Hoppas någon har en idé för jag ser inte hur det är möjligt. Har bytt tak ifjol och det är gjort enligt följande, diffusionsöppen duk på takstolarna, ströläkt, bärläkt, takfotsplåt på nedersta bärläkten och så plåttak. Nu när det smälter får jag dropp från vindskivorna och när jag tittar kommer vattnet från bärläkten (Det är vatten mellan fotplåten och bärläkten) alla skruvar sitter och inga rinningar på duken eller att det skvätter upp. Det är även torrt ovan takfotsplåten. Tycker det är för mycket vatten för att vara kondens. Hoppas någon har någon bra idé?
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Vad är det för plåt?
Hur ser fotplåten ut?
Är plåten skruvad genom fotplåten?
Hur ser fotplåten ut?
Är plåten skruvad genom fotplåten?
Det är skruvat genom fotplåten, 110×70. Fick som råd att låta duken hänga över 10 mm på vindskivan som du ser, ångrar det nu men ska inte vara det som felar just i det här problemet.plåtrickard skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Är det färdigköpt fotplåt? Har den något tillbakavik under plåten?
Kan tänka mig att det blir kapiläreffekt som suger in vatten mellan plåtarna, går då fotplåten inte tillräckligt långt upp så kommer det rinna på läkten
Kan tänka mig att det blir kapiläreffekt som suger in vatten mellan plåtarna, går då fotplåten inte tillräckligt långt upp så kommer det rinna på läkten
Det är färdigköpt fotplåt, ingen riktigt uppvik, däremot är den dubbelvikt. Det vore som rackarns, men taklutningen är bara 14grader så det är inte omöjligt.....plåtrickard skrev:
Tack för svar, uppskattar också om det finns fler tips. Skruva upp nedersta raden och använda taktätning för att säkra att det inte är kapilärkraften.
Får också så, det blir så när fotplåten slutar lite för högt upp. Jag köpte också färdiga plåtar som kanske inte var optimalt.
Det är iaf så vattendropparna som rinner på plåten svänger in då och då och far bakåt.
Letade efter läckage när jag upptäckte samma.
nu har har jag haft så här i några år så det är egentligen inget problem,.
Det är iaf så vattendropparna som rinner på plåten svänger in då och då och far bakåt.
Letade efter läckage när jag upptäckte samma.
nu har har jag haft så här i några år så det är egentligen inget problem,.
Leverantören av takplåten bör ha profilband som är anpassat för att ligga på fotplåten, och därmed försvinner det med att vattnet sugs med kapillärt. Vackert? Kanske inte men funktionellt och det går bra att montera i efterhand.
Men om ett antal år så kommer det att bli rinningar av smutsigt vatten, och då ser det absolut inte bra ut.T TheGame skrev:
Produkter som diskuteras: "profilband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
som tur är har jag svarta brädor så det syns inget speciellt, det är ju inget konstant rinnnande heller.Noramasen skrev:
Leverantören av takplåten bör ha profilband som är anpassat för att ligga på fotplåten, och därmed försvinner det med att vattnet sugs med kapillärt. Vackert? Kanske inte men funktionellt och det går bra att montera i efterhand.
Men om ett antal år så kommer det att bli rinningar av smutsigt vatten, och då ser det absolut inte bra ut.
Mer jobb att "fixa till" än vad som känns rimligt.
TS har vita, men vem går och glor där och stör sig
T TheGame skrev:
Jobb! Javisst men samtidigt så beror det också på hur takfoten är utformad och samt vilken insyn man har. Att måla /tvätta i detta läge är mera krävande än att undanröja bekymret från början.
Ja det klart jag kollade då det kom vatten där.Noramasen skrev:
Måste ju kolla att det inte var läckage nån annanstans.
Tvätta och måla?
Ja det räknar jag med är ett bra tag dit.
Det var ett svar som egentligen var riktat mot ts, där det är vit takfot. Men du gör ju naturligt vis som du behagar och svart har inte samma egenskaper att rinningarna syns på samma sätt. Men åter igen! Tipset är alltså enbart riktat till ts.T TheGame skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden