Har kollat på ett hus där vinden inleddes för 20 år sedan. Det är inte så mycket annat gjort än att 2 vattenburna element satts in, nåt halvhafsigt eluttag.. klickgolv, plastmatta. På väggar är det trä.
Detta hus med vind är onödigt stort för oss, och vi hade klarat oss med bara nedervåningen. Det enklaste är väl att leta vidare efter annat hus men då det kommer ut så få, och de flesta är i dåligt skick, funderar jag ändå på om det hade gått att jobba med t.ex detta hus.

Går det alltså för billigare peng att stänga av vinden, ta bort trappan upp/sätta lucka/ dörr, måste golven bort, måste det isoleras mer osv? Och, elementen måste väl bort helt? Rören dras om? Uppvärmning genom vattenburen el.

Den främsta anledningen till att jag vill ha bort övervåningen är att jag är orolig för att våra uppvärmningskostnader skenar iväg med så mycket dö-yta.
 
Vill ni kallställa vinden kan ni hänga för ett tjockt skynke eller liknande vid trappen.

Elementen lämnar ni på, bara ställa termostaterna på en lagom nivå och så hänger ni tjocka täcken över dom på så sätt så håller sig elementen varma och god utan att ni värmer någon yta.

Det är absolut billigaste sättet, annars behöver ni bygga en vägg med dörr och koppla ur elementen.

Tycker att man ska spara trappen då ytan är användbar som kallvind eller sommarboende för gäster.
 
L Lutte skrev:
Vill ni kallställa vinden kan ni hänga för ett tjockt skynke eller liknande vid trappen.

Elementen lämnar ni på, bara ställa termostaterna på en lagom nivå och så hänger ni tjocka täcken över dom på så sätt så håller sig elementen varma och god utan att ni värmer någon yta.

Det är absolut billigaste sättet, annars behöver ni bygga en vägg med dörr och koppla ur elementen.

Tycker att man ska spara trappen då ytan är användbar som kallvind eller sommarboende för gäster.
Tack för ditt svar! Åh men då finns det ändå hopp om att det inte vore helt galet att ta huset? Det går med enkla medel bara hindra värmen från att gå förlorad på den oönskade ytan? Nu blev jag lite glad:)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.