3 435 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Fritidsbostadsrätt på camping vs andra möjligheter
Hej,
kan någon ge oss lite ideer kring vara funderingar, det handlar om finansering av fritidsboende.
Vi är en familj som funderar på att investera lite pengar i ett fritidsboende på östkusten/Kalmar. Vi tänkte att ha något litet eget för korta och längre semester, men vi vill hellst slippa fixa med renoveringar, trädgård eller oroa oss om det händer något när vi inte är på plats. Gärna med uthyrningsmöjlighet så att lånekostnader täcks till en visst del.
På nätet hittade vi "bostadsrätter med campingläge", dvs. man köper en bostadsrätt (stuga eller villavagn) och betalar en månadsavgift (rund 2200
. Någon som har erfarenheter med det?
Vi tyckte först det lät perfekt men började sen fundera om det är verkligen en bra investering.
Man finanserar ju till en visst del även campingplatsen med, man har ingen direkt påverkan på uthyrningen, bl.a.
Är det en blivande trend att köpa bostadsrätter på campingplatser??
En annan alternativ: En villavagn med fast plats på en camping, då äger man i alla fall vagnen och betalar årskostnad för ställplatsen. Men uthyrning möjligt?
Tredje alternativet som vi ser: köpa en enklare stuga som man kan lugnt stänga ner under vintertid, och som man hyr ut genom Novasol eller liknande...?
Så länge har vi kommit... någon som kan hjälpa till med funderingar eller tankeställare? Stor tack...
kan någon ge oss lite ideer kring vara funderingar, det handlar om finansering av fritidsboende.
Vi är en familj som funderar på att investera lite pengar i ett fritidsboende på östkusten/Kalmar. Vi tänkte att ha något litet eget för korta och längre semester, men vi vill hellst slippa fixa med renoveringar, trädgård eller oroa oss om det händer något när vi inte är på plats. Gärna med uthyrningsmöjlighet så att lånekostnader täcks till en visst del.
På nätet hittade vi "bostadsrätter med campingläge", dvs. man köper en bostadsrätt (stuga eller villavagn) och betalar en månadsavgift (rund 2200
Vi tyckte först det lät perfekt men började sen fundera om det är verkligen en bra investering.
Man finanserar ju till en visst del även campingplatsen med, man har ingen direkt påverkan på uthyrningen, bl.a.
Är det en blivande trend att köpa bostadsrätter på campingplatser??
En annan alternativ: En villavagn med fast plats på en camping, då äger man i alla fall vagnen och betalar årskostnad för ställplatsen. Men uthyrning möjligt?
Tredje alternativet som vi ser: köpa en enklare stuga som man kan lugnt stänga ner under vintertid, och som man hyr ut genom Novasol eller liknande...?
Så länge har vi kommit... någon som kan hjälpa till med funderingar eller tankeställare? Stor tack...
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Aldrig hört talas om "camping bostadsrätter". Frågan är vad det egentligen är? Den bostadsrättsförening som bildas, vad äger föreningen egentligen? Jag misstänker att det handlar om stugor, eller husvagnar på ofri grund. Dvs campingplatsen äger marken.
Då lever bostadsrättsföreningen med sina medlemmar ett osäkert liv. Fast med lämpliga arrendeavtal kan det kanske bli säkert ändå.
Då lever bostadsrättsföreningen med sina medlemmar ett osäkert liv. Fast med lämpliga arrendeavtal kan det kanske bli säkert ändå.
Klicka här för att svara
