B
Björn Danielsson: 1) Prata med kommunen. 2) Ta in en konstruktör tidigt i processen. 3) Räkna med 1,5 miljoner +/- 500k beroende på material, försvårande omständigheter, hur mkt du gör själv med mera.
1 svar · 1,6k läst
·
T
TAK
TommyBJ: Hej Vi har isolerat en över våning i tak, vi har gjort luftspalt med oljehärdad masonite samt isolerat med 170 iso sen fick detta stå en vecka då vi inte han mer just då och nu när vi ska börja med plasten åldersbeständiga så märkte vi att det var frost mellan masonite och iso samt att det va blött i ränndal?, Nu undrar jag om vi behöver byta ut iso samt den oljehärdade masoniten?
0 svar · 528 läst
Anna 82
Anna 82: [citat]
2 svar · 1,3k läst
A
Anderscurl: Nej. Du behöver inte ta bort en hel våd. Det viktiga är bara att du får bra överlapp åt rätt håll både i ovankant och underkant. Även åt sidorna. Precis som du visar i bilderna. Tror inte det kan spela någon som helst roll om du skulle använda ett annat märke av underlagspapp, bara du får till bra överlapp.
5 svar · 2,6k läst
·
H
huggan: Jag skulle hellre åtgärda anedningen till varför ni får fukt istället bara för att ta bort fukten, dessutom med en konstant driftkostnad. Sen beroende på förutsättningar kan det vara praktiskt svårt och dyrt. Har du några mätvärden angående fukten eller är det påväxt eller kondens på underslaget?
1 svar · 1,3k läst
V
verali82: [citat] Hoppas ni inte köpte och förstörde detta tidstypiska hus. Jag håller med om att man ska köpa ett annat hus om man inte ser värdet i detta. Ser tyvärr alltför måna hemmabyggare som förstör riktigt god arkitektur för att det inte passar dem i smaken (just då...). Det är viktigt att se detta ur ett större sammanhand där det finns värde i bevarande och inte ge sig på
18 svar · 18,5k läst
·
G
Gusten_Gnuk: [citat] Den måste inte nödvändigt bli klumpigare. Större ja, men så är ju nockbalken mycket högre också. Stålet kan ju fällas in i limträbalken.
9 svar · 4,4k läst
T
Tsdoesds: Just det. En lösning kan ju vara nockband.
2 svar · 1,8k läst
·
L
LoTiX: [citat] Ja bergvärmepannan är vägg i vägg med spisen så det kan det vara.
2 svar · 819 läst
·
J
justusandersson: Trapetskorrugerad plåt ser inget vidare ut, det ger en billig känsla. Gammaldags pannplåt kanske passar bättre ihop med snörasskydd? Det är en snygg profil även om sinuskorrugerad är snyggare. Jag måste korrigera mig: Det verkar inte vara någon avgörande prisskillnad mellan "plegel" och sinus Material- och kvalitetsval betyder nog mer. Titta på Brunnshallarna i Ronneby som är lagda
9 svar · 3,3k läst
·
J
justusandersson: Den övre triangeln i en takstol i ett hus med brutet tak brukar vila på ett stödben i vardera ände. De största lasterna kommer från snö. Hur lasterna förs vidare av stödbenen kan variera, men hanbjälkarna bidrar med ganska lite last.
7 svar · 2,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Plywood måste vara mer jobb än luckor av den enkla anledningen att skivorna är mindre och det är i princip samma moment att montera. Råspontluckor är dock inte helt anpassade för papptak men under ett sedumtak tycker jag man kan våga sig på ett litet avsteg då konsekvenser är obefintliga.
13 svar · 1,5k läst
J
justusandersson: Längden kan du till att börja med sätta lika med husets invändiga bredd. Har du inte det måttet föreslår jag att du använder en lasermätare. En sådan kan man använda även i svårtillgängliga utrymmen. Mät sedan taklutningen med någon form av vinkelmätare och använd trigonometri för att räkna ut höjden. Måttband passar bra i syslöjden.
2 svar · 1,4k läst
D
Drutten2000: [citat] Jo jag kände att det saknades. Jag lämnade i affekt men nästa gång jag ser huset i dagsljus ska jag dokumentera eländet.
2 svar · 1,2k läst
M
MorpheusX: Håller på med en utbyggnad av fjällstugan och har snöat in mej på att ha takstolar av stolpverk(200×200) Spännvid 6200 och längd 6000. Blir de för glest i fall man skulle bara använda 2st takstolar? Troligtvis blir de pir isolering och plåt utåt insidan kläs med okantat.
0 svar · 1,1k läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Vatten är ett lösningsmedel ;) Väldigt få av dom normala lösningsmedlen är starka nog att påverka bitumen på ett sådant sätt att det skulle skada shinglet. Stora mängder lacknafta, aceton, bensin osv ska man undvika men annars är det nog riskfritt.
8 svar · 12,9k läst
J
jonaserik: [citat] Går men den är lite tjockare och lite svårare att vika utan att spricka, lite mer jobb , men går att värma med värmepistol eller en kraftig hårtork ( pass på den kan bli kladdig ) Hat du någon takfirma i närheten så kan du nog få köpa ett par meter.
9 svar · 3,5k läst
·
T
thommyj: Hej! Har ett enklare garage med w-takstolar och platsbrist =) Vågar man lägga enklare golv och lasta något på underramen? Den är väl normalt sett bara till för dragande kraft? Tänker mig lite utemöbler och liknande men bara lägga upp lite tjockare plank som golv blir ju 20-25kg/m^2 (har några gamla 175x45 3.6m liggandes). Finns idag inget innertak men planen är att det ska bli.
0 svar · 1,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Har du eget avlopp, eller är det kommunalt? Med kommunalt avlopp fungar säkert en vacuumventil bra, men för eget, med infiltration, behövs öppet rör. Dra ut det genom gaveln i kattvinden, och ut och upp så det sticker upp lite ovanför hustaket. Kan ju stagas upp mot vindskivorna.
3 svar · 2,2k läst
plåtrickard
plåtrickard: https://www.bauhaus.se/tatningstejp-t-emballage-t-flex-25m?gclid=CjwKCAiA4veMBhAMEiwAU4XRrzC76KgX51htGPMSLCm9U7ki4SKlo9PBlVbLc2GUTFagnk2V8Q0xBxoCjI8QAvD_BwE Tejpa duken mot underbeslaget
1 svar · 1,9k läst
M
macumba: Du kan mäta ditt tak online här Roofm2.com
4 svar · 1,8k läst
PNO
PNO: Byter du från betongpannor till lertegel? Visst finns det prefabricerade huvar som passar bra med pannorna, men då ska det ju vara för rätt sorts panna. Den där huven ser ut att ersätta en betongpanna. Det måste stämma på bredden med hela pannor för att den typen av huv ska passa. Eftersom det inte stämmer så tror jag huven är för någon annan panntyp. Mest troligt betongpannor som
2 svar · 1,6k läst
·
M
molle55: [citat] Tyvärr, ska försöka få tag på det under dagen.
3 svar · 2,1k läst
Lofis
Lofis: Härregu alltså . Nu säger dom att ena sidan av taket är klart . Men vad jag vet så har dom lagt dom nya plåtarna direkt på en takduk , å skruvat fast dom med enbart ett få tal skruv . Kan man göra så ? Den duken ligger uppifrån å ner , inte från sida till sida som jag sett på monterings instruktioner . Sen har dom lämnat andra sidan öppen härådär så ikväll rann det in vatten
16 svar · 16,3k läst
·
L
Lotta100: [citat] Är det så? Menar du då för att takstolen trycker mer ut än bjälken stabiliserar? Ja men det har jag faktiskt sett att andra haft. Bara som en vajer och då bygger den ju inte neråt. Det kan bli en mycket bra lösning. Tack
11 svar · 2,5k läst
·
tttomten
tttomten: [citat] Dom använder stockskruv enl tillverkares anvisning och ja dom är certifierade, så där är jag lugn.
2 svar · 1,3k läst
·
E
Ergo16: [citat] Ja, precis. Senast försökte jag med små gymvikter men eftersom den stannat precis i kröken så glider de bara förbi upp och kilas fast mellan bräda och kanal. Ska försöka hitta en bra hink, kanske kan gå med ett tallriksankare.
6 svar · 935 läst
O
Orjanus: Jo, det är enkelt att ta bort, och jag hade föreställt mig något värre än spindlar ... Pfjuui.
4 svar · 702 läst
·
K
kwasibengt: [citat] okej tack för åtanken. har en hel del borax själv samt boracol som ska va nån färdigblandad lösning. ska nog inte bo i vagnen mera utan låta allt frysa istället och fixa det till våren. vi får se.
71 svar · 55,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.