Dör gör den inte, sporerna går ner i vila och kan snabbt återaktiveras.MathiasS skrev:
Det är lite väl stora ord här kan jag tycka.
1. Det är inget som måste saneras, det "räcker" med att ordna till klimater så dör påväxten av sig själv.
2. Luddet har ju ingen volym så jag vet inte om man kan säga att det är några avsevärda mängder, men nog växer det ju. Lite synd att få panik bara för detta.
Det bästa verkar vara att se över hela husets ventilation och förstå hur det borde fungera. Resten löser sig självt sedan tror jag....
Sanera innebär i princip att man sprutat något lämpligt mögelborttagningsmedel som även bleker och behandlar några gånger med en tryckspruta. Ingen stor grej. Det går även att borsta rent efteråt.
Varenda råspontblanka är ju smittad och flera har typ 100% mögellager som täcker. Då är det mycket.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Jag har torkat tårarna med servetten, så nu känns det lite bättre.Düsseldorff skrev:
Vad som är mycket är ju relativt och det var väl därför jag även reagerade på @Düsseldorff's inlägg.sunnis skrev:
När jag tilläggsisolerade en höst för länge sedan så tog det tre månader innan jag hade decimeter tjocka lager av vitt ludd från takfot och halvvägs upp till nock. DET tycker jag är mycket.
Och ja, då sanerade jag, men som Jape då konstaterade är det mest för syns skull. Det spelar ingen roll vad man gör med möglet som finns där. Det finns ALLTID mögelsporer på vinden och om det förutsättningar för det att växa så växer det. Om inte torkar det bort och dör. Den första åtgärden är således inte att sanera även om det känns bättre att göra det, det enda som är intressant är att ändra klimatet så snabbt som möjligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden