Tak & Vind
matts90: Hallå där! Var uppe på vinden förra helgen för att isolera ventröret från köksfläkten då det aldrig blivit gjort sen huset var nybyggt. Skapligt lat föredetta ägare till villan hehe. Fick då syn på råsponten i samtliga fack och de var mörkfärgat i samtliga fack ner mot isoleringen. Det verkar som att dom stött isoleringen tätt mot råsponten men det är luftad takfot och det
erik_qwerty: Gjorde en runda till Bauhaus idag och fick tag i någon form av flextejp som verkade vara till för att täta plast, någorlunda vad jag var ute efter. Var uppe och rotade och lyckades få spotlight-kåporna någorlunda täta, även om konstruktionen känns rätt tveksam redan från början. En av dem satt precis bredvid en takstol, alltså hålet som själva spoten satt i var bara någon
BirgitS: Det gäller att tänka till, med så lågt i tak, när det gäller ventilationen om luften inte fort ska bli väldigt dålig.
Anna_H: Låter ungefär som vår lösning, klossar underlättar väldigt mycket :rofl:
Rickard.: Ser verkligen ut som kondens med tanke på hur utspritt det är. Kondensen som bildas när det är +grader ute och det ligger kall snö/is på taket är rätt svårt att bli av.
Rickard.: Ställ in burken över natten och värm lite med hårtorken på pappen innan så kommer det funka fint (y)
Mokhalad: Hej! Funderar på att tvätta och måla taket. Uppskattar rekommendationer på bra firmor i Skåne. Tack
WestbergA: [citat] Valmklockan var ganska enkel att lägga dit, ganska självinstruerande. Sen nyttjade jag någon form av nocktejp mellan pannorna. Jag kommer inte ihåg vad det heter, men tänk dig klassisk häftmassa men i en lång remsa, som nyttjas för att täta mellan pannorna. [bild] [bild] [bild]
justusandersson: Redan Byggnadsstadgan för Rikets städer från 1874 innehöll ett krav på att träkonstruktioner skulle vara separerade från murstockar. Har du ett någorlunda nytt hus kan du utesluta att skorstenen är bärande.
Nilsanni: Hej, fick du någon ordning på detta? Jag fick rekommendationen att lägga wakaflex under nock-pannorna.
surris: [citat] Då borde det gå att bara byta gipsen I det rummet. Du behöver inte byta gipsen som är under innerväggarna om så är fallet att innerväggar är uppsatta efter gips.
Dr Benz: [citat] japp ok. Då har jag koll på det. Jag är inne på att blåsa in ull som isolering men då kan man inte sätta det i kors utan nu blir det nog att regla upp på vanligt sätt ändå.
Pyroholic: Hej, Jag har köpt ett hus där jag planerar att växla av en bit av hjärtväggen och samtidigt öppna upp till nocken. På ena sidan är det redan öppet upp till taknock från när huset byggdes i början av 60-talet. På andra sidan är det horisontellt innertak men taket i helhet är konstruerat med hela takbjälkar mellan hjärtvägg och yttervägg. Skillnaden mellan den öppna sidan och
Turpen: Låter som jag slipper riva. Skönt! Surris, det blir gips i taket på ångbromsen. Nej, finns ingen gammal plast ovanför panelen.
Demmpa: Det är som du skriver ett spänntak. Det spänntak vi har består av säckväv som är uppvirat på lister längs kanterna, sedan är det ett tunt lager papp pålimmat på väven som sedan är målad. Vi har spontat tak över spänntaket. [bild]
Markus8: [citat] Tack för svar blir nog att smälla dit en nockbräda så man kan sova gott om natten när det blåser ute
KnockOnWood: [citat] När vi byggde år 2010 blev det en s.k. klimatvind. med 290 mm isolering mellan våning och vind, och 100 mm cellplastisolering ovanpå råsponten under takpannorna. Där las dessutom en ånggenomsläpplig takduk på råsponten. Ingen ventilation alls där uppe, där vi hade förråd och ett gästrum. Det fungerade perfekt! Se lite diskussion här
Knight: Hej. Går i tankarna att sätta upp innertaket i carporten. Ovanför är en varmisolerad övervåning men vindduk närmast innertaket. Min fråga är om man kan köra typ samma lösning som en trosbottenlösning med cc30 läkt. Priserna på panel är så pass dyra samt jag vill hålla ner vikten
denofrivilligebyggaren: Hej, ska sätta ett innertak i lgh om ca 100 kvm. Nuvarande tak är betong, se bild. Det är bubbligt och fult så tänkte sätta gipstak. hur fäster jag glespanel 28x70 bäst? borra igenom glesen och sätta spikplugg eller borra igenom och sedan ta bort och sätta annan plugg för att sedan fästa med vanlig skruv? någon som har ett tredje bättre alternativ? tack på förhand!
erkka: Skissar lite på en gäststuga och tänkte höra lite kommentarer om takbjälkarna på bifogad bild om det är en lösning som förekommer eller om man borde lösa med en mer konventionellt fackverk. [bild] spontant känns det som att upptagningsytan vertikalt blir ganska liten och att det kan vara ett problem. Bredden är ca 5.5 m
doubleH: För att en presenning skall ligga kvar så krävs det troligen att den skruvas fast på taket med läkt/brädor (från nock till takfot) och det funkar ju inte med en lånad eller hyrd presenning...
Danin: [citat] tack , köpte trämassa från biltema så hoppas det räcker , vill bara de ska sluta regna så in i helsike annars får jag nog köpa en eldkastare
cpalm: [citat] Original hade inte varit i trä. Gips är det man använt till sådant i 100-tals år.
Rickard.: [citat] Inte automatiskt men det går såklart att förlänga taket innan pappen men det är en hel del jobb. Shinglet är garanterat pga enkelheten och priset. Det är inte så bara att göra bågtak i andra vanliga material.
Mt84: Är detta också nödigt att sätta Ångspärren mellan gamla paneltak och gips? Kan man sätta skivor direkt på paneltak eller måste man sätta en extra glespanel?
PatrikJo: [citat] Det finns väl frigolithattar till ventilerna? Sen om det hjälper vet jag inte, men det borde åtminstone inte vara negativt
gojaa: [citat] Tack för svaret! Då har jag nog någorlunda koll på läget :)