31 676 läst ·
20 svar
32k läst
20 svar
15% Kontantinsats - Låna på föräldrarnas hus?
Sida 1 av 2
Hej
Kanon bra forum! En snabb liten fråga bara.
Vi bor i bostadsrätt idag. Den ska säljas och vi räknar med att få runt 400-450´ över innan vinstskatten ska betalas vilket vi tänkt skjuta framför oss några år.
Vi vill köpa eller bygga för runt 3-3,3 miljoner. Banken kommer då att kräva 450-500´ kontant. Sen så har vi ju lagerfart och pant brev som också ska betalas och det blir säkert runt 50-60´.
Går det att ta ett lån smidigt på föräldrarnas hus som insats? Borgenär? Vill inte ha något dyrt extra banklån och jag tror nästan inte banken tillåter det.
Inkomst 1: 33.000:- innan skatt
Inkomst 2: 25.000:- innan skatt
Barn 1: Barnbidrag
Så hur gör vi smidigast för att kunna köpa eller bygga vårt dröm hus när det fattas så lite som det gör?
MVH Patrik
Kanon bra forum! En snabb liten fråga bara.
Vi bor i bostadsrätt idag. Den ska säljas och vi räknar med att få runt 400-450´ över innan vinstskatten ska betalas vilket vi tänkt skjuta framför oss några år.
Vi vill köpa eller bygga för runt 3-3,3 miljoner. Banken kommer då att kräva 450-500´ kontant. Sen så har vi ju lagerfart och pant brev som också ska betalas och det blir säkert runt 50-60´.
Går det att ta ett lån smidigt på föräldrarnas hus som insats? Borgenär? Vill inte ha något dyrt extra banklån och jag tror nästan inte banken tillåter det.
Inkomst 1: 33.000:- innan skatt
Inkomst 2: 25.000:- innan skatt
Barn 1: Barnbidrag
Så hur gör vi smidigast för att kunna köpa eller bygga vårt dröm hus när det fattas så lite som det gör?
MVH Patrik
Givet att dina föräldrar tillåter det och att det finns utrymme (85% regeln) så är det inga problem. Det är inte alls ovanligt att göra så. Men du behöver ju någon form av deal med dina föräldra som också tar hänsyn till eventuella syskon. Vad ska ske om dina föräldrar säljer huset osv. Det finns säkert någon här som är duktig på sådant.
Välkommen till forumet 
Att utsätta sina föräldrar för en risk för att man själv tycker det blir dyrt rimmar inget vidare, är det något jag lärt mig genom åren så är det att inte sätta sig i en ekonomisk situation med andra människor, speciellt med de man känner.....
Om det nu handlar om 50-60 tusen borde det inte vara några problem att diskutera fram någon lösning med banken, börja där, mitt tips
Att utsätta sina föräldrar för en risk för att man själv tycker det blir dyrt rimmar inget vidare, är det något jag lärt mig genom åren så är det att inte sätta sig i en ekonomisk situation med andra människor, speciellt med de man känner.....
Om det nu handlar om 50-60 tusen borde det inte vara några problem att diskutera fram någon lösning med banken, börja där, mitt tips
Om du bara skaffar ett riktigt avtal med dina föräldrar om ränta, vad som händer ifall de vill sälja huset, syskon osv. och alla inblandade är OK med upplägget skulle väl det fungera bra.
Sedan försöker jag att inte märka ord när jag förstår vad folk menar egentligen, men för just ordet borgenär har jag ett undantag. Du menar borgensman. Borgenär är den part som lånar ut pengar, alltså oftast banken.
Sedan försöker jag att inte märka ord när jag förstår vad folk menar egentligen, men för just ordet borgenär har jag ett undantag. Du menar borgensman. Borgenär är den part som lånar ut pengar, alltså oftast banken.
Tyvärr så gissar jag på att det handlar om 150-200´ och jag har svårt att se att banken är så snäll och låna ut det tyvärr.Glenn K skrev:Välkommen till forumet
Hur mycket vi än räknat och pratat med banken så anser dom inte att vi klara av ett sådant boende.
Vi har inga lån och vi kommer som sagt få 400-450´ kontant. Vi har en inkomst ihop på 53-58´ innan skatt beroende på hur mycket tjejen jobbar. Banken vi varit hos är Swedbank.
PS: Om det skulle skita sig för oss så skulle våra föräldrar inte ha några problem alls att betala lånen tills vi är tillbaks igen. Båda har fasta jobb sedan länge och jag har en enskild firma med som går bra.
MVH Patrik
Prata med en annan bank. Beroende på var man bygger kan värdet av ett färdigt hus mycket väl bli mer än tomt+byggkostnader+lagfart och andra avgifter.
Och om huset inte blir lika mycket värd än det som ni betalade inkl allt, då borde ni överväga om det inte är bättre att köpa ett hus.
Och om huset inte blir lika mycket värd än det som ni betalade inkl allt, då borde ni överväga om det inte är bättre att köpa ett hus.
Blancolån är givetvis lite dyrare än bostadslån, men den verkligheten lever många i nuförtiden då det så kallade topplånet är borttaget.
I dag lånar ju dom flesta till utbyggnationer, bilar mm och dessa lån blir ju då blancolån om bostaden är belånad till max.
Du måste ju ändå betala till dina föräldrar, så i min värd hade jag försökt att klara mej själv.
Det hänger ju även på hur mycket krediter man har utöver bostadslånen.
I dag lånar ju dom flesta till utbyggnationer, bilar mm och dessa lån blir ju då blancolån om bostaden är belånad till max.
Du måste ju ändå betala till dina föräldrar, så i min värd hade jag försökt att klara mej själv.
Det hänger ju även på hur mycket krediter man har utöver bostadslånen.
Om jag inte missförstått så tänker TS använda sina föräldrars hus som säkerhet för ett lån, inte låna pengar av dem.Freddan1 skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar kan inte jag belåna någon annans hus. Planen måste väl ändå vara att TS föräldrar belånar huset ytterligare, och att TS i sin tur lånar de pengarna av dem?mexitegel skrev:
Jag tycker inte att man ska ha stora etiska problem med att låna av föräldrarna. Bostadsmarknadens utveckling gjorde att din föräldrarnas generation såg värdet av sitt hus öka markant. Men samma bostadsmaknad gör att ni måste betala summor för ett hus som man inte kunde föreställa sig en generation tillbaka. Så genom att komma in i bostadsmarknaden betalar man för det lyxlivet som din föräldrars generation kan ha. Och då är det absolut inte oetiskt om dina föräldrar erbjuder dig att hjälpa dig ekonomiskt
Att de är med som medlåntagare hjälper ju inte speciellt mycket om det är det gäller lån för delen över 85%. Sedan kanske banken inte godkänner föräldrarna som medlåntagare om de är för gamla.
Sedan håller jag med Harry73, mina föräldrar hjälpte mig med del av kontantinsatsen till min första lägenhet och jag ser inget konstigt i det. Om ens föräldrar har pengar på banken eller om de har belåningsutrymme på sitt hus är det väl bättre att låna av dem än ge banken chansen att pungslå dem på ännu mer pengar.
Sedan håller jag med Harry73, mina föräldrar hjälpte mig med del av kontantinsatsen till min första lägenhet och jag ser inget konstigt i det. Om ens föräldrar har pengar på banken eller om de har belåningsutrymme på sitt hus är det väl bättre att låna av dem än ge banken chansen att pungslå dem på ännu mer pengar.
Du kan med lätthet använda dina föräldrars hus som belåning under förutsättning att de är med på det, och att det finns utrymme i deras fastighets pantbrev. Det är också så att du står för lånet och det drabbar således inte dina föräldrar, men de kan under den tid du lånar pengarna inte sälja huset utan att även den delen löses in, men det är ett annat problem ja det behöver inte vara något problem om de har råd att lösa lånen ändå. Däremot är jag osäker på villkoren för att putta reavinsten framför sig när det gäller en BR så kolla det ordentligt.