Jag har gjort lite kalkyler för att se vad som kan vara det bästa sättet att betala av sitt bolån. Det som har framkommit är att man verkligen behöver betala av en stor del varje månad om man vill bli av med lånet någorlunda snabbt(runt 10 år). Anledning till att jag vill bli av med lånet så snabbt är att jag vill kunna gå ner i arbetstid eller att starta eget och då är små utgifter en fördel.

För att ge ett exempel så om man har ett lån på 1Mkr kanske man vill betala av 10kkr till 15kkr varje månad för att bli av med lånet på ungefär 10 år. För en vanlig svensk är det i stort sett hela nettolönen. Vilket inte ger något utrymme för misstag eller missöden som kan hända.

Sedan slog det mig, om man inte betalar av något, eller endast betalar av en symbolisk summa varje månad så som till exempel 1000kr. Då kan man spara 5-10kkr varje månad. Och sedan betala av lånet i en klumpsumma. Det tar visserligen kanske två år längre på det sättet men man får ett stort buffertsparande som gör att man i stort sett blir imun från missöden. Men istället så kanske man blir mer sårbar för vad banken bestämmer sig för att göra.

Frågan är vilken taktik som är den säkraste...

Se till att du sparar ihop en årslön (efter skatt) i buffert och amortera sedan så fort du någonsin kan.

Vänta med amorteringen skall du endast göra om du kan få bättre bankränta än låneräntan.

Vore ju bra att veta motiveringen bakom de råd som ges för att kunna utvärdera sundheten i dem.

Har du ett års buffert så klarar du att förlora jobbet utan att behöva sälja huset innan du hittar ett arbete.

Du fixar även ett värmepumpshaveri, motorras på bilen osv utan problem.

Det ger dej en trygghet som är värd mer än pengar.

Snabb amortering kommer sedan att spara otroligt mycket pengar i längden och kanske till och med ge dej möjligheten att sluta jobba lite tidigare, så du är inne på helt rätt spår.

Men varför inte spara ända tills jag har tillräckligt för att betala av lånet på en gång?

Det är helt OK om du får högre ränta på banken än det är på lånet, annars kommer det att kosta dej mellanskillnaden.

1% skillnad i ränta på en miljon 10 000 kr om året och 100 000 på tio år.

lordmetroid skrev:
Men varför inte spara ända tills jag har tillräckligt för att betala av lånet på en gång?
Vad är fördelen?

P
mycke_nu skrev:
Det är helt OK om du får högre ränta på banken än det är på lånet, annars kommer det att kosta dej mellanskillnaden.

1% skillnad i ränta på en miljon 10 000 kr om året och 100 000 på tio år.

I det här fallet är det bara skillnaden i ränta på det man sparar istället för amorterar så det är inte så stora belopp, framförallt inte i början. Men även småpengarna gör stor skillnad i slutändan med ränta på ränta osv.

Ett alternativ om man inte kan bestämma sig är att göra hälften av varje. Istället för att endast amortera 10 000 kr i månaden och inte spara något alls eller endast spara 10 000 kr i månaden och inte amortera alls så kan man amortera 5 000 kr och spara 5 000 kr i månaden. Då får man äta halva kakan och ha halva kvar så att säga.
Men jag håller med om att börja med buffert (även om jag inte tror att det är så många som behöver ha så mycket som en årslön i buffert iofs men det är en annan fråga)

Redigerat av moderator:
Usch.

Jag vet inte hur man länkar till en tråd (?) men det finns en som heter "Amortering?" som denna tråden riskerar att bli en kopia av. :eek:

Läs den om du orkar.

Vi sparade ihop en buffert på 250 000 och det behövs eftersom det tar några år att bli av med lånet och man blir LITE ivrig så allt extra som man lyckas spara eller om man säljer något läggs på x-amortering på lånet . Vi hade ca 680 000 i lån occh bestämde oss för att 4 år skulle det ta . Vanliga amorteringen 4000/månad och x-amortering 10 000/månad men genom att handla mat där det billigare än ica , minimalt med klädköp och sålt lite som bara legat och skräpat (det finns mer av den varan) så har vi lyckats få ihop mer pengar så i september/oktober är vi av med lånet på lite över 3 år istället för 4 år . Det går att bli av med lånet men det är kämpigt för det suger i köptarmen hos oss båda , en resa hit och dit , lite kläder , heminredning och nyare bil . Frestelserna är många och växlar ofta !
Vi får ut ca 35 000 efter skatt ihop så vi är inga jätte höginkomstagare men genom att dra ner på utgifterna så kan vi bli lånebefriade , så alla som KAN och ORKAR kör på x-amortering .
Lycka till !

Hur stor buffert ska man ha?

Nyfniken skrev:
100 000 tycker jag är lagom att ha på ett räntekonto med fria uttag, helst i samma bank som ditt lönekonto så att det blir snabba överföringar, sen kanske ytterligare 150 000 i fonder/aktier.

Borde räcka för dom flesta.

Sen är jag ju för en kraftig amortering också, 30 år är lagom.

"Anledning till att jag vill bli av med lånet så snabbt är att jag vill kunna gå ner i arbetstid eller att starta eget och då är små utgifter en fördel."

Kanske 100 kkr är i minsta laget i så fall. Ju störres buffert, desto skönare nattsömn och desto mindre risk att man måste göra någon nödlösning för att klara sig.

Ju rikare man är, desto lättare är det att tjäna pengar... ;)

Nyfniken skrev:
321 456 kronor passar de flesta ;):cool: Skämt åsido. vi har ju två förslag i tråden som är i samma storleksordning och ganska vettiga enligt min åsikt.

mycke_nu skrev:
Se till att du sparar ihop en årslön (efter skatt) i buffert
Stringfellow Hawke skrev:
100 000 tycker jag är lagom att ha på ett räntekonto med fria uttag, helst i samma bank som ditt lönekonto så att det blir snabba överföringar, sen kanske ytterligare 150 000 i fonder/aktier.
Men allt är ju väldigt individuellt. Hur stor trygghet vill man ha? Hur säkra jobb har man? En eller två inkomster? Vad händer om man blir arbetslös? "Skit samma, världen skriker efter min kompetens" eller "där la bruket ner och jag måste flytta från mitt osäljbara hus."

Vad kan tänkas vara så stora missöden att man behöver en hel årslön i buffert?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.