6 259 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Kan man förhandla de 15% banken vill ha i kontant?
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Kul att läsa allas åsikter om hur vi sköter (eller inte sköter) vår ekonomi ;-)
Även om jag inte behöver förklara mig så lever vi just nu utomlands, bara en av oss jobbar och så vill vi ha det, vi har "lämnat" två söner kvar i Sverige som vi känner stort ansvar för och stöttar ekonomiskt när de behöver och vi kommer ha en bra kontantinsats men kanske inte tillräckligt när vi nu ska flytta tillbaka till Sverige igen. Därav min fråga.
Även om jag inte behöver förklara mig så lever vi just nu utomlands, bara en av oss jobbar och så vill vi ha det, vi har "lämnat" två söner kvar i Sverige som vi känner stort ansvar för och stöttar ekonomiskt när de behöver och vi kommer ha en bra kontantinsats men kanske inte tillräckligt när vi nu ska flytta tillbaka till Sverige igen. Därav min fråga.
Nu var det inte riktigt det som var min fråga...-MH- skrev:
Om man kan amortera så mycket så bör man om man vill köpa hus spara till kontantinsatsen. Det jag menade var att har man investerat i sina barns hus så är man jätte snäll, men man bör spara lite till sin egna framtid. Och inte då amortera 10000kr varje månad på deras lån!?
Det är bra att lära sig leva på sina egna inkomster
Vad händer annars om givaren inte kan skänka mer pengar...
Svaret är som tidigare sagts: Inget problem att få blanco lån, men ej med huset som insatts!FlitigaLisa skrev:Kul att läsa allas åsikter om hur vi sköter (eller inte sköter) vår ekonomi ;-)
Räntan kan ni förhandla ner.
Lycka till
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Vi har en bra kontantinsatts men kanske inte tillräckligt för den typ av standard vi vill ha på vårt hus och i det område vi måste bo.Tiger79 skrev:Nu var det inte riktigt det som var min fråga...
Om man kan amortera så mycket så bör man om man vill köpa hus spara till kontantinsatsen. Det jag menade var att har man investerat i sina barns hus så är man jätte snäll, men man bör spara lite till sin egna framtid. Och inte då amortera 10000kr varje månad på deras lån!?
Det är bra att lära sig leva på sina egna inkomster
Vad händer annars om givaren inte kan skänka mer pengar...
Vi amorterar inte på sönernas hus utan stod för deras kontantinsatts, pantbrev, lagfart och lite till så de slapp topplån.
Vi har inte skänkt dem dessa pengar utan det är ett lån utan ränta och med sporadisk avbetalning, vi har ett giltigt avtal oss emellan där vi, om vi vill, kan kräva tillbaka pengarna när som eller be dem sälja huset.
De betalar själva alla kostnader för lån och drift av sitt hus och de lever på sina egna inkomster.
I fall någon undrade
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Nu är ju världen så sjuk att en bra ekonomi och amorteringsvilja inte nödvändigtvis betyder pluspoäng hos banken. Personligen så hade jag utelämnat viljan att amortera vid samtalen.
Det är inte låntagare som amorterar som banken tjänar pengar på, utan de kunder som betalar räntan år efter år. Ju mer ni amorterar desto mindre ränta (vinst) plockar banken in.
Det är inte låntagare som amorterar som banken tjänar pengar på, utan de kunder som betalar räntan år efter år. Ju mer ni amorterar desto mindre ränta (vinst) plockar banken in.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpt hus med tak bytt för 10-15 år sedan - saknas underlagspapp
Tak & Vind -
Altangolv 15 år gammalt – behöver jag underhålla eller låta vara?
Altan & Uteplats -
Husqvarna rider R115B
Verktyg & Maskiner -
Köpråd sticksåg för att såga 15grader
Verktyg & Maskiner -
Vilken panel? 15 eller 30 grader på liggande panel?
Fasad