Tak & Vind
Antwerpen: Hej, Förra vintern upptäckte jag att två små områden på innertaket (samma rum) som hade små vattenpärlor på sig. Tror det var kondens då det låg när fönstret/elementet. Var i panik upp på vinden och kollade - inget tecken på fukt. När jag nu fuktkvotmäter innertaket inomhus så ligger dessa små områden fortf på en fuktighet på 12-14% medan resten av innertaket mot vinden
martinhq: Jag kan ge en liten uppföljning här ifall någon skulle stöta på samma problem i framtiden. Jag hade en snickare som kom förbi och tipsade lite hur han hade gjort, och han rekommenderade att man sågade till en bit som ersatte takfoten där den var avsågad. Därefter så limmade man fast två osb-skivor (han sade egentligen att en räckte, men hänglen och livrem osv...) på vardera sida av
Rickard.: Jag är också väldigt nyfiken på vad han menade med det. Jag tolkar det direkt till att han antingen bara slängde ut nått i försök att tysta dig eller så saknar han grundläggande kundskaper i hur man spantrar hus. Det finns ingen såg som sågar taklutningar, vad jag vet i alla fall :thinking:
LoTiX: Hmm ja då blir det två risker att ta hänsyn till. Nog bäst att lämna den tanken - tack!
InsidersUnited: Häfta dit en tätlist och var glad över ditt nya hus Välkommen till husägandet
Düsseldorff: [citat] Ventil högst upp? Kan den ha frusit i öppet läge? Edit: Eller vänta, tankevurpa, du har ju ingen ventil. Hmm...
Fabyggvejby: Hej jag upptäckte idag att jag hade vatten på undersidan av golvspån på övre plan. På nedre plan är det uppvärmt men där uppe är jag och renoverar så där är kallt. Är detta kondens ? Enada sättet att bli av med detta är att få igång värmen? Ska jag ta lite hål i golvet som nuvarande fukt kan vandra ut igenom ? Inget är plastat än
Tillbyggare 165: Akuta lösningen är väl att värma vinden med en kupéfläkt så smälter isen och vattnet ventileras bort genom en öppning. Kanske med takluckan öppen. Därefter installera frånluft i kök och badrum för att slippa fuktig luft på vinden igen.
Solimelo: Uppdatering om någon får likande besvär och hur det gick för oss: dolda fel försäkringen täckte kostnader för återställande av väggen där det läckt samt taket i vardagsrummet på nedervåningen som det runnit ner till. Allt pekar på att det kommer ifrån felkonstruerade fönsterbleck. Tack för alla tips och speciellt @MultiMan som väckte tanken för fönsterblecken. Fridens!
Rickard.: Ett rimligt antagande är att bender inte tillverkar eget så ser det ut som weland så är det weland. Även fast det säkert går att sätta fast sig i solcellerna kommer du nog inte ångra dig när du ska upp och rengöra för maximal effekt ;)
Dennis Humbla: [citat] Ja det borde vara värme ifrån bodelen som stiger upp där och kondenserar och fryser.
justusandersson: Pluspoäng för en bra problembeskrivning! Oberoende av vilken sorts plåttak du har så finns det garanterat ett tätskikt under plåten. Nackdelen med plåttak är att de kyler ner den underliggande konstruktionen. Det måste vara särskilt påtagligt i Norrbotten. Jag är inte säker på att den valda konstruktionen med isolering upp i nock i kombination med plåttak har förutsättningar att
andersmc: [citat] Jag förmodar att du vet hur man räknar ut arean av en rektangel, så det du undrar på är hur man räknar ut taksidans längd när man vet husets bredd och takvinkeln. Det är halva husets bredd dividerat med cosinus för takvinkeln. I ditt fall 4,55/cos 34⁰ = 5,49.
Pappa1986: Det måste ju vara ok så länge inte bärigheten i reglarna påverkas. Går kanske sätta en regel till på varsin sida om befintlig regel men med mindre dimensioner. Vad sitter det idag för reglar?
Jonas Arvidsson: Hej. Vi flyttade in i vårat hus för ca 4 år sedan. Huset är ett gammalt hus från slutet på 1800 talet som ligger i ett U. Garagedel, boningshus och uterum. Garage och uterum har tegelpannor och boningshuset har shingel. Tanken är att vi ska montera solpaneler och dom jag har varit i kontakt med hittills vill inte montera på boningshuset utan på dom andra taken. Jag kan rent principiellt
Murjo: Hela vägen genom landet, nere i Skåne, så här är temperaturerna (just nu) kring nollan och ser till och med ut att gå upp ett antal grader under nästa vecka. Det är bra att känna till! Nu har de flesta jag kontaktat ett många månaders väntetid (gissar att många fortfarande renoverar för hemarbete), men det blir att hitta någon som verkar vettig och boka in sig, tror jag :)
Matti_75: Nej bara den går att fästa på ett bra sätt. Det kan tom. vars ok att montera på andra sodss sa n nocken. Det får du kolla i monteringsanvisningen för din modell.
Daniel Kron: Ja precis, det kan ju vara snö som tagit sig in och smält. Det kan ju hänt en gång för längesen. Missfärgningarna försvinner ju aldrig om de väl kommit. Håll koll vid regn eller töväder så det håller sig torrt så bör det vara lugnt.
Rickard.: [citat] Lägger du våden med ≈10cm utstick kommer det mesta försvinna under stegen men visst kommer det synas. Man kan inte över huvud taget göra motskarvar utan att svetsa pappen. [citat] Min erfarenhet är att det inte funkar och träet runt skruvarna förstörs och fästerna blir lösa och då blir problemet större men att du skulle orsaka någon stor vattenskada är rätt osannolikt.
Cmjnelson: Hej! Jag har en vindsvåning och skulle vilja trimma ner takstolstassarna (inringade på bilden) så de inte sticker ut så långt, men är osäker på om det påverkar konstruktionen och belastningen. Någon som känner till det här eller kan rekommendera vart jag ska vända mig för råd? [bild]
Rännil: Funderingarna fortsätter.. Nu har vi kallt ute. -26 i helgen. Frånluftsaggregatet (på vinden) läcker värme från bostaden och höjer på så sätt temperaturen på vinden. Fuktkvoten i träkonstruktionen har nu gått ner och är inte lika oroväckande hög längre (10-15%). Däremot ska vi se över husets ventilation. Huset har mekaniks frånluft och ovan nämnda aggregat ventilerar i
Kurtivan: Får svara mig själv här, nu har jag satt hålband för att hålla fast hängrännan, skruvat ena änden i takplåten och andra i hängrännan.
Rickard.: [citat] Du är mer skarpögd än mig, håller helt med.
Björn Danielsson: 1) Prata med kommunen. 2) Ta in en konstruktör tidigt i processen. 3) Räkna med 1,5 miljoner +/- 500k beroende på material, försvårande omständigheter, hur mkt du gör själv med mera.