B
billy_baver: En fastighet med tre bostäder eller mer beskattas som näringsfastighet, oavsett om den ägs av fysisk person eller av företag. Ägaren åläggs viss bokföringsskyldighet. Förutom hyresintäkt ska du redovisa marknadsmässig hyra för de ytor som du använder för eget bruk. Från intäkterna drar du samtliga kostnader för t.ex drift, underhåll och ränta på lån. Dessutom får du belasta
20 svar · 3,0k läst
jsiei97
jsiei97: [citat] Man måste komma ihåg var ordet "proffshandlare" betyder, i praktiken betyder det att om du inte får en rabatt på mellan 30-50% så betalar du för mycket!
38 svar · 17,9k läst
A
Agnes5: Det är en totalentreprenad omfattande en kvarts miljon kronor som är besiktigad och godkänd för flera år sedan. Först efter fyra år upptäcktes att golvet inte hade den avsedda funktionen och vi reklamerade då. Reklamationen har godkänts och renoveringen har precis startat. Allt ska byggmästaren stå för, också nedpackning, ut- och inflyttning av bohag med hjälp av flyttfirma, men
3 svar · 2,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] 1) Hur mycket tjänar du per timme (X)? 2) Vad kostar en tröja (Y)? Delat priset på tröjan med förtjänsten per timme så har du antalet timmar du måste jobba (Z) Y/X=Z Varsågod. Det var så lite. Nu kan ju du vara hygglig och berätta hur det egentligen ligger till för "jag planerar att införa arbetskläder i mitt företag." tror jag helt enkelt inte på. Edit: Tänk, jag är så
11 svar · 1,6k läst
Kattvovven
Kattvovven: [citat] Starta firma ihop? Vi kan ju köra en kampanj, vi är nobs, så ni får 50% rabatt. :D
8 svar · 4,9k läst
Nimajneb
Nimajneb: På vilket sätt kan jag som privatperson åtalas för att ha köpt en tjänst svart, Mao hur ska jag kunna veta att den som säljer tjänsten verkligen betalar skatt? Är jag skyldig att begära ett löpnummerkvitto och sedan spara det i 10år för att skydda mig själv?
77 svar · 11,4k läst
M
Micke620: Jag hittade en gammal tråd som jag skulle vilja uppdatera lite, nån som har lite aktuella kvadratmeterpriser? (Kopierat gammal tråd från 2002) Prisjämförelse mellan 10 hustillverkare Vi gjorde en prisjämförelse när vi skulle bestämma oss för husleverantör och tänkte att det kanske finns fler som skulle vara intresserade av att se den. Grundförutsättningarna är att det ska vara ett
0 svar · 1,6k läst
S
Sailfast: En bra grej med en buffert är att man kan låna pengar av sig själv, till bolåneräntan i praktiken. På så vis slipper man ta en massa dyra smålån för bilar, prylar osv. Dessutom slipper man teckna många försäkringar, det sparar man mycket på. Så länge man kan täcka en total förlust med bufferten så ska man inte teckna försäkringen. Alternativt kan man ha väldigt hög
27 svar · 4,6k läst
H
Hannaan: Tack jag hittade fliken i den ena länken där man kan se tydligare. :)
36 svar · 5,1k läst
K
Kotten1981: Äh, samlar all info jag kan få. ;)
2 svar · 1,3k läst
C
claes02: Vill sätta plattor på en liten del av gräsmattan (ca 6 m2) enligt följande: Btgplattor 50x200x200 mm med slät yta som läggs med förskjutna fogar Sättsand 30-50 mm Grus 100 mm Makadam 100 mm Hur mycket ska man behöva betala för ett så litet arbete? Bor i Lund och undrar om någon känner till en duktig plattläggare i dessa trakter Vänligen Claes
0 svar · 1,4k läst
Sangris
Sangris: Det är ju inte bara tiden det tar för en lärling att utföra arbetet som räknas. Det tar också tid av den montör som är handledare och som ska leda lärlingen i arbetet. Men det handlar inte bara om tider. Vi får inte glömma att detta är ett hantverksyrke och om det gäller utvändig installation så ska det se snyggt ur också. Det estetiska är viktigt och en slags "yrkesheder" att
122 svar · 50,7k läst
T
Titti73: Ja, jag/vi har alltid varit för amortering men nu när det helt plötsligt börjar bli så viktigt med minsta krona så blev jag plötsligt osäker (och var okunnig om hur det fungerade med skatt och arvoden). Nu känns det skönt att ha bestämt sig! :-)
12 svar · 1,8k läst
M
-MH-: "Skulle kunna" då. Min poäng är att redan vid ett svenssonlån bör man tänka på detta.
10 svar · 3,4k läst
oobum
oobum: När vi var i tagen att köpa hus, så hade vi lite för lite handpenning. Vi saknade ca 5% vilket i runda slängar var 90 000. Detta var tyvärr inget vi hade tid att spara ihop, då "drömhuset" dök upp från ingenstans. Svärföräldrarna ställde upp och vi kunde belåna deras, tidigare obelånade hus. Men vi skrev papper på allting, så om jag och min bättre hälft går isär eller något
20 svar · 31,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Gäller väl bara om man är under 65 ;)
8 svar · 11,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Som sagt, det beror på om du sökt bygglov innan eller efter 2 man 2011. Är det efter 2 maj 2011 så måste ni få ett slutbevis från kommunen innan ni flyttar in. jag har förstått att kommunerna är snabba på att bevilja interimistiska slutbevis så att man kan flytta in även om det saknas några få punkter på kontrollplanen. Engergiåtgång t.ex. skall ju mätas under ett helt år. Har
38 svar · 15,4k läst
S
sukke2k: Man kanske inte ska låna så mkt att man måste bråka om 0,1% eller bli upprörd över en höjning på 1%. Har man lånat mer än vad man klarar av att betala så är det ingen annans fel. Kan även påpeka att jag givetvis tycker att det är bra att vara ekonomisk och försöka få bra villkor på sitt lån.
28 svar · 3,9k läst
P
patrik-k: Hej Är det någon som har en produktionskostnadskalkyl med entreprenörskostnader etc för ett sten hus? Jag har hittat en för trähus men det skiljer sig ju lite med vad man behöver etc så vore intressant och se vad som skiljer samt riktpris på vad saker och ting kostar om man bygger ett stenhus. om ni har en sådan vore jag även tacksam för om man även berättade om huset kvm boyta och
0 svar · 1,9k läst
N
nihon: Nu är ju världen så sjuk att en bra ekonomi och amorteringsvilja inte nödvändigtvis betyder pluspoäng hos banken. Personligen så hade jag utelämnat viljan att amortera vid samtalen. Det är inte låntagare som amorterar som banken tjänar pengar på, utan de kunder som betalar räntan år efter år. Ju mer ni amorterar desto mindre ränta (vinst) plockar banken in.
25 svar · 6,3k läst
pelpet
pelpet: SEB kör med två år på ränterabatten om man kör 3-månaders, fast räntan för 3 år bundet är densamma hela tiden.
10 svar · 1,7k läst
·
harry73
harry73: Vi får hela tiden lappa i brevlådan med så kallade gratisvärderingar. Mäkjlaren kommer förbi och gör en värdering, men man får det bara muntlig. Sen gick vi till banken och sa vilken mäklare gjorde värderingen och vad han sa. Det var en renomerad mäklare, så bankmannen visste vem det var och trodde att det var en rimlig värdering, men valde i alla fall att rådfråga en annan
2 svar · 3,1k läst
NetNut
NetNut: Lättast är att försöka ta reda på tidigare förbrukning, antingen genom elleverantören eller tidigare hyresgäst, hyresvärden kanske inte alltid är ärlig med uppvärmningskostnaden. Sedan beror det ju även på hur varmt man har det inne, vissa nöjer sig med 18-20 grader och har en långärmad tröja på sig istället, andra fryser när det är 22 grader och vill kunna gå i
6 svar · 1,8k läst
C
cecar33: Vad har målningen med deklarationen att göra? ROT men då har du väl faktura.
4 svar · 16,0k läst
M
mr_bygg: [citat] Ja i efterhand så inser jag att vi fick väldigt bra villkor. Men till historien hör att vi hade en halvtaskig ränta i början men efter att ha nämnt räntan för en bekant som jobbade på Swedbank och fått skäll för att vi hade för dåliga villkor så kollade jag en gång till med Swedbank. Dom stod på sig och hävdade att deras villkor var bra och det fanns inget att göra så
7 svar · 4,7k läst
K
KrilleChill: Tack för svaren. Intressant med Biorock, får se hur väl det står sig när jag fått offerten från firman som skall göra infiltrationsbädden.
4 svar · 5,0k läst
B
bjogul: [citat] Tack! Bra tips! Verkar dock inte vara någon fara. [citat] http://www.modernatrygghetsforsakringar.se/Husforsakring/ EDIT: Hm... Gäller visst att kolla vad "Utökat skydd".
78 svar · 14,9k läst
B
byggankan: Nu har det kommit märkliga turer med skatteverket. Vår omtaxering av huset blev godkänt utan problem och vi fick hem nya papper från skatteverket. Några veckor senare kom våra deklarationer men enligt dessa så skulle vi betala 10 000 var i fastighetsskatt, vilket vi ju inte ska med den nya värderingen. Min sambo ringde till skatteverket där han skickades runt mellan en mängd olika
10 svar · 2,9k läst
J
Jolulli: Kolla www.bocamp.se. Ett bolag inom campingbranschen äger marken. Campingverksamheten har arrendeavtal och sköter allt drift/uthyrning.
2 svar · 3,4k läst
T
thsi: Tack för svar. Det blir att amortera på lånet om hälsan håller och månen inte ramlar ner. Kul med ett forum som besöks av så insatta personer.
7 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.