett låglutande tak vid tillbyggnad av garage med takterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara vårens begynnande värme som gör det? Har sett en del vågor på papptak som lagts på vintern, pappen är hård och det blir gärna lite vågor. Kanske är det så att dessa små vågor som du kanske inte sett tidigare nu sjunker ner i värmen och så samlas allt på ett ställe?

Hur som helst, tak jag sett som haft lite vågor har jämnat till sig sedan under sommaren när de blir riktigt heta och liksom långsamt sjunker ihop och formar sig efter taket. Lite som att det är flytande, bara det att det rör sig jävligt långsamt.

Jag skulle tro att firman kommer svara dig att det kommer lägga sig under sommaren och att du kan höra av dig igen om det INTE gör det.

• Gilla
Turbo123
  • Laddar…
Rickard.
Är det inte värre än bilden och du ska göra en överbyggnad så finns det absolut ingen poäng att felsöka orsaken närmare, det spelar helt enkelt ingen roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.