Har precis fått nytt tak. Ska det se ut så här vid nockpanna som inte täcker spikhålen på översta raden?
Dessutom så når knappt plåten över kanten på översta pannan.

• Nytt rött tak med synliga spikhål och nockplåt som inte täcker översta takpannans kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd takpannor med synliga spikhål vid nocken och en takavvattningstratt som inte täcker översta pannan helt.
    Skapa konto
  • Nytt tak med nockpanna som inte täcker spikhål på takpannor, plåt når inte kanten.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Nej så där ska det verkligen inte se ut!

Vilken tillverkare på pannor har du?

Krilleman Krilleman skrev:
Nej så där ska det verkligen inte se ut!

Vilken tillverkare på pannor har du?
Det är Benders betongpanna.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Nej, gör om och gör rätt. Hade ju en annan på forumet som hade ett tak som var ett antal år gammalt där man skymtade spikhuvuden på översta raden likt ditt. Han hade fått stora skadar på läkten under. I rent klarspråk ser det för jävligt ut också. Vad fan har de sysslat med?

• Gilla
abygg och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
Monteringsanvisningen har klart och tydligen inte följts. Jag klistrar in lite bilder och bifogar Benders egna monteringsanvisning som jag plockat från denna sidan.

Spikhålen täcks av nockpannan om det är korrekt utfört!

Kan det vara så att dom redan i ett tidigt skede märkt att pannorna inte räckte till och således bantade ner en rad med pannor för att göra det lätt för dig? :thinking:

Reklamera och hänvisa till att monteringsanvisningen inte följts. Allt måste ju göras om för att detta ska bli bra. Läkten måste spikas om, och hur blir det med hål som spikats sedan tidigare läkt?

Har du betalat hela beloppet till företaget som utfört arbetet?

https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/laggningbetong2014_lu.pdf

Diagram över korrekt montering av justerbar nockbrädhållare och takpannor med måttangivelser.
Skapa konto
Illustration av korrekt lagda takpannor och underliggande konstruktion enligt monteringsanvisning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
Det är nyproduktion på huset. Såg detta när jag satt ställning för att måla. Ska prata med leverantören imorgon.

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Monteringsanvisningen har klart och tydligen inte följts. Jag klistrar in

Kan det vara så att dom redan i ett tidigt skede märkt att pannorna inte räckte till och således bantade ner en rad med pannor för att göra det lätt för dig? :thinking:

[bild] [bild]
Ja har ca 350 pannor över som de lämnade kvar på pall. Så nog fanns det pannor så det skulle räcka.

• Gilla
Charlie2
  • Laddar…
Någon som tydligt inte orkat kapa sista raden utan tänk "äsch det är ingen som kommer att märka det ändå, det syns ju inte från gatan"... Hur tänker man?

• Gilla
hus520
  • Laddar…
H Hobbysnickraren skrev:
Ja har ca 350 pannor över som de lämnade kvar på pall. Så nog fanns det pannor så det skulle räcka.
Riktigt dåligt! Någon som missade mattelektionen i grundskolan när de skulle räkna ut läktavståndet? Är det slutbesiktigat?

Gör om gör rätt...

• Gilla
bygghagberg och 1 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
Per_Eriksson och 2 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Någon som tydligt inte orkat kapa sista raden utan tänk "äsch det är ingen som kommer att märka det ändå, det syns ju inte från gatan"... Hur tänker man?
Man ska inte kapa sista raden, utan man anpassar läktavståndet så att översta raden hamnar rätt.

• Gilla
FRS05 och 2 till
  • Laddar…
Ah.. en tankevurpa och räknemiss alltså. Jo självklart att använda hela pannor hela sträckan. Men här känns det som att tanken mer vara att justera på slutet, vilket inte blev rätt ändå.

• Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Följer man anvisningarna så justerar man inget på slutet, utan man räknar ut hur många jämnt fördelade rader det blir när avståndet mellan ströläkten ligger inom det tillåtna intervallet.

• Gilla
Jonasson1 och 5 till
  • Laddar…
P
Med hantverkare som är så här skickliga skulle jag tagit reda på vilka övriga delar av huset de ”hjälpt till” på.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det där är ju lika frustrerande onödigt och klantigt som det är jobbigt att rätta till. Ska man göra om det riktigt måste ju hela taket ner och justeras, inklusive all bärläkt. Jag hade inte accepterat någon annan lösning. Kan tänka mig att takläggaren (som egentligen inte bör kallas takläggare) kommer föreslå att man lyfter x antal rader och justerar dem. Gå inte med på det isf! Raderna ska vara helt jämnt fördelade hela vägen ner till takfoten.

För övrigt kommer mathias77 med en poäng här ovan; vad har de mer klantat till på huset?

Även Stadsfiskalen tar upp en viktig punkt; använd ändnockpannor för bövelen! Jeez, det ser ju förjävligt ut som de har gjort!

• Gilla
abygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.