Hej,

Som titeln lyder .. hur "i våg" måste glespanelen vara för att för att 1200mm breda gipsskivor inte ska se förfärligt ut? Hur många mm tål det?

Frågar då jag har satt ny gles CC 30 på gammal, tidigare gles som i sig inte varit 100% i våg, samt gammalt tak av råspont. När jag får nyp med skruvarna mellan den nya och den gamla glesen eller den gamla råsponten så bågnar det gamla underlaget något. Det är totalt hopplöst att få tving alls. Testade med en pallbricka mellan ny och gammal gles bara för att se om sviktandet försvann men icke, dragkraften gör att det ändå "slirar" lite .. Så varje skruv innebar att underlaget med 0.5-4 mm ca böjde sig mot den nya glesen, alternativt att de möts på mitten. Med andra ord så blev jag tillslut sur och slutade försöka få det vettigt från början och nu sitter det mesta uppe, men inte helt jämnt.

Överväger 2 saker:
- Att limma fast masonitremsa/boardremsor på de ställen där det är väsentliga ojämnheter så att det är gles-remsa-gipsskiva och på så vis enbart eliminera det mesta av hålighet mellan gles och gipsskiva
eller
- Att strunta i gipsskivor i taket och istället ha någon typ av typ av brädmaterial som innertak.

Tips mottages gärna!

OBS jag har dessutom som en duktig idiot spikat ändarna då det blev sprickor i virket av skruvar i ändvirket*

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.