Behöver lägga vår infiltration på grannens mark då vår tomt endast består av berg. Grannens mark är naturtomt och kommer aldrig att få styckas av eller bebyggas enligt kommunen (Härryda). Vi behöver ca 45 kvm och för det vill markägaren ha 500kr/ kvm alltså totalt 22 500kr. Frågan är om detta är en rimlig ersättning? Är det någon som har några erfarenheter?

Hemmakatten
Om priset är rimligt eller inte är svårt att svara på. Om det minskar marknadsvärdet för att en senare köpare inte vill ha varken servitut eller infiltrationsanläggning på sin tomt så är priset nog att anses som bra. Själv skulle jag aldrig tillåta eller vilja ha varken servitut eller avloppsanläggning på min tomt. Å andra sidan har du inget val, betala eller vara utan avloppsanläggning. I bästa fall kanske du får installera ett minireningsverk på din egen tomt, som då kommer att kosta dig bre mycket mer än 22.500.

Det finns ju en risk för markägaren att HAN i en framtid blir skyldig att sanera området där infiltrationen ligger.

Tack för svaren. Intressant med Biorock, får se hur väl det står sig när jag fått offerten från firman som skall göra infiltrationsbädden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.